Gå til innhold

Utstyr til fotografering i bryllup


Anbefalte innlegg

Hei!

I september skal jeg fotografere i mitt andre bryllup, et utebryllup. Noe annerledes enn det forrige, midt på vinteren :) Jeg vil ha en liten gjennomgang hva jeg har og trenger av utstyr med dere, kjekt hvis dere har kommentarer!

 

Her er utstyr jeg disponerer som jeg kan tenke meg å bruke:

 

Optikk:

Canon 28-135mm 3,5-5,6 IS(gjør alltid en god jobb, god erstatning for kit)

Sigma 10-20mm (denne blir mye brukt ellers, supert til mengdebilder)

Canon 50mm 1,8 (gir fine skarpe bilder, men noe trang til helportrett?)

 

Lys:

Canon 580EX (den gamle typen, som suser :ermm:)

 

Kan tenke meg at jeg kan få bruk for:

Canon 24-85mm 3.5-5.6 (bedre enn 28-135?)

Sigma 30mm 1,4 (til de "viktige" bildene av brudepar, forlovere, foreldre og andre oppstilte bilder?)

Reflektor (men hvilken størrelse? De som er store er litt uhamslige)

Flere minnekort.

 

Har også ett stativ, men kan tenke meg å klare meg uten dette. Har også to hus, sannsynligvis 350D og 400D.

 

Men, bør jeg investere i noe eksternt trådløs-greier til blitz? Dessverre har jeg ikke noen peiling på dette, så knall om noen kan gi meg eksakte tips til dette :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først av alt vil jeg sende deg videre til to andre emner her på akam om akkurat dette med bryllupsfotografering.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&hl=bryllup

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&hl=bryllup

 

Der er det mange gode tips!

 

Så noen generelle punkter:

 

- Ta masse bilder

- I og med at du har to kamerahus vil jeg råde deg til å ha et "normalobjektiv" f.eks noe i 17-55mm område samt en tele. Da bør du være godt utrustet.

- Dersom du ikke allerede gjør det fotografer i raw. Da burde du være ganske "safe"

 

Kanskje det kan være lurt å invistere i en slik kabel eventuelt trådløs?

 

Lykke til med fotograferingen!

Lenke til kommentar

Jeg har ingen formening om hvilken optikk du bør ha, men jeg har fotografert i noen brylluper og dåper for venner og slekt. De fleste gangene har jeg brukt 35/2,5 + 50/2 og 1,2 + 105/2,5. På de to siste bryllupene har jeg brukt Sigma 24-70 og 50/2 fordi jeg har fått komme ganske nær under seremonien. De brennviddene fungerte for meg.

Jeg har ikke fotografert digitalt i et bryllup eller en dåp enda.

 

Hvis jeg hadde hatt ultravidvinkel ville jeg forsøkt meg med brudevalsen på full 10mm. Det kan bli skikkelig tøft, selv om du må opp i høy iso. Det er kanskje det eneste fornuftige rådet jeg kan gi deg, for det er ikke en genre jeg er spesielt flink i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...