Gå til innhold

Hjelp til bygging av kraftig og støyfri pc


Anbefalte innlegg

Microplex/Netshop har flere gode komponenter som gjør PC så støyfri som mulig.

Lian Li PC6070BSCANDV2 Kabinett

MIST strømforsyning

MIST sine strømforsyninger er ikke spesielt støysvake. I min maskin er det MIST-strømforsyninga (500W) sammen med Club3D Radeon X800-skjermkortet som bråker mest. Bruker boxed-kjøleren på Opteronprosessoren og en 12cm MIST-vifte som er meget støysvak.

Jeg vil påstå, uten å ha hørt alle, at alle kraftige luftkjølte strømforsyninger bråker. Skal du ha en kraftig strømforsyning (500W og oppover) må man gå for vannkjølt. (Silentmaxx 500W , Koolance 1700W). Det gjelder resten av maskina også: Vannkjøling ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Microplex/Netshop har flere gode komponenter som gjør PC så støyfri som mulig.

Lian Li PC6070BSCANDV2 Kabinett

MIST strømforsyning

Skal du ha en kraftig strømforsyning (500W og oppover) må man gå for vannkjølt. (Silentmaxx 500W , Koolance 1700W). Det gjelder resten av maskina også: Vannkjøling ;)

 

Hmm..har selv hatt en vannkjølt Silentmaxx. Den var en skuffelse. Systemet mitt var ikke spesielt tungt belastet, så 500W skulle rikelig. Men etter noe bruk begynte det å komme sprake- og knitrelyder fra den, nesten så man skulle tro det slo gnister der inne. Jeg turte hverfall ikke bruke den lengre, og fikk returnert den til butikken som reklamasjon.

Lenke til kommentar
Hvis jeg kan henge meg på trådstarter et øyeblikk. Personlig er jeg ute etter en stille "gaming PC"; hvordan kommer HD4870 ut her, og fins det eventuelt noen bedre alternativer hva gjelder vifte til kortet?

Hvilken prisklasse tenker du da på?

Les tester på HD4870,så ser du at du får mer for pengene enn noen gang.

Det finnes vifter ja. ZeroTherm har mange gode kjølere. Netshop har noen av de på lager.

ZeroTherm har også en veldig god cpu-kjøler som ligger tett opp til Thermalright sin Ultra 120 i ytelse.

 

Jeg kan ikke se at noen av VGA kjølerne er kompatibel med HD4870. Har bestemt meg for det gfx-kortet, men er ute etter en god og stille vifte - selv ved load.

 

Fra før av har jeg et Antec P180 kabinett, som jeg fortsatt tror holder :)

Endret av Syv
Lenke til kommentar

Det var som gaming-pc/arbeidspc. Når man spiller er det ikke så farlig om den støyer litt (det gjør vel de fleste), men ved oppgaveskriving og idling kunne jeg tenke meg at den støyer minimalt. Bruker pc ikke til mye samtidig, annet enn internett/word/msn (kan vel ikke kallest multitasking (null photoshop))

Prisklassen jeg tenkte på var 7000-10000.

 

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Hvis jeg kan henge meg på trådstarter et øyeblikk. Personlig er jeg ute etter en stille "gaming PC"; hvordan kommer HD4870 ut her, og fins det eventuelt noen bedre alternativer hva gjelder vifte til kortet?

Hvilken prisklasse tenker du da på?

Les tester på HD4870,så ser du at du får mer for pengene enn noen gang.

Det finnes vifter ja. ZeroTherm har mange gode kjølere. Netshop har noen av de på lager.

ZeroTherm har også en veldig god cpu-kjøler som ligger tett opp til Thermalright sin Ultra 120 i ytelse.

 

Jeg kan ikke se at noen av VGA kjølerne er kompatibel med HD4870. Har bestemt meg for det gfx-kortet, men er ute etter en god og stille vifte - selv ved load.

 

Fra før av har jeg et Antec P180 kabinett, som jeg fortsatt tror holder :)

ZeroTherm passer til HD 4850,så da regner jeg med at den passer til HD 4870 også. Du kan jo ringe Netshop å spørre.

Lenke til kommentar
Jeg beholdt med vilje denne strømforsyningen fra min gamle pc, først og fremst fordi den er så stillegående.

Systemet mitt er tilnærmet lydløst.

Jeg skønner man har forskjellig mening om hva som er stillegående når du mener systemet dit er tilnærmet lydløst og jeg mener mitt bråker... :D (Og da er 500W MIST den største støykilden).

Hvor langt ca er PCen fra øret ditt ? Min står bare ca 1/2m fra øret, men jeg har lyddempingsmatter i kabinettet :ermm:

Lenke til kommentar
Jeg beholdt med vilje denne strømforsyningen fra min gamle pc, først og fremst fordi den er så stillegående.

Systemet mitt er tilnærmet lydløst.

Jeg skønner man har forskjellig mening om hva som er stillegående når du mener systemet dit er tilnærmet lydløst og jeg mener mitt bråker... :D (Og da er 500W MIST den største støykilden).

Hvor langt ca er PCen fra øret ditt ? Min står bare ca 1/2m fra øret, men jeg har lyddempingsmatter i kabinettet :ermm:

 

Jeg motsier deg ikke i det hele tatt, din strømforsyning bråker, min er lydløs. Kanskje du har en eldre utgave, eller et mandags-produkt. Er du helt sikker på at det er strømforsyningen som er synderen?

 

Trådstarter: Jeg fastholder at mitt oppsett er tilnærmet lydløst. Og flere enn meg her på forumet kan underskrive på at Mist ikke bråker. Men skulle du være i tvil, kan du bare lese annmeldelser av strømforsyninger, og ev velge en annen.

Lenke til kommentar
Kjempe oppsett det, men du burde kanskje vurdere E8600, den er den eneste (Foreløpig) som har Intel's nye C0 Kjerne - Overklokker bedre. Og en TRUE er muligens et bedre valg, siden den kjøler bedre.

Jeg har vurdert E8600,men når prisen er såpass mye høyere enn E8500 så glemmer jeg den.

En TRUE er faktisk ikke mye bedre enn ZeroTherm sin kjøler i følge tester.

TRUE er også mye dyrere.

 

Edit: Hvis noen lurer på hvor jeg får tak i DFI-hovedkort,så kan de kjøpes her.

Jeg har kjøpt 2 hovedkort derfra. DFI LANPARTY UT X48-T2R og DFI LANPARTY DK P45-T2RS.

Ram har jeg også kjøpt der.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nå har ikke jeg fått min PC enda, men jeg stod lenge og funderte over mitt valg av GPU. ATI Radeon HD 4850 vs 4870.

 

Hvis du nå da tar en titt på Sapphire Radeon HD 4850 TOXIC, så har sapphire overklokket dette kortet fra fabrikk, samt montert en Zalman kjøler i stedet for stock. Dette betyr at du kan overklokke dette enda mer, pluss at den er kjøligere enn både 4850 stock, og 4870 stock.

 

Men her er grunnen til at jeg faktisk valgte Toxic kortet:

http://www.overclockersclub.com/reviews/toxic_hd4850/7.htm

 

Da de i den testen har kjørt 4850 Toxic, mot stock 4850 og stock 4870, så ligger Toxic mindt i mellom de to. Men grafen som intresserte meg var den helt til høyre, hvor de har overklokket Toxic med Zalman vifta til å ligge over 4870 i fps (Nå er jo ikke fps alt, men det er i allefall en indikasjon)

 

 

Jeg la da heller ut 300,- mer for TOXIC enn for et stock 4850 kort, fremfor 4870. Rett og slett for fps ligger såpass tett.

Lenke til kommentar

Her har jeg 2x nye forslag.

Denne skal være støysvak, samtidig som den skal kunne dra det meste av spill o.l.

 

Antec Performance P182

Dette kabinettet trenger ikke så mye mer introduksjon?

<>

Antec TriCool 120mm Case Fan

Fler kabinettvifter betyr at du kan sette ned viftene på low setting og dermed redusere støy.

Antec viften på mitt Sonata kabinett er lydløs ved low setting og støysvak ved medium.

<>

Chill Innovation CP-700M 700W

Støysvak og god strømforsyning, laget av våre Danske naboer.

<>

Asus P5Q PRO, P45

Hovedkort med god kvalitet og ytelse.

<>

Intel Core2Duo E8400

Rask og god CPU egnet for det meste, særlig spilling.

<>

Scythe Katana2

God og støysvak CPU kjøler.

<>

Asus HD 4850 TOP

Kraftig skjermkort med god og støysvak Glaciator Fansink.

<>

BENQ G2400W 24"

24 tommers LCD skjerm fra kjente BenQ.

<>

Kingston HyperX Kit 4GB (2x2GB) DDR2 800MHz

God og rask Ram fra vellkjente Kingston.

<>

Sony Nec Optiarc AD-7200S CD/DVD brenner

En helt vanlig CD/DVD brenner som har de egenskapene som er nødvendig.

<>

Seagate Barracuda 7200.11 SATA 3Gb/s NCQ 500GB 32MB Cache Hard Drive

En god rask og støysvak Harddisk.

<>

Logitech Media Keyboard

Et tastatur som yter langt mer enn hva prisen tilsier.

<>

Logitech MX518

PC mus som egner seg godt til kontor og nettsurfing. Og er dessuten ypperlig til spilling.

-::-

Totalt: 10510,-

 

 

Antec Performance P182

Dette kabinettet trenger ikke så mye mer introduksjon?

<>

Antec TriCool 120mm Case Fan

Fler kabinettvifter betyr at du kan sette ned viftene på low setting og dermed redusere støy.

Antec viften på mitt Sonata kabinett er lydløs ved low setting og støysvak ved medium.

<>

Chill Innovation CP-700M 700W

Støysvak og god strømforsyning, laget av våre Danske naboer.

<>

Gigabyte GA-MA790GP-DS4H

Nyeste AMD Hovedkort med god kvalitet og ytelse.

<>

AMD Phenom 9950 Quad Core Black Edition

AMD's nyeste og kraftigste CPU. En god all-rounder som passer til de fleste oppgaver.

<>

Scythe Katana2

God og støysvak CPU kjøler.

<>

Asus HD 4850 TOP

Kraftig skjermkort med god og støysvak Glaciator Fansink.

<>

BENQ G2400W 24"

24 tommers LCD skjerm fra kjente BenQ.

<>

Kingston HyperX Kit 4GB (2x2GB) DDR2 800MHz

God og rask Ram fra vellkjente Kingston.

<>

Sony Nec Optiarc AD-7200S CD/DVD brenner

En helt vanlig CD/DVD brenner som har de egenskapene som er nødvendig.

<>

Seagate Barracuda 7200.11 SATA 3Gb/s NCQ 500GB 32MB Cache Hard Drive

En god rask og støysvak Harddisk.

<>

Logitech Media Keyboard

Et tastatur som yter langt mer enn hva prisen tilsier.

<>

Logitech MX518

PC mus som egner seg godt til kontor og nettsurfing. Og er dessuten ypperlig til spilling.

-::-

Totalt: 10728,-

 

Vil man ha ytterlig støyredusering, kan man kjøpe et sett med;

Sharkoon Støyreduksjons-matte

Lenke til kommentar
Her har jeg 2x nye forslag.

Denne skal være støysvak, samtidig som den skal kunne dra det meste av spill o.l.

 

 

<>

Antec TriCool 120mm Case Fan

Fler kabinettvifter betyr at du kan sette ned viftene på low setting og dermed redusere støy.

Antec viften på mitt Sonata kabinett er lydløs ved low setting og støysvak ved medium.

 

 

 

Vil man ha ytterlig støyredusering, kan man kjøpe et sett med;

Sharkoon Støyreduksjons-matte

Tja, må egentlig bare kommentere litt: Jeg kjøper vifter for å flytte luft og kjøle ned komponenta (Og et stort pluss er om de ikke lager nevneverdig lyd), ikke for være lydløs og se bra ut (Uten å flytte luft). :p

 

Angående matter, så er det bedre å kjøpe enten Mist sin pakke eller det beste og billigste alternativet; å kjøpe en matte på Bilrekvisita. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...