Gå til innhold

Rollespill - noen tips.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer du på hva rollespill er for noe mystisk? Du logger kanskje inn og lurer på om du endelig skal driste deg til å lage en karakter på Hyrkania (rp-pve) eller en av disse serverene hvor man kan kombinere sine talenter som rollespiller med en ukuelig trang til å slakte andre spillere (rp-pvp)? Frykt ikke for her kommer tipsene som vil gi deg det du trenger for å tre inn i nettopp denne verdenen.

1. Du trenger et navn som gir respekt. Har du lite fantasi kan jeg råde deg til først å lage en karakter (unngå navn som pepsi max, coca cola, tarzan eller rambo selv om det jo hadde vært midt i blinken) og spring litt rund i tortage for å se hva npc-ene heter for noe. Når du finner en som ligner deg selv (og altså sannsynligvis er samme rase), stjeler du navnet og trekker fra en bokstav her og legger til en der. Hva får du så? Et rollespiller-navn som gir respekt og som vil holde mulighetene for et godt guild åpent.

2. Nå som du har et bra navn er det viktig å være oppmerksom på at man til en hver til må fremstå fiendlig og surmulende. Hvis det ikke er noe særlig spillere i samme zone som deg eller du holder på med en destiny quest er det godt å vite at man har andre midler i bakhånd! OOC chat eller New Player Chat fungerer i så henseende utmerket! Det er viktig å slå foten ned om man skulle merke seg at noen har et navn man ikke liker, eller om ikke annet kommentere mangelen på rp! Det kan virke noe absurd, men rollespillerens viktigste oppgave er å sutre så ofte som mulig ooc på disse kanlalene samtidig som man holder nesen høyt plantet i sky og viser seg spillerfiendlig.

3. Alle emotes som nenviser til egen superioritet er viktig og bør benyttes hyppig. Eksempler kan være *sigh*, *shakes his/her head* osv. Du må la folk forstå at du er oppgitt over deres oppførsel og at du hever deg over dem.

4. Blir du forespurt om du ønsker å bli med i et guild må du understreke at du er en heavy roleplayer og at dette er det eneste som er godt nok for deg. Søk også gjerne etter heavy roleplaying guilds på ooc channels. Dette vil bringe ønsket resaultat ... Bombesikkert!

5. Av og til kan det skorte litt på kunnskapene til noen og enhver. Skulle du bli trengt opp i et hjørne er det derfor viktig at du kan innta politikerrollen, svare unnvikende og blunke med med øynene, gå utenom, vik unna, grip det første og beste halmstrået som det heter så lenge du unnslipper spørsmålet. Skulle du fortsatt ha problemer, vel ... hva har man emotes til?! Sleng inn en fire fem stykker og avslutt med et mystisk smil, og andre vil oppfatte deg som kryptisk og mystisk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Dessverre ødelegger elitist rpere like mye som oocerene gjør på RP serverene. Så istedet for å ha en gjeng med idioter, ender RP serverne normalt sett opp med to.

I det lange løp ender RP servere opp med å være omtrent helt lik som en PvP server, eller en PvE server. Bare med lavere populasjon.

Endret av TheScorp
Skrevet (endret)

Jeg vil kalle meg en "light" RP spiller da jeg liker å "være in charachter" men samtidig har jeg full respekt for andre og fremstår aldeles ikke som arrogant. Jeg har ikke fått med meg at det er egne regler for hvordan spille RP?? Er det slike heavy Rpere som har kommet opp med disse reglene? Når jeg spiller in char så har jeg til nærmet samme type personlighet som in RL, det blir helt feil for meg å skulle oppføre meg som en arrogant bastard. Jeg vegrer meg for å joine et guild med heavy RP, er redd jeg ikke kommer til å leve opp til kravene deres samt at min engelsk ikke er på høyde med folk som har engelsk som sitt morsmål.

Endret av Mocci
Skrevet

Det er spesielle regler for hvordan man skal oppføre seg på en rp server, noen skrevne og noen uskrevne. Selv har jeg erfaring fra både light og heavy rp, men har i det siste ergret meg noe sinnsykt over den vemmelige holdningen enkelte selverklærte rp-ere har latt komme til syne via ooc. Saken er slik jeg ser det at man ved å selv oppføre seg vennlig, svare høflig på spørsmål, gå foran med et godt eksempel oppnår langt mer enn om man hever seg over alle andre og sutrer på chaten. For eksempel var jeg her en dag i Sanctum sammen med en barbarian som altså het Barbarian, noe jeg vet ikke er et supert rollespill-navn, men han var grei, høflig og svingte sitt våpen som bare det ... Et par dager senere har jeg skaffet meg enda en alt (tror jeg har prøvd alle klassene nå hehe, eller det vil si jeg vet hehe)og følger New Player chat og ser at den samme Barbarian blir gjor narr av der. Jeg vet ikke jeg, er ikke spesielt glad for at man ikke legger litt mer i det å navngi sine karakterer jeg heller, men å bakvaske folk på det viset ... Jeg blir kvalm.

Skrevet

Forresten Mocci så tror jeg ikke du skal bekymre deg for det språklige så lenge du setter deg litt inn i hvilke regler som gjelder for denne typen servere så skulle du ikke ha noe problem:) Vær også oppmerksom på at du bør ha et navn som har en naturlig plass i denne verdenen om du ønsker å blir med i et seriøst rollespill-guild ellers kan det være du må bytte navn for å kunne bli medlem.

Skrevet

Ja, jeg ser også stadig vekk at karakterer blir uthengt på chatten, men jeg har ikke brydd meg om det. Det betyr ikke at jeg aksepterer slik atferd men jeg tror det vil alltid være folk som skal fremheve seg selv ved å "disse" andre, selv på en RP server. Jeg tror også at det er flere som spiller på en RP server uten egentlig å vite hva som ligger i begrepet RP, derav navnevalg.

Jeg har forresten søkt om medlemsskap hos et guild som ikke er heavy RP, tror jeg har litt prestasjonsangst for heavy rp og jeg vil ikke måtte force frem min RP side, det må komme naturlig :)

Skrevet

Ja, det er sant, men nettopp derfor synes jeg det er viktig at vi tar vel imot de spillerne som forviller seg inn på rp-serverene uten å vite det. Det er jo synd at man skal bli møtt av en bråte surmulende og arrogante bedrevitere som ikke engang gjør det minste forsøk på å komme med konstruktive råd. Jeg tror nok vi mister flere potensielt glimrende rollespillere på denne måten.

Skrevet

Det er vel kort og godt samme problem man møter på de fleste rollespill servere. Husker det var likt når jeg spilte WoW også. Jeg prøvde uansett å holde en høflig tone når jeg pratet med folk, og holdt meg som regel til folk jeg likte oppførselen til, så det gikk rimelig greit. Det er selvsagt synd at greie folk blir gjort narr av på grunn av navnevalg, men på en RP server så burde de fleste uansett tenke over navnevalg før de starter. Men selvsagt kan folk si fra på en mer voksen måte ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...