Gå til innhold

Feilmelding ved bruk av database i visual basic 6.0


Anbefalte innlegg

Når jeg prøver å bruke database (access 2003) så får jeg følgende feilmelding når jeg skal velge RecordSource på data kontrollen. "Unrecognized database format" og klikker jeg på hjelp, så får jeg følgende feilmelding "The MSDN collection does not exist. Please reinstall MSDN".

 

Skjønner ikke hva dette kan være, for når jeg prøver med en av de test databasene som ligger i visual basic, så fungerer det helt utmerket. Jeg har brukt dette veldig mye før, og har alltid funket bra, men det var med en eldre visual basic og eldre access.

 

Håper noen kan hjelpe meg med dette, så jeg kommer meg videre i programmeringen.

Endret av ray_and
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Oppgrader til VB2008 (Visual Studio 2008) så virker det med Access 2003).

 

VB6 er fra 1998. Access 2003 er fra 2003. Dermed er det kanskje ikke så rart at det ikke går....

 

Ok. Jeg har ikke Visual Basic 2008, og har heller ikke råd til å oppgradere nå, så da får jeg heller finne meg en eldre versjon av access så lenge. Skulle vel funke det også regner jeg med. Men litt rart at det fungerer kjempe fint med de test databasene som ligger i visual basic 6.0 mappen da.

Lenke til kommentar
Ja har funnet ut det, men er det en fullverdig visual basic det da? Regnet med at det var en sånn light versjon, siden det var gratis.

 

Den er mer fullverdig enn VB6. Tingene i Standard og Pro versjonene vil du garantert aldri vil ha bruk for...

 

Ok. da får jeg laste ned den og sjekke den ut. Håper jeg kan ta med mine kunnskaper fra visual basic 6.0 over i express versjonen. Regner med at det ivertfall at det generelle er likt.

 

Takk for hjelp :-)

Lenke til kommentar
Ja har funnet ut det, men er det en fullverdig visual basic det da? Regnet med at det var en sånn light versjon, siden det var gratis.

 

Den er mer fullverdig enn VB6. Tingene i Standard og Pro versjonene vil du garantert aldri vil ha bruk for...

 

Ok. da får jeg laste ned den og sjekke den ut. Håper jeg kan ta med mine kunnskaper fra visual basic 6.0 over i express versjonen. Regner med at det ivertfall at det generelle er likt.

 

Takk for hjelp :-)

Vel, det er en liten forskjell. F.o.m. VB 2003 så er VB .NET. og dermed også blitt fullverdig objekt orientert. VB6 er vel strengt tatt et native utviklingsverktøy. Du kan dermed ikek kjøre programmene dine på maskiner som ikke har installert .NET

Derfor, hvis dine programmer blir distribuert så er dette vesentlig å ta hensyn til. Eksempelvis er Express 2008 .NET v3 og programmene du lager vil naturlignok ikke virke i et XP miljø eller lavere, med mindre man enten setter .NET versjonen i prosjektet, eller oppgraderer XP miljøet med .NET 3

Hvis noen av dine brukere fortsatt kjører Win9x eller lavere så sliter du skikkelig vil jeg tro. Ut over dette kan je ikke se noen argumenter for ikke å bytte ut VB6

Lenke til kommentar

Har nå lastet ned Visual Basic 2008 express. Virker greit å bruke, og kjenner mye igjen fra VB6. Men noe jeg ikke finner ut av er hvordan man loader en form. Før skrev jeg bare f.eks: "load form1" men dette fungerer ikke lengre.

 

Jeg har en "logg inn" form som etter å ha skrevet inne riktig brukernavn og passord skal laste opp og vise en annen form.

 

Noen som kan hjelpe meg med hvordan dette gjøres?

 

Lurer også på hvordan den gamle "data" kontrollen fungerer. Den som heter "data" i VB6. Som brukes til å bla i en database som vises i en tekst boks. Og hvordan bruker jeg denne?

 

Blir kanskje litt mye å forklare her, men håper det er noen her som kan forklare meg dette.

 

Edit: Lagde en ny tråd med dette emne, da det liksom ikke passet inn under denne tråden lengre.

Endret av ray_and
Lenke til kommentar
Har nå lastet ned Visual Basic 2008 express. Virker greit å bruke, og kjenner mye igjen fra VB6. Men noe jeg ikke finner ut av er hvordan man loader en form. Før skrev jeg bare f.eks: "load form1" men dette fungerer ikke lengre.

 

Jeg har en "logg inn" form som etter å ha skrevet inne riktig brukernavn og passord skal laste opp og vise en annen form.

 

Noen som kan hjelpe meg med hvordan dette gjøres?

 

Lurer også på hvordan den gamle "data" kontrollen fungerer. Den som heter "data" i VB6. Som brukes til å bla i en database som vises i en tekst boks. Og hvordan bruker jeg denne?

 

Blir kanskje litt mye å forklare her, men håper det er noen her som kan forklare meg dette.

 

Edit: Lagde en ny tråd med dette emne, da det liksom ikke passet inn under denne tråden lengre.

Vise en form er enkelt ;-)

 

MinForm.Show() eller MinForm.ShowDialog()

 

NJå skal det sies at dette er VB og VB lar deg få lov til å åpne en FORM som ikke er createt fordi VB gjøær dette automagisk. Egentlig er dette litt mot min logikk, men det funker. Jeg ville gjort det slik, for å ha kontroll:

dim w as LoginForm
w.ShowDialog()

Mulig jeg glemte noe her for VB har jeg ikke rørt på et par år eller så, men forskjellen er egentlig bare den at du på denne måten lager et nytt objekt av det du har definert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...