Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC total havari, No boot, (ikke engang med xp cd)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann.

Kom hjem fra en langhelg i oslo, og fant pcen min avslått. Noe eg syns var rart for eg dro fra den påskrudd. Men det viste seg at strømmen har vært borte.. jaja no big deal .. trodde eg...

Trykker på pc'en. og den booter som vanlig, helt til windows skal begynne sin start syklus. Da får eg beskjed om at Netkernel32.dll (tror eg det var. litt usikker) mangler. uansett, poenge er at windows er dødt...

Jaja tenker eg, fremdeles posetiv ! :) , da skulle det jo bare være å reinstalle windows...

Skrur av pc'en, skrur på igjen, og setter i en bootcd (orginal xp cd faktisk :p )...

Den booter og starter normalt, helt til den skal starte installen fra cden...

Da RESTARTER dritten... uten feilmelding... wtf?.. den booter igjen, og skal til å starte fra cd,, og restarter IGJEN.. (dette forsatte leeenge)... greit,

Eg prøvde så å nulle BIOS'en (har en fin CMOS clear bryter på hovedkorte).. og prøvde en annen boot cd (som funket på en annen maskin dagen før).. MEN no go , så resultatet til slutt (slik maskinen står nå) er at den ikke starter

via windows.

via cd

nå nekter den å kjenne igjen at det er en boot cd som står i driven engang.

ble til slutt lei av å se på "Please insert bootable CD" ... så eg ga opp.

Så eg har da prøvd 2 boot discer. sjekket at alle kort og hdd'er sitter godt i der di skal... cleare bios, og sette den opp.. cleare bios og kjøre default safe...

Noen som har en ide?

siden strømmen har vært borte, kan jo kansje noe ha blitt fried (type lynnedslag..), men

den detecter minne, hdd'er . cpu..

Takker for eventuelle svar

Hilsen Giving up hope (Sven-Arild)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Åpne kabinettet for å se om alt ser OK ut.

Kabler slik dem skal være, alle viftene kjører o.l.

2. Kjør Clear CMOS en gang til

3. Gå inn i BIOS og kjør Load fail safe defaults

4. Gå inn i BIOS og sett riktig Boot rekkefølge.

First= CD-rom, Second= HDD o.s.v.

5. Skaff deg en kopi av Ultimate Boot CD.

6. Test minnebrikkene.

Jeg selv kjører en runde extended tests med Windows Memory Diagnostic, deretter 1-2 runder med Memtest 86+

7. Finn din Harddisk produsents diagnoseverktøy i UBCD, kjør så en full diagnose hvor du også inkluderer scan av diskoverflaten.

8. Du kan så kjøre en av CPU Tests programmene for å teste om CPU hodler seg slik den skal. Jeg har ikke testet noen av disse selv, så kan ikke si om og hvordan disse virker med sikkerhet.

Dette vil ta en god stund å utføre, men du får til gjengeld luket ut problem komponenter.

Jeg vil anta at feilen ligger i Harddisk, eller så fall i RAM.

En siste utvei er å nullstille Harddisken. I Harddisk produsentens diagnoseverktøy finner du mulighet for dette. Dette ligger vanligvis under Erase Disk, eller Write Zeroes to disk.

Husk dog at dette må ansees som absolutt siste utvei. Dette vil som jeg sa blanke ut Disken, og den vil bli som den var ny direkte fra butikk. Med andre ord, så vil den fjerne all data og alle partisjoner.

Grunnen jeg nevner dette, er fordi jeg ved et par anledninger har sett dette hjelper mot en trøbblet harddisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...