Gå til innhold

Blir alle kalt inn til førstegangstjeneste nå? Og kan man slippe?


HowCome

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er litt usikker etter å ha lest trådene i dette forumet, så har noen spørsmål:

 

1) Er det slik at alle gutter blir kalt inn til førstegangstjenesten?

2) Hvis ja, må man ta møte opp til sesjon?

3) Hvis man har blitt kalt inn til sesjon, er det da mer eller mindre ingen mulighet til å slippe førstegangstjenesten? Selv om man gir uttrykk for lite motivasjon.

 

Hører så mye om at mange slipper i disse dager. Er det myte eller sannhet? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Nei, alle gutter blir ikke kalt inn.

2) Sesjon er noe du blir kalt inn til for å sjekke om du er i stand til å gjennomføre førstegangstjenesten. De som gjør det bra på sesjon har flere valgmuligheter. Garden f. eks. velger de beste.

3) Alle gutter blir kalt inn til sesjon og har ingen direkte tilknytning til førstegangstjenesten. Sesjonen danner grunnlaget for om du blir kalt inn eller ikke, og er du for dårlig blir du erklært tjenesteudyktig.

 

EDIT: Er selvfølgelig en del som slipper, de kan jo ikke ta inn alle. Jeg fikk f. eks. en tekstmelding fra forsvaret for en stund siden hvor det sto at jeg ikke vil bli kalt i perioden frem til våren 2009.

Endret av Mimir
Lenke til kommentar

Nettopp. Jeg er jo veldig aktiv, har meget god form og trent styrke og kondisjon. Altså er det vanskelig å si at jeg ikke har kondisjon til å fullføre førstegangstjeneste. Men hvis jeg under hele sesjonen gir uttrykk for at dette er noe jeg ikke ønsker eller er motivert til, øker det mulighetene til å slippe? Eller vil jeg bli plukket uansett, siden jeg formen til det?

 

Snakker selvfølgelig ikke om syting som at "forsvaret er det største drittet" og "jeg hater alle" osv.., men mer på en voksen og ordentlig måte som at "Jeg er ikke motivert til å starte i forsvaret, fordi jeg ønsker å begynne på videre utdannelse snarest mulig"

Lenke til kommentar

Tror egentlig det er litt tilfeldig hvem som blir kalt inn jeg. Har hatt venner som ikke akkurat var i topp form, og de ble kalt inn de også. Det eneste som skal til for å bli kalt inn er jo egenlig at man scorer minst fem av ni på syns- hørsels- og helsetest, og verre er det ikke. Om noen deler av forsvaret tar de "beste" folka er jo noe jeg ikke vet noe om. Men det er da mange godt veltrente mennesker som slipper militæret.

Lenke til kommentar
Nettopp. Jeg er jo veldig aktiv, har meget god form og trent styrke og kondisjon. Altså er det vanskelig å si at jeg ikke har kondisjon til å fullføre førstegangstjeneste. Men hvis jeg under hele sesjonen gir uttrykk for at dette er noe jeg ikke ønsker eller er motivert til, øker det mulighetene til å slippe? Eller vil jeg bli plukket uansett, siden jeg formen til det?

 

De tester deg hverken for fysisk styrke eller kondisjon, så dette har ikke noe å si. De fysiske testene kommer først når du har blitt kalt inn. Det de tester er syn, hørsel, psykisk/fysisk helse og kunnskap/intelligens.

 

EDIT: Jeg fikk beskjed om at garden ikke var noe vits å satse på for min del, da jeg fikk redusert score på helse grunnet søvnproblemer. Jeg fikk vel egentlig beskjed om at jeg nesten garatert ikke kom til å bli kalt inn, men dette var jo også det jeg ville.

Endret av Mimir
Lenke til kommentar

Ikke helt riktig. De tester ikke intelligens, men IQ. En IQ-test kan på ingen måte gi svaret på hvor intelligent en person er. Men den gir en pekepinn på hvor godt folk gjør det i ting som logikk, lingvistikk og matematikk. Som regel viser også IQ-testen en persons evne til å tenke i tre dimensjoner, samt å se sammenhenger i figurer. Nå kan jo disse tingene være en pekepinn på intelligensen til folk, men intelligens er så mye mer enn bare det.

Endret av Snorre
Lenke til kommentar
Takk for gode svar!

 

Men de som foretar "intervjuene" på sesjon, er de av typen man typisk har inntrykk av: Tøffe, "slemme", vil finne ut hva din verste side er, prøve å rakke ned på deg? Eller er det enda en myte som surrer rundt i ungdomsmiljøene?

 

Myte. Han som intervjuet meg smelte innpå en snus, og lente seg godt tilbake i stolen. Han spurte hva jeg helst ville drive under førstegangstjenesten, og hvor jeg helst ville hen. Var egentlig ikke noe særlig mer enn det. Han spurte kanskje også litt rundt utdanning, men han har jo alle papirene han trenger foran seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...