Gå til innhold

God spill-PC, ca. 10.000,-


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Planlegger kjøp av PC i slutten av måneden. PCen vil brukes til spilling, og jeg vil gjerne ha muligheten til å spille nye spill som Crysis og evt. Far Cry 2, Fallout 3, STALKER Clear Sky osv. på høye instillinger. Budsjettet ligger på ca. 10.000 kroner og så langt ser handlelisten slik ut: http://prisguide.prisguide.no/vis_handlevo...waggon_id=79854

 

Jeg kommer nok ikke til å drive på med skumle ting som overklokking, og da er vel stock CPU kjøler passelig?

 

Jeg har ennå ikke bestemt meg ang. grafikkort... Jeg har gått frem og tilbake mellom nVidias nye GTX 280, og ATIs HD 4870 x 2 CF (evt. 1gb-versjonen). Jeg ser at sistnevnte har høyere hastigheter på minne og GPU o.l., men GTX 280 har jo PhysX, pluss at mange har fortalt meg at nVidia er bedre enn ATi m.t.p. på drivere o.l.

 

Ønsker å høre din mening på hvordan handlelisten min ser ut, og hvilket grafikkort du anbefaler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nVidia vil ikke jeg si er bedre på drivere, faktisk vil jeg si at ATI er bedre.

Har selvsagt hatt nVidia GPU, men kuttet ut hele nVidida etter at de aldri klarte å legge ut en signert driver.

Den "Denne driveren er ikke signert" feilmeldingen irriterte meg nok til at jeg byttet over til ATI. Mulig dette har blitt endret på nå, men det må noen andre svare på.

Det er også en del som på et mystisk vis har fått den oppfattningen at Omega Drivere er ATI's offisielle skjermkort driver, noe som er langt fra tilfelle. Har også testet Omega driveren, og den var høyst ustabil og benchmark tester viste hos meg at Omega ga dårligere ytelse enn Catalyst driveren.

 

Når det gjelder skjermkort så yter GTX 280 bedre. Men 2x 4870 i CF eller 4870x2 yter igjen bedre enn GTX 280, dog om spillet har støtte for Crossfire.

Jeg ville ha ventet noen uker til og vurdert Radeon HD 4870x2 skjermkortet.

Lenke til kommentar

Takk for svaret, Svenni.

 

Leste nettopp preview av HD4870x2 på guru3d og må si jeg er overbevist! Kommer nok antageligvis til å gå for denne hvis prisen ligger på rundt $499 som antatt.

 

Jeg leste også preview'en av nVidia PhysX, og må innrømme at GTX 280 frister litt med tanke på den, men det er vel lite vits i dag med tanke på den foreløpige mangelen på interesse for PhysX blant spillutviklere (selv om dette kanskje vil endre seg raskt i nær fremtid).

 

En mulighet vil jo være å gå for et HD 4870 X2 nå, og så evt. bytte til et GeForce-kort i fremtiden dersom det er på samme nivå som 4870X2 og det er nok spill som har eller begynner å få støtte for PhysX. Eller hva?

 

Jeg har forresten oppgradert handlelisten min litt. Vil en 750 watts PSU holde for HD4870X2? Leste at den var sulten på strøm. Forresten, jeg har et CREATIVE SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Professional-kort som jeg kommer til å bruke i denne PCen (med mindre noen klarer å overbevise meg om at dette er unødvendig), kommer dette til å dra ekstra strøm?

 

EDIT: Hvordan er hovedkortet? Jeg valgte Foxconn X38A Digital Life pga. støtte for DDR3, som jeg mener (med min begrensede kunnskap) kan være hendig i fremtiden. Er dette en god strategi, eller finnes det andre, bedre hovedkort som ville være verdt å ofre DDR3-støtte for?

Endret av Granaas
Lenke til kommentar

Oppgraderte til 850 watts modulær PSU. Leste at modulær PSU var lurt å ha i det kabinettet, fordi det kunne bli trangt om plassen. Er det forresten noen som har andre kabinett å anbefale? Og trenger jeg mer enn de medfølgende viftene (3x120mm, 1x200mm)?

 

Angående hovedkort, leste nettopp Hardware.nos anbefaling, Asus Rampage Formula. Det er fem hundre kroner dyrere enn Foxconn-kortet, så det går fint, men er dette verdt å ofre DDR3-støtte for? Det har jo Intel X48, over Foxconns X38, som, med min begrensede kunnskap, er bedre. Eller hva?

 

Edit: Nedgraderte til en 650 watts PSU da jeg fikk inntrykk av Guru3Ds test av HD4870X2 at det ville være tilstrekkelig.

 

Ang. HD4870X2: Er det mange spill som har dårlig støtte for Crossfire? Eller er dette bare et lite problem som er på vei ut (bli fikset)?

 

Et kjapt spørsmål til: bør jeg gå for Vista Ultimate, eller får jeg like mye ytelse med Home Premium?

Endret av Granaas
Lenke til kommentar
Oppgraderte til 850 watts modulær PSU. Leste at modulær PSU var lurt å ha i det kabinettet, fordi det kunne bli trangt om plassen. Er det forresten noen som har andre kabinett å anbefale? Og trenger jeg mer enn de medfølgende viftene (3x120mm, 1x200mm)?

 

Angående hovedkort, leste nettopp Hardware.nos anbefaling, Asus Rampage Formula. Det er fem hundre kroner dyrere enn Foxconn-kortet, så det går fint, men er dette verdt å ofre DDR3-støtte for? Det har jo Intel X48, over Foxconns X38, som, med min begrensede kunnskap, er bedre. Eller hva?

 

Edit: Nedgraderte til en 650 watts PSU da jeg fikk inntrykk av Guru3Ds test av HD4870X2 at det ville være tilstrekkelig.

 

Ang. HD4870X2: Er det mange spill som har dårlig støtte for Crossfire? Eller er dette bare et lite problem som er på vei ut (bli fikset)?

 

Et kjapt spørsmål til: bør jeg gå for Vista Ultimate, eller får jeg like mye ytelse med Home Premium?

 

For spilling er det ingen forskjell på ultimate, og home premium. :)

Lenke til kommentar
Hva med Club3D HD4870 1024 MB i stedet for X2? Evt. oppgradere til 2 stk i CF i fremtiden. Tenker mest på prisen, pluss at jeg hører at multi-gpu-kort ikke er helt på topp ennå.

Hvis du skal ha noe bra og stabilt ville jeg faktisk valgt HD 4870 1GB fremfor HD 4870x2. Singel er ofte tryggere enn CrossFire løsninger mtp drivere og crossfire støtte i spill. Dessuten kan du fint oppgradere hvis drivere blir bedre og du vet at de aktuelle spillene har støtte for CrossFire.

Lenke til kommentar

Skjermen din. Jeg forstår ikke hvorfor folk kjøper nye PC'er med så mye trøkk og så en 22" skjerm. En 22" skjerm har samme oppløsning som en 20" tommers skjerm. Kjøp en 24" så har du 1920x1200 oppløsning, full HD. Mange bra å velge mellom og definitivt verd de ekstra kronene som eventuelt blir over 10000,-

Lenke til kommentar

G2400W får du til 2600,- på Digitalimpuls. Denne skjermen skårer ikke så veldig bra. Kommer også helt ann på hva du skal bruke den til. Til fotoredigering duger den nok ikke. Uansett så bruk heller noen kr ekstra på 24" framfor 22", mener nå jeg. trustedreviews.com skriver endel om 24" skjermer.

Lenke til kommentar

Skjermen blir nok mer eller mindre utelukkende brukt til spilling. Hva med HP W2408H? Noe høyere enn det, prismessig, kan jeg dessverre ikke bevege meg med det første.

 

Hva om jeg går for f.eks. G2400W, og evt. sparer og kjøper en kjempeflott skjerm senere? For å si det slik, jeg er egentlig sånn tålelig fornøyd med den skjermen jeg har nå, og det er en tre-fire år gammel, skakk 19" fra Amitech. En hver oppgradering er en god oppgradering. Hehe.

 

Jeg ser at HP W2408H ikke har DVI-inngang. Er dette et problem? Eller er det bare å skaffe en DVI til HDMI-adapter?

Lenke til kommentar

Er ikke så veldig bevandret i skjermverdenen men mener at 24" er et must for nye pc'er. Du finner sikkert ut mer med å lete litt på nettet, men du blir nok fornøyd med en BenQ, vil jeg tro. TN paneler har raskest responstid men dårligst kontrast og innsynsvinkel. Har du råd til HP sin nye ville jeg nok tatt den. Å kjøpe billig nå for senere å kjøpe dyrt blir jo extra dyrt til slutt, om du ikke vil ha 2 skjermer da.

Lenke til kommentar

Takk for svar, folkens :!:

 

Tror jeg er rimelig sikker nå, på alt. Sjekk handlelisten min (og legg merke til CD-/DVD-brenner og skjerm rett under selve lista).

Totalprisen for alt, hvor alt untatt skjermen (Komplett) kommer fra Netshop, er 14119,- inkl. bygging og frakt. Dette er en del over det jeg opprinnelig hadde tenkt å bruke, men nå er jeg ganske sikker på at det jeg får er en skikkelig kraft-PC som kommer til å gi meg mye moro.

 

Men, om prisen kan justeres et hakk eller to ned, så er jo det selvsagt flott! Er det noen som har tips?

-Kan jeg gå ned ett hakk på hovedkort prismessig, f.eks., uten å gå ned ytelses- og funksjonsmessig?

-Hva med RAM? Finnes det billigere produkter, med samme mengde minne og like høy ytelse?

 

Setter pris på alle svar :)

Endret av Granaas
Lenke til kommentar

Tja, vet ikke helt om jeg har bruk for CF-støtte, faktisk. Det er vel kjekt å ha? Det er vel ikke så alt for lenge til HD4870 begynner å bli grå i håret, tenker jeg. Men det er vel da bedre å oppgradere til et helt annet og bedre kort, enn å kjøre ett til i CF? Så for å være helt ærlig, så vet jeg ikke om jeg har behov for det eller ikke. Hvis det var dette hovedkortet du mente så er det jo en del å spare der, men... Jeg liker tanken på å ha CF-støtte tilgjengelig, egentlig.

Endret av Granaas
Lenke til kommentar

Legg til bygging og frakt, så blir det 10714,- Pluss at jeg kjøper skjerm til 3405,- (inkl. frakt) fra Komplett :)

 

Ang. HD4870 med 1GB, jeg ble fortalt på forumet til Guru3D at den versjonen kunne være ustabil eller gi dårligere ytelse i enkelte spill. Er det noen som har erfaringer med dette?

Endret av Granaas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...