Gå til innhold

A.P.O.F. - Automatic Power On/off File server


Anbefalte innlegg

Hællæ! Etter å ha fulgt med på mange bra prosjekter her på forumet en god stund har tiden blitt moden for å lage et lite prosjekt selv. I disse miljøtider så skal en jo helst bruke så lite strøm som mulig og da er det ikke bra å la datamaskiner og annet utstyr være påslått 24/7. Det meste elektronikk har dessuten ikke godt av å stå på døgnet rundt, særlig ikke harddisker fulle av filer av høy affektiv verdi. Jeg er også av den litt bedagelige typen og gidder ikke springe opp og ned for å skru av og på filserveren i 2. etasje. Så hvorfor ikke lage en manik som automatisk slår på serveren når en annen lokal PC på nettverket starter opp? Hvorfor ikke også få den til å slå seg av igjen når alle PCene på nettverket er slått av? Hørtes enkelt og greit når jeg fikk idéen, men kanskje ikke likevel...

 

Mitt nåværende nettverk:

homene~1.gif

 

Joda, jeg har hørt om Wake On Lan (WOL). Men for det første så er det mest gøy å mekke noe selv, og for det andre får jeg ikke slått av serveren (ikke det jeg vet) med WOL. I tillegg, WOL er i utgangspunktet ikke sikkert nok. Det er (så vidt jeg har skjønt) mulig for en dude i Australia eller Ulan Bator å starte opp serveren min og slette alt jeg har lagret. Ikke det at duden ikke kan gjøre det samme med min løsning, men jeg tror han skal slite litt mer for å starte opp serveren utenfra. Og jo, jeg kan sikkert også bruke en NAS (Network Attached Storage), men det ække no gøy å kjøpe ting når du kan lage dem selv :nei:

 

De fleste her inne har vel minst én datamaskin og et større eller mindre hjemmenettverk? Noen har kanskje også en server hvor alle filer, bilder og programmer osv er lagret. Selv er jeg en ivrig hobbyfotograf og har de siste årene samlet over 30 000 digitale bilder av ymse kvalitet, men alle av stor verdi for meg og min familie. Dette er bilder fra ferier, bursdager og alt mulig annet rart som jeg overhodet ikke har lyst å miste (jeg tar naturligvis jevnlig backup også). Til nå har vi lagret disse bildene på en ekstern USB-disk. Ikke bare begynner den å bli stappfull, men vi er dr**tlei å dra frem boksen med ledninger og styr hver gang vi skal bla gjennom bilder eller ta backup på CD/DVD. Derfor har jeg gravd frem noe av det gamle datautstyret jeg har hatt liggende på roterommet og bygd en slags filserver av dette.

 

Filserver:

serv01.jpg

 

Det er kanskje ikke den mest fancy maskinen, men jeg vet den vil gjøre nytten til mitt bruk. Det er en XP 2200 med fire SATA-disker på totalt 400Gb. Halvparten er to stk 200Gb-disker som er satt opp i RAID1 (Speiling), de to andre er 80Gb+120Gb som er satt opp som JBOD (Just a Bunch Of Disks) til operativssytemet (XP-Pro).

 

Diskene:

servsa~1.jpg

 

Diskene er ikke permanent festet enda, jeg har tenkt å lage en bedre ramme og en vifteløsning for avkjøling. Sålangt er maskinen bare skrudd sammen for å sjekke at alt funker som det skal.

 

Hvordan har jeg tenkt å løse problemet?

Jeg har et kablet nettverk som er koblet gjennom en 10/100baseT-switch.

cnet1.jpg

Jo, jeg har et trådløst aksesspunkt også, men den er bare til bruk til midlertidige tilkoblinger på nettet (mobiltelefoner, surfe i hagen osv). Sikkerhet og pålitelighet har gjort at jeg har droppa trådløse tilkoblinger på maskiner som uansett ikke flyttes på.

 

Idé:

ide.gif

 

På switchen har hver port en LED.

cnet4.jpg

Disse lyser når enheter i andre enden er aktive (slås på). Jeg tenkte først å lage en enkel liten krets som leste av om lampene lyste eller ikke. Men pga et tidsur tilkoblet printer, switch og ADSL-boks som slår av disse om natten, så har jeg oppdaget at switchen blinker alle lampene (self-test) idet den slås på. Dessuten blinker lysene også når portene mottar data (Tx/Rx). Hadde jeg koblet f.eks. et relé til disse lampene ville serveren slått seg på og av i hytt og pine. Derfor måtte jeg finne en annen løsning:

cnet6a.gif

 

Blå kurve (A) viser en typisk LED-sekvens på en av portene på switchen. For å være sikker på at serveren slår seg på når det virkelig er aktivitet på porten/e har jeg kommet til at LED må lyse fast i minst ett sekund før maniken sender et signal til f.eks. et relé som slår på serveren. Serveren skal heller ikke slå seg av bare lampene blinker litt, så derfor skal alle fire lampene være avslått i minst ett sekund før også serveren slår seg av. Rød kurve (B) viser hvordan kretsen ville reagert på LED-sekvensen (A) over.

 

Når jeg likevel hadde plukka frahverandre switchen så kunne jeg like gjerne se om jeg ikke kunne finne et signal som jeg kunne bruke uten å lage store prosjekter til ingen nytte. Så vidt jeg forstod ut fra databladet på chipen inni switchen,

cnet5.jpg

så var dette mulig ved å endre modus på LED-utgangene. Desverre ville det blitt en heller pirkete affære da beina på chippen var kun 0,2mm brede. Mine pølselabber og en loddebolt oppi der ville bare lagd kaos og slutt på morroa. Nei, det er bare å fortsette på det jeg har tenkt ut.

 

Jeg har, etter en del plundring i Proteus (elektronikk-simulator), kommet opp med en krets som gjør akkurat det jeg forventer. Desverre ble den mye mer omfattende enn jeg hadde håpet. Det enkeste er oftest det beste, så også når en lager hjemmesnekra maniker :yes:

 

cnet6b.gif

 

Enda har jeg ikke tatt med krets for detektering av LED-status eller krets for strømforskyning.

 

En såpass komplisert krets blir litt i drøyeste laget å lage på et protokort, så jeg må nok etse et kort. Jeg har ikke UV-lamper, så da må jeg tegne kretsen rett på kortet før jeg etser. Litt jobb, men det pleier å bli helt ok. Det ser bare ikke så profft ut.

 

Dette er prosjektet så langt. Det gjenstår bl.a. å føye til det nevnte på kretsskjemaet og lage et utkast til printbaner som skal etses. Jeg må også få sendt av gårde en bestilling til ELFA på en del komponenter som jeg ikke har liggende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har fått en del innspill på at Wake On LAn + avloggingsscript nok er en mye enklere løsning. Jeg var oppe i 2. etg. i sta og sjekket muligheten for WoL på serveren. Det viser seg at jeg har blingset litt, da hovedkortet (MSI-KT6V) ikke støtter WoL. PC1 derimot støtter det, men den støtter ikke SATA :no:

 

Men kanskje noen andre kunne laget en worklog på et tilsvarende prosjekt med WoL og evt et avloggingsscript?

 

Det er enkelte som mener løsningen min er en smule overkill, noe jeg er litt enig i. Men sitter du på en enklere måte å fjernstyre en server automatisk på så bare skrik ut :thumbup:

 

Jeg skal forøvrig sende av gårde en bestilling til ELFA i kveld.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...