Gå til innhold

Småbarnsfamilie: Ny flat-TV ca 40'' ca 10.000 kroner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er på utkikk etter min første flat-TV (!). Første utfordring er å velge mellom LCD og plasma. Vi vil bruke TV-en nesten utelukkende til film og TV (RiksTV) i tillegg til noe PS2. I utgangspunktet er valget dermed enkelt. Problemet er at vi har små barn i huset, og jeg frykter at de vil bruke pauseknappen mer enn hva en plasmaskjerm tåler. Er det noen som har synspunkter på dette? Hvor lenge tåler en plasmaskjerm å stå med stillbilde?

Vi sitter 4-5 m unna TV’en.

Videre er det valg av modell.

Jeg leser at mange mener det er Sony som har den beste LCD-skjermen i min prisklasse. Den er imidlertid mye dyrere enn gode Full-HD modeller fra Samsung. Er det virkelig verdt å bruke så mye mer for å få Sonyen?

Vedr. plasmaskjermer finner jeg egentlig ingen andre kandidater enn Panasonic. Er det noen som har noen andre forslag?

Jeg har under listet opp noen kandidater i full-HD. Jeg er langt fra sikker på om det er verdt de ekstra kronene i forhold til HD-klar. Jeg setter pris på om noen har andre forslag.

LCD:

Samsung LE40M86, 6.700,-

https://prisguiden.no/product.php?productId=69910

Samsung LE40A559, 8.400,-

https://prisguiden.no/product.php?productId=95598

Sony Bravia KDL-40W4000, 11.250,-

https://prisguiden.no/product.php?productId=93172

Plasma:

Panasonic TH-42PZ70, 10.000,-

https://prisguiden.no/product.php?productId=83094

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg er på utkikk etter min første flat-TV (!). Første utfordring er å velge mellom LCD og plasma. Vi vil bruke TV-en nesten utelukkende til film og TV (RiksTV) i tillegg til noe PS2. I utgangspunktet er valget dermed enkelt. Problemet er at vi har små barn i huset, og jeg frykter at de vil bruke pauseknappen mer enn hva en plasmaskjerm tåler. Er det noen som har synspunkter på dette? Hvor lenge tåler en plasmaskjerm å stå med stillbilde?

Vi sitter 4-5 m unna TV’en.

Videre er det valg av modell.

Jeg leser at mange mener det er Sony som har den beste LCD-skjermen i min prisklasse. Den er imidlertid mye dyrere enn gode Full-HD modeller fra Samsung. Er det virkelig verdt å bruke så mye mer for å få Sonyen?

Vedr. plasmaskjermer finner jeg egentlig ingen andre kandidater enn Panasonic. Er det noen som har noen andre forslag?

Jeg har under listet opp noen kandidater i full-HD. Jeg er langt fra sikker på om det er verdt de ekstra kronene i forhold til HD-klar. Jeg setter pris på om noen har andre forslag.

LCD:

Samsung LE40M86, 6.700,-

https://prisguiden.no/product.php?productId=69910

Samsung LE40A559, 8.400,-

https://prisguiden.no/product.php?productId=95598

Sony Bravia KDL-40W4000, 11.250,-

https://prisguiden.no/product.php?productId=93172

Plasma:

Panasonic TH-42PZ70, 10.000,-

https://prisguiden.no/product.php?productId=83094

------------------------

-Du burde utelukke Samsungs M86 modell.

-Det skjer ganske mye for hver generasjon så hvis du har råd så burde du gå for nyere modeller.

-Det samme gjelder Panasonic PZ70. PX80 - 85 har tatt over for 70 modellene og prisen er den samme. Du kan til og med få en PX80 til under 10 000.

Når det gjelder bruksområdet så er nok plasma det beste valget i forhold til billedkvaliteten du sitter igjen med. Lcd er fremdeles ikke så bra på sd signaler selv om årets tv-er er langt bedre på dette enn fjorårets. Plasma skjermene takler sd signaler mye bedre og du vil i større grad nærme deg det bildet du kjenner fra en god crt skjerm(rør tv).

Når det gjelder innbrenning så skal det mye til før man får en permanent innbrenning. Middlertidige kan du regne med i større eller mindre grad. Det kommer litt ann på hvilken modell du velger. Middlertidig innbrenning eller retention som det også heter går fort bort og det blir ikke veldig synlig før bildet har vært fryst en god stund.

Hvis du sjekker postene på dette forumet så var det nylig en fyr som fikk innbrenning etter at tv-en hadde stått med fryst bilde i 9 timer. Denne ble ikke permanent!

Det finnes flere merker enn Panasonic som lager bra plasma skjermer innenfor ditt budsjett. Både LG og Samsung selger gode skjermer. Disse bør du absolutt sjekke ut før du bestemmer deg for hvilken tv du skal ha.

Panasonic har kommet med en rekke gode skjermer i år. Både i budsjett og topp modell klassen. Jeg kan anbefale deg PX80 som er en meget bra skjerm til en billig penge. I henhold til pris så er dette en av de beste tv-ene på markedet. Den er ikke full hd, men hd ready.

Selv om man maser mye om full hd så er dette lite nødvendig på en tv under 50 tommer. Ved vanlig sitteavstand vil du rett og slett ikke se forskjell på det. En hd ready skjerm er ofte bedre på sd signaler siden den ikke må skalere så mye for å vise et ok bilde. Tv signalene er uansett ikke mer enn 576i... De blir ikke hd selv om du har en hd tv...

Skrevet (endret)

Sony sin LCD får du til 10.700 hos Multicom hvis du tegner et RiksTV abbonement for 1 år (3000,- inkl. ekstra modul for dekoding). Bestilte en ny TV til mine foreldre og fikk tilsvarende rabatt på en annen Sony modell når det ble tegnet RiksTV abbonement. Rabatter tror jeg ligger mellom 500 - 1.500 kr hos diverse forhandlere.

Har forrige modell 40" W3000 med RiksTV og det fungerer bra. Utmerket sort-nivå, kontrast og farger. Mottaker for bakkenett er innebygd i alle nye Sony modeller, men noen trenger en dekodermodul for RiksTV. Denne får du dog "gratis" når en tegner abonnement (men får da ikke ekstern mottaker). Programguiden til Sonyen er forøvrig også veldig grei.

Hvis pengene strekker til anbefaler jeg deg W4000 modellen. Sony har også nye nye modeller ute som V4000, men prisforskjellen er ikke så stor (1.000 - 2.000 kr). Denne har dårligere etterbehandling av bildet, noe jeg forøvrig har deaktivert det meste av på min. :)

Angående plasma: innbrenning av statiske bilder er eneste faremoment. Jeg unngikk plasma av denne grunn for å slippe å måtte bekymre meg for dette. Var en tråd her nettopp om innbrenning (hadde sovnet med logo på skjerm over natta), men ble rettet etter 3x filmer.

Endret av hishadow
Skrevet (endret)
her er mer diskusjon ang lcd til ca 8000

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=982000

er og en del tråder om tvr til 10000 men den sony 40w4000 har virkelig fått gode kritikker etter det jeg husker, men så er det et spørsmål om hvor mye det er vits i å bruke på et tv som er utdatert etter to år.

Det har blitt med tv-er som data maskiner.

Du kjøper den beste modellen og året etter så er den ikke en gang middels bra. Det er ikke dermed sagt at den er ubrukelig. De fleste har en pc eller laptop 3-5 år før de kjøper en ny og da gjør de som regel et kvantesprang. Flat tv teknologien har skutt fart og den kommer ikke til å roe seg ned med det første. Hvis man ønsker seg en ny tv, eller den gamle har gått adundas så må man kjøpe den og ikke bare sitte på gjerdet. Da kan man like gjerne glemme hele greia. Det er uansett greit å kjøpe de nyeste modellene når du først skal handle... På den måten får du den siste teknologien og det skader jo ikke...

Sony's W4000 får gode kritikker, men mange klager over dens litt manglende evne til å vise sd signaler.

Endret av Bava
Skrevet

det er mye av det som går igjen (dårlig på lavoppløste signaler).

Poenget mitt, som jeg uttrykte veldig uklart var at det ikke er vits å betale for mye for en skjerm, da er det bedre å bytte den ut litt oftere. Men så klart må man kjøpe noe man kan bli fornøyd med.

Skrevet
det er mye av det som går igjen (dårlig på lavoppløste signaler).

Poenget mitt, som jeg uttrykte veldig uklart var at det ikke er vits å betale for mye for en skjerm, da er det bedre å bytte den ut litt oftere. Men så klart må man kjøpe noe man kan bli fornøyd med.

Da er det smarteste kjøpet en PX80...

Skrevet (endret)

Det tror jeg også. Takk for hjelpen :)

Nå tar Bava feil ved at PX80 har tatt over etter PZ70 man skal ikke blande PX80 med høyoppløsningserien/full hd serien til Panasonic som er PZ80/PZ85/PZ800 det er de som har tatt over etter PZ70..... PX80 er en billigmodell med lav oppløsning og mye lavere kontrast en PZ serien og den har tatt over etter billigmodellen PX70. PX modellen har 1024X768 og 15000:1 kontrast mens PZ80 har 1920X1080 og 30000:1 kontrast og koster rundt 12,000,-. PZ70/80/85/800 er også full hd tver uten at dette betyr noe særlig men PZ70 er nok en bedre tv en PX80 fortsatt. Altså man må skille mellom PX og PZ ;)

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=347415

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=348426

Endret av Jada-jada
Skrevet

Det tror jeg også. Takk for hjelpen :)

Nå tar Bava feil ved at PX80 har tatt over etter PZ70 man skal ikke blande PX80 med høyoppløsningserien til Panasonic som er PZ80/PZ85/PZ800 det er de som har tatt over etter PZ70..... PX80 er en billigmodell med lav oppløsning og mye lavere kontrast en PZ serien og den har tatt over etter billigmodellen PX70. PX modellen har 1024X768 og 15000:1 kontrast mens PZ80 har 1920X1080 og 30000:1 kontrast og koster rundt 12,000,-. PZ70/80/85/800 er også full hd tver uten at dette betyr noe særlig men PZ70 er nok en bedre tv en PX80 fortsatt. Altså man må skille mellom PX og PZ ;)

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=347415

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=348426

Det har du helt rett i, men PX80 er en bedre tv enn PZ70, selv om PZ70 har full hd.

Den nye billed prosessoren som sitter i PX80 og PZ80 serien er langt bedre enn forrige generasjon. Anti refleks filteret på PZ70 funker heller ikke så bra og det har blitt videreutviklet på PX og den nye PZ80 serien.

Med andre ord så har ikke PZ70 annet å skilte med enn full hd og den diskusjonen har vi hatt noen ganger nå;).

Skrevet (endret)

PZ70 har også en klart bedre oppløsning samme som PZ 2008 serien men jeg bare utaler hva andre med erfaring fra begge modellene skriver. Jeg kjøpte meg 46PZ80 og er strålende fornøyd med denne men legger merke til at det finnes endel PX80 kjøpere som ikke er like fornøyd i visse forumer.

Edit-Designet på PZ serien er også mye flottere :)

Endret av Jada-jada
Skrevet (endret)
PZ70 er også en klart bedre oppløsning samme som PZ 2008 serien men jeg bare utaler hva andre med erfaring fra begge modellene skriver. Jeg kjøpte meg 46PZ80 og er strålende fornøyd med denne men legger merke til at det finnes endel PX80 kjøpere som ikke er like fornøyd i visse forumer.

Det er mange som klager over PZ80 - 85 serien også. Saken er at folk er svært forskjellige. Blant annet mener mange at den er en smule soft når den viser vanlige sd signaler.

PZ80 serien er klart bedre enn PX80 serien og det sier seg selv. Det handler ikke bare om oppløsningen, men om billedbehandling. PZ serien er langt bedre på støyreduksjon og bevegelse. Fargebalansen og kontrasten er også høyre enn på PX serien og dette er mer rellevant enn oppløsningen. Det gode bildet ligger i tv-ens gråtone skala. Er den bra så får du et godt bilde med mye dybde. En full hd tv med dårlig gråtone skala og grått som sort er ikke mye å skryte av... Hd eller ikke...

En skikkelig bra crt har fremdeles bedre kontrast enn de fleste flat tv-er, selv om de opplagt har lavere oppløsning.

Crt-ens evne til å vise helt hvitt og helt sort er en gave flat tv-ene enda ikke mestrer. Sånn sett hadde jeg nok handlet en hd crt hvis de hadde vært mulig å drive opp i norge. Sony har faktisk en hd crt på 36" som vistnok er enormt bra, men stor som et dråg! Fremdeles bruker de fleste hd crt monitorer når de fargekorigerer film for kino. Ganske enkelt fordi bildet er så uendelig mye bedre.

Allikevel vil enklte man på enkelte forum bli utsatt for den reneste inkvisisjon om man kommer med slike påstander. Flatt er best! Fordi produsenter og reklame byråer sier det? JEPP!

PX serien er en billig serie og man får ikke all juicen de større modellene kan skilte med. Jeg har selv sjekket ut en del flat tv-er og endte til slutt opp med en PX80 37". Noe jeg gjorde etter at jeg hadde hatt en Kuro hjemme i stuen noen dager. Den ble for stor og jeg klarte ikke helt å slå meg til ro med det faktum at den hakket litt i vertikale bevegelser. Jeg vil tippe mange vil si jeg har en skrue løs, men PX80 er bedre på bevegelse enn Kuro, men det stopper også der:).

Hadde jeg hatt plass til en PZ 42 + + + så hadde jeg selvsagt gått for den. Ikke minst pågrunn seriens enestående evne til å vise hd bilder i særklasse. Serien er uten tvil blant de beste som er produsert for dette...

Når det er sagt så ser blu-ray meget bra ut på en PX80 og med størelsen jeg har så ville jeg neppe sett den store forskjellen ved vanlig sitteavstand.

Noen klager litt på hakking i panoreringer på PX80 og helt smooth er den ikke, men med 24fps så er ca like mye hakking som det man ser på kino og jeg er ikke en av de som plages av dette. Faktisk så elsker jeg det bildet som spyttes ut på et kinolerret og hvis jeg kan få noe som ligner hjem i min egen stue så står jeg med åpne armer og vannkjemmet hår!

Man skal være litt varsom når man suser rundt på diverse forum for det er en del paranoide mennesker der ute som kun sitter å stirrer på detaljer oppi høyre hjørne og de vier ikke mye tid til hverken musikken de hører eller bildene de ser. Hvis du liker det bildet du ser så funker det for deg... Hvem pokker bryr seg om hva naboen sier?

Endret av Bava

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...