Gå til innhold

Første BK: Bikkja er sulten


Anbefalte innlegg

Her er da et bilde av hunden som lurer på om det ikke snart er på tide å få mat.

Kanskje ikke akkurat det mest spennende motivet, mens syns bildet ble litt artig!

 

Har akkurat kjøpt meg DSLR(Nikon D40) og er allerede hekta!

 

post-65594-1216126566_thumb.jpg

 

Er tatt med kitlinsa, har også et eldgammalt 35mm f2.5 objektiv som jeg driver og prøver meg frem på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er tatt med kitlinsa, har også et eldgammalt 35mm f2.5 objektiv som jeg driver og prøver meg frem på.

Eldgammel, liksom. Det er en Nikon Nikkor (tidligere Serie E) som jeg kjøpte et eksemplar av i 1987. Ikke helt dinosaurenes tid, slik som min 105mm. Men som jeg skrev har jeg selv hatt den samme 35mm-eren, og syntes det var et glimrende objektiv til mitt bruk da. Ikke så skarp som de andre objektivene jeg brukte. Ikke så rart, siden de andre var blant de skarpeste objektivene Nikkor har laget (105/2,5 + 50/1,2 + 50/2). Du bør absolutt fortsette å leke med den. Den er nok klart bedre enn kitzoomen. Ved hjelp at histogrammet får du lett dreisen på eksponeringen. En titt, så vet du hvilken justering du skal foreta. Merk hvor mye enklere det er å fokusere manuelt med det i forhold til zoomen.

 

Bildet bærer nok preg av at du er helt ny, og sprudler over av skyteglede. Du har tatt et morsomt bilde der hunden virkelig får frem vidvinkeleffekten. Ellers er ikke bildet særlig teknisk. Bakgrunnen kan passere, men det er ikke komponert i det hele tatt, ser det ut som. Skarpheten er også ikke til å rope hurra for, siden helen snuten ikke er i fokus. Det forstyrrer meg litt.

 

Men som sagt kan bakgrunnen passere siden den tross alt er ganske behagelig. Ideen er gøyal, og alt i alt fikk det frem smilet. Så det var absolutt et bilde jeg likte å se. Men du har et stykke å gå før du tar bilder som teknisk er gode. Det kommer, og spesielt hvis du fortsetter å leke med fastobjektivet. Du lærer mye om både eksponering, komposisjon og fokus med det slik objektiv. Og det er optisk godt.

Lenke til kommentar

Jøss, takk for tilbakemeldinger!

 

Kan for å være helt ærlig si at bildet ble tatt på impuls, plutselig sto bikkja der liksom. Bildet var også veldig undereksponert, så det måtte en tur innom dataen for å bli litt lysere.

 

Igjen takk for tips, skal en tur til Praha neste uke, så regner med at kameraet får svette litt der!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...