Gå til innhold

P4 vs. Core 2 Duo/Quad mhp støy (varme/effektforbruk)


Anbefalte innlegg

Kanskje ikke helt rette forumet, men så ingen som passet helt heller..

 

Skal bygge meg en ny stasjonær PC da den gamle er 4 år og ikke i form lengre.

Min P4 (3GHz) er vannkjølt på alle bauger og kanter (harddisker, CPU, skjermkort, northbridge og opprinnelig også PSU, men ingen av de 3 eller 4 vannkjølte eller vifteløse PSUene overlevde...alle bukket under, heldigvis fikk jeg returnert alle på garanti/reklamasjon).

 

Mitt første spørsmål er hvordan utviklingen har vært siden P4-dagene mvh varmeutvikling & kjøling (& støy). Jeg håper å unngå vannkjøling til den nye PCen, for det noe skikkelig herk. Vannpumpen er jo ikke helt lydløs den heller + at jeg tilslutt endte opp med en PSU med vifte likevel.

 

Kort:

Hva kan jeg forvente av støy fra en Core 2 Duo/Quad i forhold til en P4? Noen som har tatt steget selv og har noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har ihvertfall vært en betydelig utvikling på viftekjølere for prosessorer, og det er jo tross alt den som støyer, ikke prosessoren ;) Chipsett er i dag også passivt kjølt som standard. At du får betydelig mer ytelse per watt nå enn tidligere er jo også et annet moment. Ønsker du stillegående harddisk kan du feks velge en enkeltplate 2,5" disk som du monterer i strikkoppheng.

 

Personlig ser jeg ingen grunn til å vannkjøle en PC for å få det stille.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...