Gå til innhold

Lovlighet i forhold til cracks og installering av spill på to maskiner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den mest irreterende tingen med PC-spilling er DVD/CD'r. På grunn av dette og andre årsaker foretrekker jeg digital distribusjon så langt det lar seg gjøre. Dessverre er ikke alle spill tilgjengelig via feks Steam. Som eier av et spill, har jeg lov til å legge inn en no-DVD crack slik at jeg slipper å putte inn DVDen hver gang dama har ryddet den bort, eller er dette brudd på det norske lovverket og evt lisensbetingelsene?

Jeg har per i dag flere datamaskiner (arbeidsrom, stue, osv). Naturlig nok klarer jeg ikke å spille på mer enn en om gangen. Har jeg lov til å installere samme spill med en lisens på flere maskiner? Med andre ord, følger lisensen brukeren eller maskinen? Jeg er fan av å støtte pc-spillindustrien med å kjøpe spill, men det er uaktuelt å kjøpe samme spill til flere maskiner. Med feks Steam ser jeg ikke noe problem (tror jeg da) siden man har en konto som man kun kan logge seg inn på fra kun en maskin om gangen. Det vil vel være naturlig om lisensen følger kontoen (se bort i fra Bioshock tullet).

Noen som vet hva som er lov/ikke lov i forhold til disse to scenarioene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er ikke alene om å legge inn noCD/noDVD for å slippe å legge inn plata for hver gang. :whistle:

Jeg har også instalert spill på flere maskiner. Du får la noen andre svare på om det er lov eller ikke.

Skrevet

Så vidt jeg vet er det ulovlig å omgå kopisikringsmekanisme ved å legge inn no-cd/dvd erstatninger. Uansett er det sikkert i strid med lisensbetingelsene.

Det finnes en lovlig måte å komme utenom dvd-en på forutsatt at man har kjøpt et eksemplar, men jeg kan nok ikke beskrive det nærmere da metoden også kan benyttes til ulovlig kopiering.

Skrevet

Det er vel ulovlig å omgå "vanskelige" kopibeskyttelser. Det er vel lov å omgå "enkle" kopibeskyttelser? Men som du sier bryter man sikkert lisensbetingelsene.

En forlengelse av spørsmålene, har man lov til å ta sikkerhetskopi eller lage et image av sine egne spill? Jeg er interessert i det juridiske og lovligheten rundt i det, ikke fremgangsmåten. Tolkningen av lovene (finnes på lovdata.no) og lisensene er ikke alltid like rett frem.

Skrevet
Det er vel ulovlig å omgå "vanskelige" kopibeskyttelser. Det er vel lov å omgå "enkle" kopibeskyttelser? Men som du sier bryter man sikkert lisensbetingelsene.

En forlengelse av spørsmålene, har man lov til å ta sikkerhetskopi eller lage et image av sine egne spill? Jeg er interessert i det juridiske og lovligheten rundt i det, ikke fremgangsmåten. Tolkningen av lovene (finnes på lovdata.no) og lisensene er ikke alltid like rett frem.

Det er lenge siden jeg kunne det der i detalj, men mener at det fortsatt gjelder at man kan framstille eksemplarer til eget bruk. Om man kan det, kan det i så fall ikke spille noen rolle om man lager et image eller en back-up cd.

Mener å huske at denne retten følger ufravikelig av lov, og at man derfor ikke kan innskrenke det med lisensbetingelser. Men, nå er det sikkert 10 år gammel kunnskap jeg turer fram med. Det er vel noen som er oppdaterte på dette. Det er jo egentlig bare å sjekke åndsverksloven

Skrevet

Jeg blir ihvertfall ikke særlig klokere av hva Forbrukerrådet sier:

http://forbrukerportalen.no/temaer/digitale_rettigheter

(merk at dette er rettigheter de mener vi forbrukere skal ha, ikke at vi nødvendigvis har dem).

F.eks. står det å lese

Det er imidlertid et åpent spørsmål om det med dagens åndsverklov er lov for forbrukere å benytte tjenester som for eksempel http://mp3tunes.com til å ta sikkerhetskopi av musikk eller lage en nødvendig sikkerhetskopi av en DVD.

Samt

Det å motta hjelp fra andre til for eksempel å ta nødvendig sikkerhetskopi omtales ofte som fremmedhjelp og er i dag forbudt etter åndsverksloven.

Forbrukerrådet mener at du fritt skal kunne benytte programvare eller annen teknologi for å utøve de digitale rettighetene dine.(...)

Antar at hvis man vil kan man tolke dette som at cracks (brukt på kjøpte produkter) burde være lovlige, men at de ikke er det.

Når det gjelder programvarelisens så tror jeg det er helt lovlig at de gjerne gjelder 1 maskin. Selv om det selvfølgelig er tullete og lite forbrukervennlig om en familie må kjøpe inn flere eksemplarer av et spill, for eksempel. "1 maskin om gangen" er godtagbart for meg personlig, forutsatt at det var null problem å bruke spillet på neste maskin uten å måtte kontakte noen for og be pent om lov. Fravær av kjip DRM hadde også vært fint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...