Gå til innhold

Hjelp til kjøp av gameing pc


Anbefalte innlegg

jeg skal kjøpe meg gameing pc og har sett litt på denne:

 

http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10274

 

du kan selv legge til andre deler her hvis du mener jeg burde det men helst ikke mye høyere pris:

http://www.komplett.no/k/config.aspx?ConfigSystemId=10274

 

har sett at mange andre og spørr om denne pcen her på forumet men jeg har ikke funnet noe bra svar på om den er bra eller ikke uten nye oppgraderinger.

 

vil ha pc til under 6000 helst. noen andre og anbefale eller er den jeg fant bra?

kan ikke bygge selv så må vere ferdig bygga. kan ikke så mye med dette så vet ikke hvilke delere som er best og sånt.

vil ha en pc som fint kan kjøre de fleste spill på markede men også fremtidige spill (bad company etc)

ps: har hørt mye om overklukking eller noe.. hva er det? burde jeg gjøre det på denne pcen? går det ann?

Endret av Fjompen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du får her tilsvarer prisen du betaler. 6000,- er i mine øyne lite for en gaming-pc siden gaming krever mye ressurser. Det viktigste for din del er et bra skjermkort som vil kunne tillate deg bra grafikk. Denne pcen står med et relativt bra skjermkort som burde funke greit selv når Bad Company kommer, men jeg tviler på at du kan kjøre grafikk på maks (funker nok bra uten lag på medium+). 2gb med ram er ellers helt greit i dag og en god stund fremover, men PC5200 antyder at dette er treg og billig ram. Generelt sett er dette en pc som vil fungere meget fint nå, men som ikke vil føles videre top-notch ved gaming om 1-1,5 år. Uansett er den nok helt grei i denne prisklasse og komplett leverer mer for pengene enn f.eks. elkjøp (selv om specs ikke alltid sier dette ved første øyekast).

 

Overklokking betyr at du får delene til å yte mer enn det produsentene anbefaler. Dette er noe avansert, men det finens programmer som forenkler dette. Personlig er jeg lite fan av dette i og med at det krever at man setter seg godt inn i det. (har ikke hatt tid/interesse...)

Lenke til kommentar
Det du får her tilsvarer prisen du betaler. 6000,- er i mine øyne lite for en gaming-pc siden gaming krever mye ressurser. Det viktigste for din del er et bra skjermkort som vil kunne tillate deg bra grafikk. Denne pcen står med et relativt bra skjermkort som burde funke greit selv når Bad Company kommer, men jeg tviler på at du kan kjøre grafikk på maks (funker nok bra uten lag på medium+). 2gb med ram er ellers helt greit i dag og en god stund fremover, men PC5200 antyder at dette er treg og billig ram. Generelt sett er dette en pc som vil fungere meget fint nå, men som ikke vil føles videre top-notch ved gaming om 1-1,5 år. Uansett er den nok helt grei i denne prisklasse og komplett leverer mer for pengene enn f.eks. elkjøp (selv om specs ikke alltid sier dette ved første øyekast).

 

Overklokking betyr at du får delene til å yte mer enn det produsentene anbefaler. Dette er noe avansert, men det finens programmer som forenkler dette. Personlig er jeg lite fan av dette i og med at det krever at man setter seg godt inn i det. (har ikke hatt tid/interesse...)

 

Tusen takk for svar :D

 

ok kan muligens strekke meg litt over 6000kr . har du noe bra og ambefale da? må som sakt vere ferdig bygget da jeg ikke vil rote med det og ende opp med en data som ikke virker ;)

 

er http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10169 noe særlig bedere valg? eller kan jeg finne tilsvarende pcer ett annet sted bare billigere?

 

må også ha skjerm hvis jeg da ikke kan bruke den gamle jeg har. men det vil jo redusere kvalitenen på bildet mye så må vel ha en ny.

 

når det gjelder elkjøp (expert etc).

Uansett er den nok helt grei i denne prisklasse og komplett leverer mer for pengene enn f.eks. elkjøp (selv om specs ikke alltid sier dette ved første øyekast).
vil det si at elkjøp sine pcer har noen bedere deler men igrunnen så viser de ikke frem de dorlige delene på dataen?

 

og til slutt: Corsair TWIN2X 5400 DDR2, 2048MB PC5400 Kit w/two matched CM2X1024-5400C4 Dimm's er d ram kortet som følger med.

hvis jeg ikke tar helt feil er det ikke det du sa var dorlig og treg ram:

2gb med ram er ellers helt greit i dag og en god stund fremover, men PC5200 antyder at dette er treg og billig ram.

 

du sier PC5200 er treg og billig ram men det som jeg fant på speccs på pcen PC5400. jeg har som sakt ikke mye peiling og kanskje de er det samme for alt jeg vet men sier det bare sånn i tillfelle du har trodd det var PC5200 som sto der :p

 

det er og en Konfigurer selv "knapp" der hvis noen kunne konfigurere den litt annerledels for meg som vil gjøre det litt bedere kanskje men ikke til så mye høyere pris :D

 

tusen takk, ble litt langt innlegg men men :p

Endret av Fjompen
Lenke til kommentar

Brukte 2 uker på å lese meg frem til min selvbygde pc og den endte på 16 000,- så tror ikke jeg er rett mann å spørre om rimelige tips, men tok allikevel en kjapp titt på alternativene du oppga.

 

Den andre gamer pcen du viser til er noe bedre, men egentlig ikke verdt det tror jeg....

Gå heller for den første du så på og konfigurer opp følgende:

 

Prosessor:

Intel Core 2 Quad Q6700 2.67GHz Socket LGA775, 8MB, BOXED +587kr

Minne:

Corsair TWIN2X 6400PRO DDR2 2048MB CL4, Kit w/two 1GB Dimm's, E.P.P Technology. +255kr

Totalt kr 6838

 

Dette er en langt bedre prosessor og definitivt verdt prisøkningen. Minnebrikkene her er av samme størrelsen, men betydelig kjappere i arbeid. Jeg mente at PC5400 (skrev feil tidligere)er treg og bør ikke kjøpes idag. Øker du til 6400 får du en noe kjappere minne i hvertfall.

 

Skjermkortet bør du uansett skifte om ca et år. (ikke verdt å kjøpe noe dyrere enda, oppgraderer heller når behovet for fetere grafikk melder seg!)

 

Jeg ville kjøpt via komplett og ikke andre butikker. De reklamerer f.eks. med 4GB ram ! Dette er derimot trolig den tregeste og billigste ram`en, men det får ikke kunden vite. I tillegg må du ha 64-bits OS for å utnytte så mye ram og du vil derfor få pc som bare bruker maks 3,3 Gb. Elkjøp og andre vet hva mange kjøpere ser etter, men det vet også hva kunden ikke ser etter...

Lenke til kommentar
Brukte 2 uker på å lese meg frem til min selvbygde pc og den endte på 16 000,- så tror ikke jeg er rett mann å spørre om rimelige tips, men tok allikevel en kjapp titt på alternativene du oppga.

 

Den andre gamer pcen du viser til er noe bedre, men egentlig ikke verdt det tror jeg....

Gå heller for den første du så på og konfigurer opp følgende:

 

Prosessor:

Intel Core 2 Quad Q6700 2.67GHz Socket LGA775, 8MB, BOXED +587kr

Minne:

Corsair TWIN2X 6400PRO DDR2 2048MB CL4, Kit w/two 1GB Dimm's, E.P.P Technology. +255kr

Totalt kr 6838

 

Dette er en langt bedre prosessor og definitivt verdt prisøkningen. Minnebrikkene her er av samme størrelsen, men betydelig kjappere i arbeid. Jeg mente at PC5400 (skrev feil tidligere)er treg og bør ikke kjøpes idag. Øker du til 6400 får du en noe kjappere minne i hvertfall.

 

Skjermkortet bør du uansett skifte om ca et år. (ikke verdt å kjøpe noe dyrere enda, oppgraderer heller når behovet for fetere grafikk melder seg!)

 

Jeg ville kjøpt via komplett og ikke andre butikker. De reklamerer f.eks. med 4GB ram ! Dette er derimot trolig den tregeste og billigste ram`en, men det får ikke kunden vite. I tillegg må du ha 64-bits OS for å utnytte så mye ram og du vil derfor få pc som bare bruker maks 3,3 Gb. Elkjøp og andre vet hva mange kjøpere ser etter, men det vet også hva kunden ikke ser etter...

 

ok tusen takk for svar.. jeg går for det du sa da, hvis ikke noen andre har noe mer og tilføye?

og en ting til:P er det sånn at jo mere GHz en prosessor har jo bedere er den?

igjenn :D takk så mye

Endret av Fjompen
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
ok.. nå har jeg fått pcen min.. men når jeg slår den på er skjermen bare svart. dataen ser ut til og funke fint bare at jeg ikke får noe bilde på skjermen.. kan noen hjelpe meg? er det noe jeg må gjøre først? har lest manualen men finner ikke noe om dette problemet

 

Opplevde det samme selv med min nybygde pc. Dette kan ha flere forklaring så sjekk først at alt er riktig tilkoblet. Eventuelt frakoble alle enheter forutenom strømforsyning, ram, cpu og skjermkort (pcen trenger ikke mer for å boote). I mitt tilfelle så måtte jeg resette cmos. Dette gikk ut på å fjerne batteriet på hovedkortet, flytte en jumper, flytte jumper tilbake etter 10 sek og deretter sette i batteriet igjen.

Sjekk manualen for hvordan du gjør dette. Hvis dette er den ferdigmonterte pcen du snakket om burde du ikke nøle for lenge med å returnere. Er den selvbygd villle jeg gjort mer selv.

 

Hvis ikke dette funker anbefaler jeg deg å lage en ny tråd under "Maskinen fungerer ikke" slik at du vil nå ut til flere forumbrukere. Samt beskrive feilen bedre og eventuell løsninger du har prøvd og oppgi også specs (modellnr på hovedkort, cpu gpu osv)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...