Gå til innhold

Normal ytelse på Vista?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

vanlig er 2Gb på pc-er du kjøper i butikken fra HP, Dell osv.

Vis du bygger pc-en selv så er kanskje 4Gb mer vanlig fordi ram prisene er så lave at folk ikke ser noen grunn til og kjøpe 2 gb når de kan betale noen hundrelapper ekstra og få 4Gb med ram.

 

2Gb med ram er helt greit det egentlig vis du ikke skal bruke pc-en til noe ekstrem arbeid så er det nok.

 

Du har en Core2Duo siden du nevnte 2x2,2 gh?

Jeg har 4Gb med ram og en Quad cpu på 2,4 ghz som på måten du skrev det ville blit 4x2,4Ghz men det er ikke sånn det fungerer i virkeligheten.

 

Du har nok en bra pc for ditt bruk sikkert men 2 gb er nok ganske vanlig for vanlige folk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

ah beklager jeg trodde du mente hva som var vanlig og ha av ram mengde i pc-en.

 

Mengden ram vista bruker er helt avhengig av hva slags programmer du har innstalert og komponentene i pc-en. Så jeg tror ikke det er mulig og si deg faktisk, tror ikke det fins noe vanlig der.

Kan jo si at når jeg spiller spill på dataen så bruker jeg 2.2 gb med ram.

Akkurat nå så brukte den 1,47 gb med ram

 

Edit: ser ut som du bruker mindre ram enn meg kanskje jeg har noe innstalert som du ikke har eller at jeg belaster pc-en mer kanskje. Men jeg ser ikke noe problem i det før jeg ender opp med og bruke 4 gb for da kan det være noe galt kanskje.

Endret av Slettet-wtZtqAvs
Lenke til kommentar

Mengde Bakgrunnsprosesser / Bakgrunnsprogrammer / Tjenester som kjører vil ha innvirkning på hvor mye ram du bruker, selv når du ikke bruker pc'en aktivt.

 

Også hvordan operativsystemet håndterer swapfil.

Det kan tenkes at OS bruker swap fila i større grad når maskina har mindre ram, mens OS anser det som mindre viktig når du har dobbelt så mye ram.

 

Dvs, det er ikke sikkert trådstarter har noe mindre minnebruk, men at mer av minnebruker ligger på swapfil. Noe som ikke er bra, for swapfila er mye tregere enn ram. Den ligger tross alt på harddisken.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg er i ferd med å oppgradere min pc.

 

2gb ram har holdt lenge og vel, men nå har jeg lysst å oppgradere til 4gb. Prisene varierer noe veldig.. så jeg er ute etter en anbefaling. Får jeg bedre ytelse med 2 x 2gb brikker? Eller går det like bra med 4 x 1gb? Prisforskjellen på dette er ca en tusenlapp. (og ja; jeg ser det at de dyrere Dominator brikkene er raskere også; men spørsmålet er 'om alt annet var likt')

 

For ordens skyld; PC'en brukes til spill og alt annet. AMD dual core eldre type, Vista 64, 8800GT, pc'en er fin, men byner å føles 'gammel' :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

vis du allerede har 2 gb med ram så ville jeg heller bare kjøpt 2 nye gb med ram i samme merke og modell.

 

Det er nok ingen særlig forskjell, det er nok mer når du skal kjøpe helt ny pc eller oppgradere rammen til noe nytt at det er greiere med 2x2 gb med ram fordi du kan beholde oppgraderings muligheten til 8gb senere vis/når man skulle trenge dette.

 

Så lenge hastigheten på rammen du har nå er bra så bare behold de ram brikkene og kjøp ny 2 gb ram er mitt forslag.

 

Hva er hastigheten på rambrikkene dine?

 

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding.

 

Nå sitter jeg 3000km og 2 flyreiser hjemmefra.. så jeg kan ikke si med sikkerhet hva jeg har. Men om jeg ikke husker helt feil så er det disse; Corsair TWIN2X 5400 DDR2.

 

Men nå som alt annet på maskinen er oppgradert, så er det vel på tide med noe raskere ram også?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Hm nja du kunne jo vurdert og oppgradert til et nytt 2x2 gb sett vis du skal ha veldig mye høyere hastighet vis ikke så ville jeg bare kjøpt 2 nye gb av samme sett som du har nå og spart pengene.

 

men det koster jo en 600 kr for et 4gb sett så det er jo ikke så ille lenger.

 

Vis du finner ut hvor rask ram du kan sette i pc-en og det er over 6400 800 mhz så ville jeg kanskje vurdert nye rambrikker som var raskere.

 

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...