Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Skolen min stenger av for nedlasting!


Anbefalte innlegg

Det finnes en meget genial hardware-basert løsning som gjør dette: Teachers Smart Card fra Moonscape. Det er et PCI-kort som gjenoppretter pc'n til standard konfigurasjon ved hver oppstart vha. en skjult partisjon på disken hvor alle endringer blir lagret. (Mer info her: http://www.moonscape.no/smartcard.html )

MEN: Det forutsetter at maskinene er ordentlig satt opp' date=' noe som ikke var tilfelle på bibliotek-pc'ene på Namsos VGS. Det var en smule irriterende å måtte stille opp oppløsninga fra 640x480 til 800x600 etter hver omstart.[/quote']

 

Det finnes også en software versjon av denne som er meget lett og administrere og funker veldig bra! Jeg jobber selv som IT-ansvarlig på rundt 300pcer rundt om, vi har 4skoler som vi "passer på" på de 2 største er vi blitt nødt til og kjøre Smart Softwaren. Etter vi la inn dette er brukerstøtten fra de fortvilte lærerne gått ned i nesten null! :p

 

Så dette er en veldig bra løsning :o)

 

Men kortet er også bra ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her var det mange Wannabe gode folk ja. Ååååååååååååhhhh så tøff man er når man virkelig innbiller seg at man er så mye smartere enn adminsene!

For en prestisje! :lol:

Jeg må bare le når noen begynner å snakke om et en 8 klassing kan gjøre jobben, at man vet så mye bedre enn adminen osv. Her var det mye selvhevdelse ja!

Sannsynligvis ville mange av dere ikke greie ei uke en gang som fullverdig IT mann, det lover jeg dere. Tror svært få av dere vet hvor mye arbeid som faktisk kan ligge bak en sånn stilling.

 

Ok, noen admins er kanskje mer elle rmindre kompetente...men så må man tenke på at IT er noe man lærer seg gjennom erfaringer og bøker. Alle admins og IT folk generelt har gjort masse flaue feil i sin karriere...dette er feil som man lærer av, slik at man ikke gjør de samme feilene senere. Noen admins har kanskje ikke all den erfaringen å rutte med, så de må prøve seg fram for å få den. :)

 

Nå det gjelder de innstillingene som ble gjort på skolen, så er det vel noe i at de vil ha en slags standard på datamaskinene. Samme bakgrunn, samme oppsett og slik noe. Dette for å lette arbeidet for både admins og andre...på den måten får man et ok fungerende system.

Hvem gidder vel å rette opp pcene etter noen fjortisf!ener hver helg? :grumpy:

Når det gjelder dll filer, reg filer, autoexec og sånn, så blir ikke de slettet fordi man regner med at elevene faktisk er i stand til å surfe og skrive i word uten å "bare må" facke opp pcen. Jeg er faktisk ganske sikker på at adminen vet om alle disse filene og mulighetene, og sikkert også at man kan gå i DOS. For alt jeg vet, kan det hende han tester ut elevene, for å sjekke hvor fjortis de er...hint, hint..... :wink: :roll:

Noen av de programmene som folk nevner her høres dog stilige ut,

skal ta å kikke litt på dem. :)

 

Noen gjør det visst til en sport å dizze admins på skoler. De kan bare Windows, kan ikke linux, kan ikke nett, kan ikke ditten bla..bla. Ha det klart for dere at en del har veldig god peil på IT. Mer en dere aner. :)

 

-LioKaiser.

 

 

kunne ikke vært mer enig.

Og går selv på VGS, sikkert 150 elev maskiner med win98/xp+20-30 lærer maskiner. Maskinen er selvfølgelig satt opp for å "bli ny" vær gang man starter opp. Videre så er nettet åpent ut, og inn, ingen spesielle porter er sperra. Det er aldri noen problemer med hastigheten,men det kan jo ha noe med at det er 100mbits fiber linje rett inn til server.... :woot:. Så selv om vi laster ned, spill og annet for harde livet så er det like raskt....

 

Så dere som syter over sperra nedlastningmuligheter så er det sikkert en grunn, for eksempel at dere befinner dere i 14tis åra. Da er det rart dere får bruke nettet så mye drtitt som en del finner på..., men det kan jo ha noe med at de ikke harsatt opp pcene slik at de kjører på en virtuell kopi av OS. HVis dette er tilfelle så er det ikke rart at dere ikke får laste ned hva dere vill.

Lenke til kommentar

Hjemme kan dere rote til og innstalere fjasa og pappster grokster pjokkstær.

Men på et skole/bedriftsnett bør dere lavære og rote.

 

Det er ett enormt arbeid og sette opp og administrere et nett.

Det er ofte på et stramt budsjett dær man ikke har råd til de dyreste

sikkerhetsløsningene. Og slike som dere som tror dere kan "alt"

burde vert stengt ute fra nettet .

 

[/b]

Lenke til kommentar

Jeg kjenner godt til problemet du sikter til. Jeg tror det er med god grunn at ledelsen vil "stenge av" muligheten for nedlasting. Det er begrenset hva en server tåler av nedlasting. Av erfaring laster elevene ned en haug med mp3 filer som de legger inn på c: eller serveren. Til slutt opptar disse ganske mye plass og fører til at alt går mye tregere og at det ikke er mer plass igjen. Når det gjelder chatteprogrammer bruker elevene ganske mye tid på dette. De blir forstyrret og de forstyrrer hver gang de skal chatte/blir chattet til. I tillegg okkuperer de pcer som andre elever kunne ha brukt til skolearbeidet.

 

PÅ an annen side kan nedlasting også være viktig for skolearbeidet, spesielt når en legger filene sine på nettet for å laste dem ned på skolen. Jeg gjør det selv. Jeg har sluttet med å ta med disketter og den slags på skolen. Alt ligger på plattformen Fronter.

 

På vår skole har vi over 150 pcer til elevene og undevisningen foregår for det meste over nettet/pc. Nedlasting er av og til en del av skolearbeidet. Uheldigvis er det enkelte elever som ikke har skjønt at pc og nettet er et arbeidsredskap og bruker mye tid på tull.

 

Jeg anbefaler at du tar opp dette med med elevrådet på skolen og forsøker å komme til en løsning. Noen lærere er gamle og ser ikke muligheten i internett/pc. Mange må derfor opplyses. Sett opp regler sammen og lag avtaler som for eksempel nekting av nedlasting av musikkfiler, eller elektronisk sletting av musikkfiler kl:1700 hver dag.

Lenke til kommentar
Ok...du går på skolen ved US ambassaden da eller? ( husker ikke hva den heter )  

I så fall, tok jeg feil. Jobber på en VGS ved radiumhospitalet jeg... :)

 

-LioKaiser.

 

hehe, ok.

 

 

 

En liten kommentar til en annen lenger oppe..., hvis man har en server åpen for elver så de kan skrive til den så er man vel litt naiv...... :lol:

 

Gjør som der jeg går, kun diskett som man kan lagre på eller sende til sin egen mail, så slipper en stakkars server å fungere som filserver for personlige filer, og alt det andre den skal brukes til.

Lenke til kommentar
Da er det jo ikke bare nedlasting av filer som er sperret. Hva med å sette op en vnc-server på din egen pc å logge på fra skolen. Får sikkert plass til klient-program på diskett  

 

Hadde vel fungert mye bedre om skolepc'er var tynnklienter uten harddisk ?

 

hmm, det var jo en god idé :yes: Da kan jeg kose meg med linux på skolen, kanskje jeg til og med kan overbevise IT-ans med det? :wink:

 

Men tror du 300 Mhz PC'er med W98 takler det? Hvor mye båndbredde krever det?

 

MarcelSB

Lenke til kommentar

Tror nok det skal gå greit det. På skolen min kjørte vi tidligere ca 60-70 pc'er som ofte var oppkoblet mot den samme citrix metaframen i oslo ved hjelp av skolens ikke så utrloig bra oppkobling fra Stavanger. Samtlige av de pc'ene var vel pentium tenker jeg. Det gikk med en brukbar hastighet, selv om pentium 4 'er med flatskjermer ble en bedre løsning :D

Lenke til kommentar

Til dere som klager over begrensninger i skole nettverk.

Har dere noen aning over hvor mye arbeid det er å sette opp et fungerende og godt nettverk ?.

 

Spesielt hvis det skal opp i domene system (da bare nt baserte systemer).

Det er et helsike å få dette til å fungere optimalt.

har selv hatt system og nettverk på høgskolen i Narvik.

Dette er noe hersk. Vi i klassen lagde 6 spesifikke domene systemer.

Det er veldig tidkrevende å få satt opp et slikt system.

Og hvis noe går skikkelig galt er det nesten bare å avinstallere den delen som er fucka opp å reinstalere.

 

Det er mye som kan gjøres galt her. vi ble så leie av at de andre studentene fucka opp systemet, at vi satt strengere grenser på maskinene en det de systemansvarlige på skolen hadde!..

Det er vel en 8 som drifter systemet her på skolen. Dette er ei høgskole med ganske strenge regler, alikevel er det mye som blir fucka opp. Elever synes det er artig å kræsje firewall m.m.

 

Når det ikke var så strenge regler som nu, så var det til og med en elev som satte opp dhcp server!!!.

 

samtidig er det nødvendig med strenge regler på grunn av at brannmur/ virusprogrammer ikke er helt sikre, selv mot virus det vet om.

 

Jeg forstår veldig gått at admin vil ha strenge regler.

Lenke til kommentar

Må si at jeg kjenner meg igjen i det problemet du har!

På skolen min hadde levene tidligere ikke tilgang til Control Panel, men dette er heldigvis endret nå.

 

Du bør få tak i administrator passordet og logge deg på som det..da kan du fikse alt.

Lenke til kommentar

Løsningen for alles problem er skolelinux.

Skolelinux installeres på en eller flere tjenere. En fil-tjener med mer, og en tynnklienttjener. De kan være den samme maskinen. Eller det kan deles opp med flere tynnklienttjenere.

Alle de gamle pc'ene som skolene sliter med, med lite ram osv, kan gjøres om til tynne klienter. Uten HD.

Klientene booter enten fra en ROMbrikke på nettverkskortet eller ved en bootdiskett.

Skolelinux leveres "out of the box". Dvs alle tjenester er ferdig satt opp.

Det er noe alle sysadmins trenger :-)

 

les mer på http://www.skolelinux.no/ og http://developer.skolelinux.no/

Lenke til kommentar

Skolelinux er bra det. ;)

 

Vurderer å sette opp en server med 4-5 tynnklienter og teste ut hvordan det fungerer.

 

Problemet er at brukerne, altså elevene, må ha noen standard programmer inne på maskinene.

Det er ting som: Officepakken, winzip, adobe reader og slikt noe.

Ved Officepakken har man jo OpenOffice/StarOffice som erstatning, men der følger ikke en Access look-alike med. Men har jo hørt at MS office for Linux kommer snart da, og da kan det jo bli meget aktuelt. Adobe reader og winzip har man fullgode alternativ til, men man må huske på å lære elevene hvordan de bruker det hvis man skal få noe ut av det vetu. :)

 

Kan man sette opp Red Hat, Debian eller Trustix som server for skolelinux klientene, eller må man kjøre skolelinux som server også?

 

-LioKaiser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...