Gå til innhold

Hva legger du i begrepet "lærekurve"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi sier jo gjerne at noe har en bratt lærekurve, men betyr det at en lærer mye på kort tid eller lite over lang tid? Jeg for min del ser for meg kunnskapen på y-aksen (oppover) og tiden på x-aksen (bortover), slik at bratt lærekurve for meg betyr mye lærdom på kort tid. Foreligger det egentlig noen fastsatt regel...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

når jeg tenker bratt lærekurve så tenker jeg at det er mye som skal læres på veldig kort tid (for eksempel at ting pluttselig blir mye vanskeligere i ett spill)

Skrevet

En bratt lærekurve har da ikke noe med hvor mye man lærer over tid...

En bratt lærekurve betyr at kunnskapene/egenskapene man må tilegne seg for å henge med over tid øker eksponensielt evt. kraftig.

Et kurs i fysikk som har en mnd. grunnleggende fysikk, en mnd. avansert fysikk og en mnd. kvantefysikk har ekstremt høy lærekurve. Et kurs som har 3 år grunnleggende fysikk, 2 år avansert fysikk og 2 år kvantefysikk har normal lærekurve.

Skrevet

Det må jo ha noe med tid å gjøre da, du sier jo selv at kort tid=høy læringskurve og lang tid=normal læringskurve.

For å få en kurve må man ha to faktorer, Y og X. Y kan være mengden av informasjon og X kan være tidsspennet. Der de møtes settes kurven. Er det kort tid vil kurven bli bratt.

Skrevet

Jeg sa ikke at det ikke hadde noe med tid å gjøre, jeg sa det ikke hadde noe med hvor mye man lærte over tid.

Poenget er at det ikke har noe med hvor mye eller lite man lærer, men hvor mye kunnskaper/ferdigheter man er nødt for å tilegne seg pr. tid for å henge med. F. eks. vil læringskurven for et kurs være helt avhengig av hvem kurset er myntet på. Et 3 måneders kurs som dekker hele det grunnleggende fysikkpensumet myntet på en ny student vil ha svært høy kurve. Et 3måneders kurs som dekker hele det grunnleggende fysikkpensumet som er et oppfriskningskurs myntet på masterstudenter vil ha en nærmest flat kurve.

Det har også å gjøre med hvor mye informasjonen henger sammen. F. eks. vil et historiekurs naturlig ha en svært slak kurve, om ikke helt flat. Det er fullt mulig å hoppe på et historiekurs midtveis og få full utbytte av resten av kurset. Et kurs i mattematikk vil naturligvis ha en høyere kurve. Alt avhenger av det forrige. Det er så og si umulig å hoppe på et kurs midtveis og få noe ut av det.

Tenk på det slik: Den ene aksen er ikke mengden informasjon, kunnskap eller ferdigheter. Den ene aksen er mengden tidligere formidlede ferdigheter/kunnskaper som kreves for å forstå inneværende kunnskap.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...