Gå til innhold

Hva bør jeg kreve i lønn?


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er nyutdannet innen Cisco på CCNP nivå.

Jeg har fått tilbud om jobb innenfor offentlig sektor som sliter med å skaffe folk med Cisco kompetanse.Hele nettverket deres består av utstyr fra Cisco.

Siden jobb annonser som legges ut gjennom det offentlige har veldig lang behandlingstid fra de legges ut til søker blir ansatt så får jeg muligens stillingen gjennom et vikarbyrå siden det går raskere.

Dvs jeg kan kreve en lønn men krever jeg urimelig høy lønn vil jeg sannsyneligvis ikke beholde jobben fast.

Etter ett års ansettelse gjennom vikarbyrået vil jeg kunne kreve fast ansettelse.

Spørsmålet er hva som er en rimelig lønn å kreve.

Til sammenligning var jeg på intervju på en annen stilling gjennom et annet vikarbyrå der startlønn var minimum 350 000 kr.

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

380.000 som minimum, bare for aa faa en fot innenfor. Prov aa omring deg cisco folk med hoy kompetanse. Ikke bind deg mere enn 6 mnd om du gaar via vikarbyraa. Vikarbyraaet kan leie deg ut igjen fra 400-1000kr timen, spors hvor mye de kan selge deg inn for. Men det spiller ingen rolle for deg, du sitter igjen med 200kr timen. Om du gaar i jobb med 350.000 synes jeg ett aar er for lenge aa binde seg til. Er du god vil jo gjerne firmaet annsette deg og du maa vente med samme startlonn til bindingstiden er over. Vikarbyraaene vil aldri investere i deg for aa ta bygge mer kompetanse, saa bli kvitt mellomledd fort som mulig. Unntakene er vel firmaer som har rammeavtaler med storre bedriter. Da kan man sitte igjen med 700 kr timen (ink arbeidsgiveravgift etc) om du har spesialkompetanse og erfaring. Da har du penger nok aa investere i deg selv. Boker fra amazon og IE er ikke saa dyrt.

 

Som nyudannet mangler man kanskje litt paa enkle ting: Man har ikke patchet all verden, har ikke hatt hands on paa fiber media. Man kan ikke saa mye om specs paa cisco bokser og moduler. Men det er slike ting man laerer seg fort de forste mndene. Etter ett aar med drifting og prosjekt deltakelse bor det veldig lett aa faa lonnsforhoyelse.

Endret av VictorOsborn
Lenke til kommentar
380.000 som minimum, bare for aa faa en fot innenfor. Prov aa omring deg cisco folk med hoy kompetanse. Ikke bind deg mere enn 6 mnd om du gaar via vikarbyraa. Vikarbyraaet kan leie deg ut igjen fra 400-1000kr timen, spors hvor mye de kan selge deg inn for. Men det spiller ingen rolle for deg, du sitter igjen med 200kr timen. Om du gaar i jobb med 350.000 synes jeg ett aar er for lenge aa binde seg til. Er du god vil jo gjerne firmaet annsette deg og du maa vente med samme startlonn til bindingstiden er over. Vikarbyraaene vil aldri investere i deg for aa ta bygge mer kompetanse, saa bli kvitt mellomledd fort som mulig. Unntakene er vel firmaer som har rammeavtaler med storre bedriter. Da kan man sitte igjen med 700 kr timen (ink arbeidsgiveravgift etc) om du har spesialkompetanse og erfaring. Da har du penger nok aa investere i deg selv. Boker fra amazon og IE er ikke saa dyrt.

 

Som nyudannet mangler man kanskje litt paa enkle ting: Man har ikke patchet all verden, har ikke hatt hands on paa fiber media. Man kan ikke saa mye om specs paa cisco bokser og moduler. Men det er slike ting man laerer seg fort de forste mndene. Etter ett aar med drifting og prosjekt deltakelse bor det veldig lett aa faa lonnsforhoyelse.

 

Så 380 000 Kr er ikke et urimelig krav som nyutdannet?

Kjenner du flere som har oppnådd denne startlønnen?

Offentlig sektor har vel en tendens til å betale dårligere enn privat?

En av grunnene til at jeg er interessert i denne jobben er reisevei men jeg har ting på gang i det private også.

Lenke til kommentar

vel de jeg kjenner har ikke tatt noe mindre, synes det er rimlig. Men ingen av de startet med aa jobbe i det offentlige. Uansett om du gaar via tredjepart saa ikke bind deg for lenge. Ikke vear graadig med startlonn uansett, saa om du gaar ned til 350.000 saa er det viktigste aa faa en fot innenfor. Og det faar man i disse tider og for hver dag som gaar vil du bli mere verdt. Det jeg saa etter forst var om det var mange cisco folk paa arbeidsplassen. Skal man bli dyktig fort saa omgi deg med dyktige folk.

Endret av VictorOsborn
Lenke til kommentar

Vel det er fagutdanningen + M$. Jeg startet mye hoyere enn det, men synes det lett kan forsvares om man fakturerer inn mer enn en million i aaret. Saa kan man fortsette til CCIE om man vil ta neste steg eller gaa i bredden ved aa spesialisere seg i voice feks. Det finnes nesten ingen voice spesialister i norge/verdensbasis.

Endret av VictorOsborn
Lenke til kommentar
Gjelder dette Cisco (CCNA & CCNP selvfølgelig) uten noe som helst tilleggsutdannelse? Får man virkelig 380 000 i startlønn uten annen utdannelse?

 

Ser slik ut.Jeg snakket med et vikarbyrå i dag og da var minimum startlønn på 350 000 ikke noe høyt krav.

De hadde vært borti nyutdannede med langt høyere startlønn.

Men jeg tror lønn vil variere mye fra sted til sted.Hva man forlanger,behov for kompetanse,privat eller offentlig sektor osv.

Og få en arbeidsplass man trives på er minst like viktig som lønn.Men har man lån,barn og en skraphaug av en bil så kommer alltids en god startlønn med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...