Gå til innhold

Koselig bruks-PC med blandede kvaliteter ønskes bygd! Hjelp!


Anbefalte innlegg

Som noen kanskje har fått med seg hadde jeg et m-ATX-opplegg på gang. Dette har jeg lagt på is da jeg ikke fant noen PSU som kunne passe, og jeg har mer lyst til å kjøpe meg en PC jeg kan bygge på relativt kort tid nå i stedetfor et "prosjekt", da semesterstart er rett rundt hjørnet med stipend osv.

 

Istedet for dette oppsettet har jeg plukket ut noen ny deler, og har gått for standard ATX-oppsett denne gangen.

 

Her er lista på Komplett.no!

Alt dette skal inn i et Lian Li-kabinett fra Microplex.

Jeg vurderer også en annen CPU-kjøler, f.eks denne fra Zalman.

 

Så, hva tror dere? :)

På forhånd takk.

Endret av Fisk1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ville absolutt kjøpt en Intel E8400.

 

Anbefaler å gå for et Intel P45 hovedkort.

 

Lite å hente ved å kjøpe en raptor.

 

Ville kjøpt et ATi 4850 skjermkort.

 

Ellers så er oppsettet greit. Kan gjøres noe billigere om du sjekker prisguiden.

 

Handlevogn

 

Er DETTE hovedkortet

 

Takk for mange forslag! :)

Men, det er ingen begrunnelser... Det er litt dumt.

Skjermkort og prosessor er endret til dine forslag, de så gode ut!

Usikker på hovedkortet du har linka, noen gode grunner der?

 

Til informasjon skal jeg ikke overklokke, og pc'n trenger ikke kjøre Crysis på full fres o.l.

Eneste spillet jeg har planer om å kjøre fint er Spore, når det kommer ut. :p

Det meste av spill jeg spiller for tiden klarer jeg å kjøre på min 5 år gamle 3ghz P4, så jeg trenger ingen 1337-gam0rz-pc.

Endret av Fisk1
Lenke til kommentar

Gidder ikke å alltid begrunne alt jeg foreslår, men det er da ofte en grunn.

 

CPU pga at E8400 er nyere, yter bedre og er billigere enn E6850

 

Skjermkort selvfølgelig pga at det yter mye bedre, om du ikke er fps 1337 eller hva du sier vil du ganske sikkert klare deg med et ATI 4850 som også yter bedre enn 3870 og er 600 kr billigere enn 4870.

 

Hovedkortet lenket jeg til pga at det er et solig og billig kort med det nyeste brikkesettet fra Intel.

 

Det er ikke valgt noen fordyrende komponenter med tanke på OC selv om potensialet er der.

 

Har da laget et modifisert oppsett hvor jeg har strammet litt inn og kun valgt komponenter Amentio har på "lager". Droppet kabinett siden du ønsker Lian Li. Antec 300 skal da være meget bra. OCZ strømforsyningen skal være bra og mer enn tilstrekkelig for ditt oppsett. Det er da noen som har hatt problemer med støy fra tidligere versjoner, men det skal være rettet opp nå.

 

På toppen av det hele er det så enkelt som bare å trykke knappen: "Kjøp disse varene hos Amentio" og du er i havn minus kabinett.

NY Handlevogn

Lenke til kommentar
*snip*

 

Tusen takk, dette ga mye mer mening! :)

Jeg stoler på deg og tar disse rådene til meg med stor takk. Dette oppsettet blir nok handlet inn snarlig!

 

Men! Jeg har et spørsmål gjenstånde; er det noen vits i å kjøpe CPU-kjøleren jeg så på fra Microplex, og i så tilfelle, har folk noen kjølepasta de pleier å sverge til?

Endret av Fisk1
Lenke til kommentar
Kan være lurt med ny prossessorkjøler hvis du skal overclocke eller hater støy.

Kan også være lurt med en bedre type kjølepasta enn den som pleier å være med prossessorkjølere. Arctic Silver 5 er nok den beste, i følge mange på forumet.

 

Tror du klarer deg fint med kjøleren som følger med prosessor. Om du absolutt ønsker en annen kjøler ville jeg tatt en kikk på nyere tester fra f.eks HW.no. Kjøleren du ser på nå er vel forholdsvis gammel og neppe særlig bra.

 

Takk og takk. :)

 

Husk Pastafarian, at alt som er gammelt er ikke nødvendigvis noe dritt. :wee:

Men, det finnes vel frakkere saker på markedet.

Lenke til kommentar
Er skjedd ganske mye innen luftkjøling med såkalte heat pipes osv.

 

OCZ Vendetta II skal være bra og koster ca 300 kr. Netshop skal ha den. De har også kabinettet om jeg ikke tar feil.

 

Det skulle nok stemme, de og Microplex samarbeider vel på ett eller annet vis for tiden.

Takk for hjelpen, jeg tror ikke det var noe mer jeg lurte på akkurat nå. :)

Kommer tilbake til tråden om det var noe mer.

Lenke til kommentar

Hm, jeg kom på en ting til gitt.

Kan fjerne CD/DVD-ROM fra lista, det har jeg fra før og trenger ikke flere.

 

Det jeg trenger er en rask disk å boote fra. Tenkte å bruke en HD med 10 000 RPM, noe slik som denne fra WD.'

Det vil jo gi en raskere boot, og er bedre enn å legge OS og alt annet på samme disk?

 

I samme slengen vurderte jeg en annen RAM, Geil. Har hatt gode erfaringer med denne typen fra før.

Men Kingston-RAM'en som er plukket ut av Pastafarian er kanskje mer enn god nok?

Lenke til kommentar
Sverger til OCZ freeze extrem kjølepasta ;http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=343985

 

cpu og gpu sank i temperatur etter utskiftning til den, så det har endel å si:D

 

Takk takk. :)

Men jeg trenger svar på dette også:

Hm, jeg kom på en ting til gitt.

Kan fjerne CD/DVD-ROM fra lista, det har jeg fra før og trenger ikke flere.

 

Det jeg trenger er en rask disk å boote fra. Tenkte å bruke en HD med 10 000 RPM, noe slik som denne fra WD.'

Det vil jo gi en raskere boot, og er bedre enn å legge OS og alt annet på samme disk?

 

I samme slengen vurderte jeg en annen RAM, Geil. Har hatt gode erfaringer med denne typen fra før.

Men Kingston-RAM'en som er plukket ut av Pastafarian er kanskje mer enn god nok?

 

 

Anyone?

Lenke til kommentar

Er hakket raskere i enkelte tester, men lite poeng i å betale så mye for en så liten Raptor. Ville heller kjøpt en av de mindre diskene fra Samsung. Nesten like raske (T166 160 eller 320 GB) kanskje sette to i Raid 0. Vil fortsatt være billigere enn en raptor.

 

Du må nok spesifisere hvilket Geil minne, det er bare ikke så enkelt at et merke er bedre enn et annet. Du vil heller ikke se noen ytelsesgevinst om du går for minne med samme spesifikasjoner fra en annen "produsent". OC egenskapene kan da variere, men de varierer fra sett til sett og henger ofte sammen med hvilke minne chipper(IC) som er valgt, og evt om de er godt selektert, noe de færreste merkene tar seg bryet med.

 

Om du ikke har planer om OC av minne er det null poeng i å begynne å undersøke/kjøpe dyrere brikker.

Endret av Pastafarian
Lenke til kommentar
Er hakket raskere i enkelte tester, men lite poeng i å betale så mye for en så liten Raptor. Ville heller kjøpt en av de mindre diskene fra Samsung. Nesten like raske (T166 160 eller 320 GB) kanskje sette to i Raid 0. Vil fortsatt være billigere enn en raptor.

 

Du må nok spesifisere hvilket Geil minne, det er bare ikke så enkelt at et merke er bedre enn et annet. Du vil heller ikke se noen ytelsesgevinst om du går for minne med samme spesifikasjoner fra en annen "produsent". OC egenskapene kan da variere, men de varierer fra sett til sett og henger ofte sammen med hvilke minne chipper(IC) som er valgt, og evt om de er godt selektert, noe de færreste merkene tar seg bryet med.

 

Om du ikke har planer om OC av minne er det null poeng i å begynne å undersøke/kjøpe dyrere brikker.

 

Ja, har funnet ut akkurat det samme om minnet, så det er greit. :)

Takk.

 

Men er virkelig ikke en disk med 10k RPM raskere i boot og loading enn en "vanlig" 7500 RPM SATA?

Dette med RAID har jeg ikke no særlig erfaring med, så det må jeg undersøke litt rundt, men takk takk for fortsatt hjelp! :

Det setter jeg stor pris på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...