Gå til innhold

Xp eller Vista? 64 bit!


Anbefalte innlegg

Okei jeg har kjøpt meg en ny bærbar pc og den kom levert med Vista

 

Pcen bruker ekstremt mye minne! Den bruker over 30% på minne hele tiden! Min gamle pc brukte bare et par prosent av minnet, mens denne som er myeeee bdere bruker 100 ganger mer!

 

Er Vista grunnen til alt dette drittet? Eller kan de kraftige nye dele sine drivere også spille inn?

 

Og ja, Visten min er 64 bit, har det noe og si?

 

Og hvis jeg hadde fått installert XP 64 bit ville maskinen min brukt nindre av minnet og prosessoren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Ja og nei.

Vista bruker mye minne og cpu kraft for den har nyere versjoner og økt sikkerhet som kanskje krever mer ressurser.

 

Det er avhengig av hvor mye ram du har i pc-en hvor mye som blir brukt.

Jeg har 4 gb med ram og bruker 1.53 gb med ram får ikke det opp i prosent og det er jo en god del så men husker ikke hva XP brukte så xp kan ha brukt mer kanskje.

 

Avhengig av hvor mye ram du har så hjelper det på pc-en. Så vis du har 4 gb med ram så ville jeg anbefalt deg vista 64 bit så du får utnyttet all rammen.

 

Vis du ikke har noe problem med at pc-en er treg eller noe så er det ikke noe problem at vista bruker mye ram.

 

Hva som er i pc-en og hva slags prosseser som kjøres i pc-en kan ha mye og si på ram bruken akkurat som med drivere.

 

Som sakt med mindre du merker at pc-en er veldig treig eller noe er det ikke farlig vil jeg si.

Lenke til kommentar

Ja jeg og har 4 gb ram, bruker nok rundt det samme som deg. Har 2.4 ghz 2 core prosessor også. Nei var bare litt sjokk og se hvor mye mer den nye bruker enn den gammle.

 

Den gamle brukte 134 mb mens den nye bruker minimum 1000 mb!

 

Insane :tease:

 

Men merker ikke at pcen er noe spesielt treigt da. Men kan drivere til sjermkort og alt det ha noe og si? Har et Navidia 9600 GT

 

Og ja, pcen er en bærbar

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Ja det er ganske mye ram i forhold til XP skulle likt og vist 100% sikkert men hakke noe fasit svar på det spørsmålet.

Ja og nei angående driverne jeg kanke tro at det har noe og si med driverne kan være at vista bare fanger opp ram på en ny måte og XP skjulte bruken litt mer eller noe.

 

Skjermkortet ditt skakke ha så mye og si på pc-en

Jeg har 1 gb ram i mitt skjermkort og pc-en bruker fortsatt 1.5 gb med ram så.

 

Sånn er livet bare

Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Pcen bruker ekstremt mye minne! Den bruker over 30% på minne hele tiden! Min gamle pc brukte bare et par prosent av minnet, mens denne som er myeeee bdere bruker 100 ganger mer!

 

Er Vista grunnen til alt dette drittet? Eller kan de kraftige nye dele sine drivere også spille inn?

 

Og ja, Visten min er 64 bit, har det noe og si?

 

Og hvis jeg hadde fått installert XP 64 bit ville maskinen min brukt nindre av minnet og prosessoren?

 

Grunnen til at Vista bruker mye RAM er at den bruker en funksjon som heter Superfetch, dette gjør at programmer du bruker ofte legges inn i RAM før du bruker det, noe som øker ytelsen ved at du slipper å vente på at programmet skal lastes fra harddisk til RAM.

 

Er ingen vits å ha X GB RAM når du i grunn ikke bruker det til noe. Programmer som allerede kjøres vil alltid ha 1. prioritet til RAM og skulle det bli behov vil Superfetch's cachede programmer bli dumpet.

Lenke til kommentar

Vista bruker tilgjengelig ubrukt minne til Superfetch. Det betyr ikke at dette har prioritet over applikasjoner som nyter godt av X GB RAM. Jeg har ikke noe imot at Vista bruker det til å forbedre oppstartstid av programmer ved a bruke minne så lenge ikke jeg bruker det. Og til minnekrevende bruk prioriterer Vista det du holder på med slik at du ikke vil lide av dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...