Gå til innhold

Dummeste spm. du har fått fra kunde?


Anbefalte innlegg

Tror jeg er en kunde som spør veldig dumt selv :!: Jeg tror at mange liker å spørre, selv om de egentliv vet svaret, som for å få det bekreftet f.eks. Eller, kanskje de rett og slett bare ser behovet for å skape samtale eller lignende.

 

Var i Stavanger nylig, gikk bort til en iskrem-kiosk hvor det sto en ganske så "heit" ung jente bak disken..

 

Jeg: Hvor mye koster sånn is? (peker på kuleis)

Hun: 24kr for én kule, 35 for to.

Jeg: Ok, hvor mye koster soft-is?

Hun: Det koster 22kr.

Jeg: Ok, hvor mye koster vafler?

Hun: 18kr...

Jeg: Ok, hvor mye koster milkshake?

Hun: 15kr. Skal du ha noen eller?

Jeg: Hmm... *går vekk mens jeg mumler noe om "litt dyrt"*

 

Skal sies at en liste over priser sto rett foran meg hele tiden :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Valvildi : Å spørre om noe i menyen er godt er da slettes ikke et dumt spørsmål? Når jeg bestiller pizza ett sted jeg aldri har bestillt pizza før, pleier jeg å spørre servitøren om h*n kan anbefale en h*n synes er god. Med mindre du er av typen som synes absolutt ALT er godt, så tipper jeg spørsmålet ikke er så fryktelig dumt alikevel ;)

 

Jaja, om du spurte en venn eller en annen kunde så ville det vært greit å spørre om den er god, men å spørre en som jobber der...Trooor du at folk som vil tjene penger sier at det er dårlig?

Jaja, jeg liker iallfall alt.

 

Spør du etter anbefalinger, så ja DET er greit. Vil alltid anbefale det som er mest populær, best, nyest og flest positive tilbakemeldinger på. 8D

Lenke til kommentar

Mye gøy her, men også mye uberettiget fjas synes jeg.

 

Jeg holder også en knapp på at det er flere dumme svar fra forhandlere enn det er fra forbrukere.

Selvfølgelig er det mye rart forbrukere sier, men forhandlerne skal liksom kunne det dem driver med.

 

Jeg skulle ha skrevet noen historier her selv, men minner samtlige om taushetsplikt og moral ang. arbeidssted. Når man skriver sånne historier på et åpent forum er det greit å passe på både at både navn på kunder og arbeidssted forblir usagt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hei som emnetittelen sier, jeg søker andre forhandlere der ute som har fått noen helt vannvittige spm. fra kunder. Noen som går igjen i min butikk er:

 

"Du finner meg vel der på skjermen?" (Da jeg spør om mobilnummeret, eller når det er en garantisak)

 

[...]

 

Jeg synes ikke det spørsmålet er dumt. Jeg har flere ganger oppgitt telefonnummeret mitt, og butikken har funnet meg på skjermen.

 

Jan

Lenke til kommentar
Hei som emnetittelen sier, jeg søker andre forhandlere der ute som har fått noen helt vannvittige spm. fra kunder. Noen som går igjen i min butikk er:

 

"Du finner meg vel der på skjermen?" (Da jeg spør om mobilnummeret, eller når det er en garantisak)

 

[...]

 

Jeg synes ikke det spørsmålet er dumt. Jeg har flere ganger oppgitt telefonnummeret mitt, og butikken har funnet meg på skjermen.

 

Jan

Her tror jeg det menes at når forhandleren spør om nummer, så svarer kunde med: "Du finner meg vel på skjermen der". Dette gjør vi jo selvfølgelig ikke. Jeg får selv det spørsmålet ofte i den situasjonen jeg beskriver.

Lenke til kommentar
Restauranten er tomt/lite folk, altså masse ledige bord, kunde® kommer inn og jeg bort med menymapper, nikker og peker gjerne på ledig bord som kanskje de ville ha. Så får jeg spørsmål: "skal vi sitte?"

"Nei, du kan godt stå om du vil."

 

Det kan godt hende at de bare forsøker å være høflige, eller venter på noe alá "dette bordet er ledig, værsågod og sitt". Det er ikke alle som tar seg til rette med en gang, særlig hvis det er en litt finere restaurant, og heller foretrekker å bli geleidet. Da er det ikke bra å møte en gjest med en slik sarkasme. Du skal hvertfall være svært sikker på at gjesten kan ta en slik spøk.

 

Restauranten er full. Ingen ledige bord. Du ser at det ikke finnes noen ledige bord med en gang du kommer inn døren. "Er det fullt her?"

"Ja..."

 

Eventuelt kan det hende at de håper du skal si noe sånt som: "Det ene selskapet er i ferd med å gå. Hvis du venter to minutter får vi et ledig bord". Denne måten å spørre på er også en måte å høflig si "blir det snart noe ledig?". Igjen, avhengig av standarden på restauranten er det mange som velger å spørre forsiktig om ting, det er ikke dermed sagt at personen er helt blind.

 

Mat på menyen som sier at den er sterk merket med bilde av chilli. "Er denne veeeeldig sterk?"

"Kommer an på hvor mye du tåler..."

 

No shit? Hva med å heller svare: "Hvis du er vant til sterkt krydrete retter vil du nok like denne. Ellers vil jeg kanskje anbefale noe litt mildere." Et merke av en chilli på en norsk rett trenger ikke å bety noenting, såvidt jeg husker er pizzaene fra Dolly merket med slike uten at jeg personlig kjenner antydning til sterk smak der. Om jeg derimot går på den lokale indiske restauranten vet jeg at sterkt faktisk betyr STERKT. Jeg synes ikke det er spesielt underlig å spørre om sterkhetsgraden på en rett selv om det står merket i menyen. En servitør er jo faktisk (blant annet) ansatt for å kunne være behjelpelig med å svare på spørsmål omkring menyen.

 

Peker i menyen "Er denne god?"

"..." Smileeer over dette teite spørsmålet "...ja."

 

Eller hva med å heller være ærlig? Evt: "Ja, det er en svært populær rett", eller "Det er mange som heller foretrekker den andre retten". Om du faktisk sier at du selv personlig ville foretrukket en annen rett, viser du bare at du ønsker det beste for gjesten. Dette vil i alle tilfeller slå positivt ut, i og med at det er større sjanse for at gjesten blir fornøyd og kanskje kommer tilbake en annen gang. I tillegg kan det hende at han vil bemerke den gode servicen til venner, noe som kan spre seg veldig raskt.

 

Som bartender vet jeg viktigheten av en god seriveinnstilling, om en person kommer og spør om en drink er god, svarer jeg helt ærlig. Om det er en relativt smal drink som bare noen få liker svarer jeg at det er større sjanse for at du vil foretrekke noe annet. Ofte får jeg spørsmål om å lage eller anbefale noe godt, og da gjør jeg mitt beste for at gjesten skal bli så fornøyd som mulig, slik at han/henne vil komme tilbake en annen gang. Måten du møter dine gjester er alfa og omega i et slikt yrke.

 

Nå skal det sies at jeg som bartender har fått min dose av festlige spørsmål. Da gjelder det å forsøke å komme så godt ut av situasjonen som mulig, slik at jeg ikke skremmer gjesten bort. Jeg har for eksempel flere ganger hatt gjester som har kommer opp til bardisken (med et ganske stort skilt hvor det står "pils kr 54", og i ramme alvor spurt: "Serverer dere alkohol her?" :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hei som emnetittelen sier, jeg søker andre forhandlere der ute som har fått noen helt vannvittige spm. fra kunder. Noen som går igjen i min butikk er:

 

"Du finner meg vel der på skjermen?" (Da jeg spør om mobilnummeret, eller når det er en garantisak)

 

"Kunne du ha brent meg et nytt sim-kort?" ( Særlig eldre som spør om dette, har mest lyst å finne frem en primus og faktisk sette fyr på en sim-kort konvolutt)

 

Andre bidrag?

 

Jeg må jo si at dere forhandlere er ikke alltid like opplyst som dere burde være, at noen spør om dere kan "brenne" et nytt simkort er ikke så på jordet som du vil ha det til. Hvis man ikke "brenner" chippen, hvordan har du da tenkt at informasjonen lagres.

 

Jeg skjønner at du synes det er morsomt når du faktisk tror at de spør om du kan tenne på en konvolutt, men da vil jeg nødig være hjemme hos deg når du "brenner" cd'er og dvd'er.. Står du med flammekaster og kjører på?

Endret av korealight
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kommer aldri til å glemme da det kom en mann inn i butikken jeg jobber i og spurte om om hvor man kjøpte film til mobilkamera. Holdt nesten på å foreslå fotobutikken på hjørnet 8D

 

Har også ufattelige mengder med duster som tror de kan forbrukerkjøpsloven/kjøpsloven/kjøpeloven/kundeloven/mobilloven. Advokatene er de værste, for de kan jo sørenmeg ingen ting.

 

Her er jeg enig med deg på mange måter, men det er alt for mange forhandlere som oppriktig tror de er konge på forbrukerkjøpsloven. Jeg synes spesielt det er morsomt når en fohandler står å snakker om kjøpsloven, som ikke gjelder oss normale forbrukere..

 

Desverre, (og det sier jeg fordi jeg har jobbet i bransjen selv) er alt for mange forhandlere mer opptatt av profitt enn forbrukerkjøpsloven. Dette går utover kunder som ikke kjenner rettighetene sine, og om man kjenner de så orker man nødvendigvis ikke å klage det inn til forbrukerrådet..

Lenke til kommentar

Jobber i et postkontor. For en stund siden kom det en kunde inn som ville betale enn giro. Selskapet hun skulle betale til hadde sagt hun kunne gå her og betale den. Ok tenkte jeg, nokså vanlig det. Når jeg spurte om hun hadde giroen sa hun "har ikke du den da?". Prøver å kvele latteren, mens jeg forklarer at vi ikke oppbevarer giroer for hele det norske folk.

Lenke til kommentar
Jobba på matbutikk før, og hadde en kunde som antageligvis slet med tvangstanker. Godt voksen dame på rundt 50-60 år vil jeg tippe. Når jeg begynte å legge varene på ene siden av båndet sier hun: "Legg varene på andre siden av båndet er du snill".

 

Det var bare hun der da...

 

Og når hun skal legge varene (som ligger hulter til bulter) i posene må hun først stille opp SAMTLIGE i et pent, ryddig system inn mot kanten på kassen. Herregud, hu må slite så grassalt med tvangstanker. Altså, hun stiller pent opp FØR hun legger de i posen..

 

Mye vits?

Skal nevnes at tvangstanker er noe forferdelig å ha.

Vet om mange komiske tilfeller, men det er allikevell tragisk.

 

Kjenner faktisk en som har tvangstanker (skal ikke nevne innen hva), han sliter veldig med å enkelte ting på grunn av dette. Noen her som har klausofobi (jeg har), han sier følelsen er den samme!

Lenke til kommentar
.... :)

 

Jaja, nå må ikke du ta meg som en voksen person, er faktisk bare ungdom. Blir nesten litt feil og fake når jeg bruker elegante ord.

Men ja, smiler og ler jo så klart når jeg sier det. ^^ Blir ikke akkurat morsomt når man sier sånt uten å smile. Sier jo selvfølgelig masse annet og i tillegg! Så rett opp og ned og uerfaren er jeg ikke. 8P

Lenke til kommentar
Jaja, nå må ikke du ta meg som en voksen person, er faktisk bare ungdom. Blir nesten litt feil og fake når jeg bruker elegante ord.

Men ja, smiler og ler jo så klart når jeg sier det. ^^ Blir ikke akkurat morsomt når man sier sånt uten å smile. Sier jo selvfølgelig masse annet og i tillegg! Så rett opp og ned og uerfaren er jeg ikke. 8P

 

Hehe, høres bra ut. Humor er godt å ha, i det minste når det blir tatt godt imot. :)

Lenke til kommentar
Og når hun skal legge varene (som ligger hulter til bulter) i posene må hun først stille opp SAMTLIGE i et pent, ryddig system inn mot kanten på kassen. Herregud, hu må slite så grassalt med tvangstanker. Altså, hun stiller pent opp FØR hun legger de i posen..

 

Du bør være glad for at du kun møtte disse i butikken. Du skulle sett hva som skjer når du tvinger de til å IKKE følge mønsteret - noe som for øvrig er nødvendig for å bryte det.

 

mvh

Amund (psykiatrisk sykepleier)

Lenke til kommentar

Hadde en kunde (60-70 år) her om dagen som ikke fikk startet i gang den nye GPS-en sin. Han hadde visstnok prøvd seg fram lenge, lest manualen og kommet fram til at han egentlig bare ville heve kjøpet. "OK, du kan få bytte i en annen modell" sier jeg, og går gjennom GPS-eska hans mens jeg snakker. Ved retur er det vanlig å sjekke at produktet er i 100% stand, så jeg preller av klisteret med et random status-bilde fra GPS-skjermen. "Nei! Hva gjorde du der?!!" spør kunden sjokkert ... :whistle: Måtte smile litt da ;)

Lenke til kommentar
Kommer aldri til å glemme da det kom en mann inn i butikken jeg jobber i og spurte om om hvor man kjøpte film til mobilkamera. Holdt nesten på å foreslå fotobutikken på hjørnet 8D

 

Har også ufattelige mengder med duster som tror de kan forbrukerkjøpsloven/kjøpsloven/kjøpeloven/kundeloven/mobilloven. Advokatene er de værste, for de kan jo sørenmeg ingen ting.

 

 

Her er jeg enig med deg på mange måter, men det er alt for mange forhandlere som oppriktig tror de er konge på forbrukerkjøpsloven. Jeg synes spesielt det er morsomt når en fohandler står å snakker om kjøpsloven, som ikke gjelder oss normale forbrukere..

 

Desverre, (og det sier jeg fordi jeg har jobbet i bransjen selv) er alt for mange forhandlere mer opptatt av profitt enn forbrukerkjøpsloven. Dette går utover kunder som ikke kjenner rettighetene sine, og om man kjenner de så orker man nødvendigvis ikke å klage det inn til forbrukerrådet..

Jeg er selvfølgelig enig i deg når deg gjelder det at kunde skal behandles pent og ordentlig, og loven skal selvfølgelig gå først. Problemet er når man har et selgerbudsjett hengende over seg, og sjefene ikke tenker på NOE annet enn profitt,kan det til tider bli vanskelig å gi alle raringer/oldboys full service. Personlig er jeg nesten bestandig enig med kundene når deg gjelder at mobilservice tar for lang tid og så videre.
Lenke til kommentar
Kommer aldri til å glemme da det kom en mann inn i butikken jeg jobber i og spurte om om hvor man kjøpte film til mobilkamera. Holdt nesten på å foreslå fotobutikken på hjørnet 8D

 

Har også ufattelige mengder med duster som tror de kan forbrukerkjøpsloven/kjøpsloven/kjøpeloven/kundeloven/mobilloven. Advokatene er de værste, for de kan jo sørenmeg ingen ting.

 

 

Her er jeg enig med deg på mange måter, men det er alt for mange forhandlere som oppriktig tror de er konge på forbrukerkjøpsloven. Jeg synes spesielt det er morsomt når en fohandler står å snakker om kjøpsloven, som ikke gjelder oss normale forbrukere..

 

Desverre, (og det sier jeg fordi jeg har jobbet i bransjen selv) er alt for mange forhandlere mer opptatt av profitt enn forbrukerkjøpsloven. Dette går utover kunder som ikke kjenner rettighetene sine, og om man kjenner de så orker man nødvendigvis ikke å klage det inn til forbrukerrådet..

Jeg er selvfølgelig enig i deg når deg gjelder det at kunde skal behandles pent og ordentlig, og loven skal selvfølgelig gå først. Problemet er når man har et selgerbudsjett hengende over seg, og sjefene ikke tenker på NOE annet enn profitt,kan det til tider bli vanskelig å gi alle raringer/oldboys full service. Personlig er jeg nesten bestandig enig med kundene når deg gjelder at mobilservice tar for lang tid og så videre.

 

Jeg har bare en personlig mening om dette her med kundeservice, og det er fordi det er så utrolig mange dårlige selgere/ansatte der ute som kun tenker på salgsbudsjett osv. Tenk om bransjen kunne åpnet øynene og sett hvilke potensial de enkelte kundene faktisk kan ha, og hvor mye penger det faktisk er muligheten til å hente hos de enkelte. La oss ta et eksempel, jeg kjøpte meg en sykkel hos en kjempeflink selger, han var profesjonell, kunnskapsrik og kom med anbefalinger basert på erfaring og kunnskap kontra fortjeneste og fortjeneste. Sykkelen kostet litt over fem tusen kroner, når jeg bestemte meg for å handle mer utstyr til sykkelen dro jeg selvfølgelig tilbake til den butikken og ventet på den selgeren. Og dette selv om det absolutt ikke er den billigste butikken, og det er ikke fordi jeg er rik eller noe.. Men fordi jeg i utgangspunktet innbiller meg selv at jeg sitter igjen med mer riktig utsyr til riktig sum enn om jeg hadde møtt en salgskåt selger et annet sted.

 

Resultatet av denne selgerens kundeservice endte med at samboern min kjøpte seg ny sykkel samt en kamerat. Altså kundeservice lønner seg kontra for høy fokus på høye engangssalg. Vi tre handlet for tilsammen ca. 25.000,- og jeg tror ikke det er så mange som selger for det til en og samme kunde-relasjon.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...