Gå til innhold

ny mobil, max 4000


Anbefalte innlegg

heisann,

 

skal ha meg ny mobil og trenger noen tips. Har ikke hele oversikten på nye mobiler osv.

jeg vil gjerne ha en telefon med bra kamera, god minneplass, wifi og et godt og rask operativsystem. Det skal heller ikke være touchskjerm! Vil ha vanlige taster;)

 

Pris: max 4000kr

 

Har sett litt på Nokia n78 og n96. Hva vil prisen på n96 ligge på?

 

takk på forhånd, sondre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne siden har en sammenligning av de to, spek.:

http://www.phonegg.com/compare/20/Nokia-N8...-Nokia-N78.html

 

Her er en annen kort oppsumering:

http://thenokiablog.com/2008/05/16/compari...kia-n82-battle/

 

Jeg har N82 og er veldig fornøyd. Finn ut hvilke funksjoner du absolutt vil ha

og hva som er sterkt ønskelig.

 

For meg virker det som N82 er bedre på foto enn N78, men 3MP vs 5MP er ikke det viktigste.

Kvaliteten på bildene er viktigere og den kan være like god. Men N82 har vist en

kraftigere blits som kan være nyttig hvis du tar mye bilder inne i dårlig lys f.eks

 

Ser ut til at N78 har et batteri som kan gi litt lengre levetid, men hvem vet

i praksis. Tror ikke forskjellen er veldig stor.

Er selv godt fornøyd med N82 så lenge man ikke har den stående med 3G aktiv hele tiden.

Jeg har den på kun GSM og aktiverer bare annet når det trengs, det gir god levetid for

batteriet.

 

N78 har vist mulighet for å sende musikk ut på FM, slik at man kan høre på musikken

via en FM mottaker/radio. Kan være artig sak det. Vet ikke om dette også finnes

på den norske modellen, tidligere har slikt ikke vært helt lovlig i Norge. Men mulig

det er blitt godkjent så lenge sendestyrken er svak.

 

Men det ser ut til at bare N82 har UPnP støtte. For meg er dette viktigere enn FM sender.

Jeg har stereoanlegg med UPnP så jeg kan streame musikk, bilder, video fra mobilen

til stereoanlegget som også er cd/dvd-spiller etc, Philips Streamium MX6000i som det

heter. Kan sitte å styre musikken med mobilen også, bytte låter etc. Fungerer bra.

 

N82 har tv-utgang. Artig sak når man skal vise frem bilder eller video til folk.

Eller surfe Internet og la andre se det samme som deg på tven.

Man kan bruke mobilen med Bluetooth tastatur slik at man kan sitte i sofaen og styret

alt mens mobilen ligger ved tven.

 

Ser det er litt forskjell i CPU og minne, men vet ikke om det betyr så mye.

En litt nyere utgave av Symbian OS på N78 men igjen vet ikke om dette er viktig.

 

Video på N82 er VGA (640*480) med 30 bilder pr sekund mens N78 har VGA i 15 bilder pr sek.

Spør du meg så er 15 bilder pr sekund ikke brukbart til annet enn "lek".

Med 30 bilder pr sekund kan du faktisk ta endel video og senere redigere den og få et

brukbart resultat. Videokvaliteten på N82 er ok, ikke som skikkelig DV videokamera eller

HD såklart. Men kan fint brukes f.eks på youtube etc.

 

Wifi er det på begge og jeg synes N82 er rask og fin. Bruker den mye hjemme for å

surfe Internet via wifi og det går passelig bra. Tunge sider er trege, mest pga

CPUen i mobilen vil jeg tro. Men man kan deaktivere lasting av bilder etc så det

går raskere, og laste bilde bare hvis det trengs.

Installer gratisprogrammet emTube så kan du bruke YouTube og det fungerer faktisk

helt topp, bare man har noenlunde bredbånd da.

Også Google Maps er artig gratisprogram. Men slike programmer vil såklart fungerer

på begge mobilene, tror jeg, så det betyr ikke mye for ditt valg.

 

Kan se ut til at GPSen i N82 er "litt bedre" enn i N78. Jeg vet ikke hva "class 32 GPS"

vs "class 11 GPS" betyr, men de gir "class 32 GPS" bedre score.

Mine erfaringer er at GPSen i N82 fungerer topp. Men er dette noe man skal bruke

mye så vil man kanskje vurdere å få tak i skikkelige kart (topografiske kart) etc.

Kartene til Nokia er ok men mangler høydekoordinater noe som er et must hvis

man beveger seg til fots i fjellet etc. Men igjen sikkert det samme for N82 vs N78

dette med kart, men altså mulig N82 har en bedre GPS mottaker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...