Gå til innhold

Er det mulig å bygge en stille HTPC som kan kjøre spill i 1920x1200?


Anbefalte innlegg

Hallo,

 

Skal gå til innkjøp av en Sony 52 tommers W4000 flatskjerm og regner med at vil bruke denne som PC-skjerm også. Tenkte å putte en HTPC inn i stereo-racket hjemme. Hadde vært kult å bygge en maskin som kan kjøre som kombinert mediasenter og altmuligmaskin. jeg vil spille av HD-film (1080P), streame radio, spille av enorme mengder FLAC-musikk, surfe på nettet og spille spill i høy oppløsning. (skjermen har vel 1900x1080 som native oppløsning, tror jeg).

 

Er det i det hele tatt mulig å bygge en slik maskin uten at den bråker alt for mye?

hva med å sette PCen i et annet rom, men med laaange HDMI-kabler etc inn i stua?

 

Jeg tar gjerne imot tips til deler.

 

Tenkte ihvertfall på en Core 2 Duo E8400 som CPU,

diskplass må være minst 1000GB, tenkte her på Samsungs F1-disk.

som skjermkort blir det kanskje AMDs 4870, evt X2-varianten.

4GB RAM må jeg også ha.

 

EDIT: LINK TIL HANDLEVOGN:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=69615

 

mvh Thorstein Korsvold

Endret av tkorsvold
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Som du sa selv du kan jo sette pc-en i et annet rom.

Er ikke helt sikker på hvor lyst du har til og ha pc-en framme.

Dette kabinettet har ivertfall ikke den vanlige "boks" formen, er litt mer spennende.

kabinett!

Rolig og støysvakt, all støyen du vil få er den du lager selv vis du forstår.

Har du en rolig passiv cpu kjøler til og med minimalt med 1 vifte tilkoblet cpu kjølern. har du noe utrolig rolig og behagelig til stue bruk.

 

et 4870 og 4870x2 vil klare og dra de fleste spill vil jeg tro uten noen problemer.

 

Spiller selv med 3870x2 med samme type kabinett og jeg hører ikke en lyd til vanlig.

og pc-en står 20 cm fra meg og jeg merker ingenting. pass på at du har en lydløs strøm forsyning.

Av personlig erfaring anbefaler jeg Mist 600W

Du velger selv hva slags kabler du ønsker og bruke så du slipper masse ekstra kabler.

Endret av Slettet-wtZtqAvs
Lenke til kommentar

Bygget en maskin for en stund siden, med omtrent samme utgangspunkt. Endte opp med følgende:

 

E6750, hk med passiv kjøling, HD4850 med en Arctic Cooling Accelero (4850 bråker fint lite i utgangspunktet, men det slår fremdeles ikke passiv) og en WD GreenPower disk. PSUen jeg endte opp med var en Corsair HX modell. Jeg hadde koblet power og hd activity led feil, måtte faktisk åpne opp og koble de til igjen, for med minimalt med bakgrunnstøy hørte jeg faktisk ikke om maskinen kjørte.

 

Ellers vil jeg anbefale Silentpcreview for tips.

Endret av josh
Lenke til kommentar

Sammenlignet med en 750gb vanlig WD og en 500gb samsung jeg hadde i var det hørbar forskjell ja. Det finnes jo enda mer ekstreme varianter (2.5" eller ssd) men det alternativet funket fint for meg.

 

Glemte å si at intel viften ble byttet ut med en noctua.

 

Største utfordringen min var at jeg ikke hadde en annen pc jeg kunne bruke som storage server, så jeg måtte hive flere disker inni htpc. Flere disker skaper resonans, som var den største støykilden i mitt oppsett. Dette ble løst med støydempingsmatter og nexus vibrasjonsdempere, men med mindre du skal ha flere disker i, blir dette neppe et problem.

Endret av josh
Lenke til kommentar

1000GB får holde inntil videre.

Dessverre finnes det foreløpig ikke større disker, men jeg kan evt. vente litt, 1500GB kommer sikkert snart, og det bør jo holde...

 

Tenkte også på evt. vifteløs CPu-kjøler. Går det på E8400 tror dere?

Kan jo sette på en veldig langsom og lite bråkete vifte dersom det kniper.

 

 

T

Lenke til kommentar
1000GB får holde inntil videre.

Dessverre finnes det foreløpig ikke større disker, men jeg kan evt. vente litt, 1500GB kommer sikkert snart, og det bør jo holde...

 

Tenkte også på evt. vifteløs CPu-kjøler. Går det på E8400 tror dere?

Kan jo sette på en veldig langsom og lite bråkete vifte dersom det kniper.

 

 

T

 

Noctua kjølerne leveres med motstand, noe som resulterer i at viften spinner på ~700rpm, noe som ikke er hørbart for mine ører. Prøvde å kjøre min vifteløst, noe som gikk på et vis, men det ble litt i overkant varmt. Nå skal det sies at jeg har klokket min til 3.2, så det kunne nok gått om du kjørte den på vanlige hastigheter. Flere htpc entusiaster undevolter og klokker ned prosessorene, men det gikk litt mot det "alt-i-ett" konseptet jeg ville få til med pcen.

Endret av josh
Lenke til kommentar
Tenkte på en Noctua eller f.eks. en Xigmatek HDT-S1283 kjøler. Kan sikkert satse på en langsom vifte som du sier.

 

T

 

Det er sikkert flere kjølere som er like bra, eller bedre enn, noctua kjøleren. Jeg kjøpte den rett og slett fordi den var god nok, og den passet på hk mitt, som har noen enorme heatpipes.

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt på det samme som deg lenge, men jeg har ikke fått gjort det enda. Utfordringen er å finne noe som kjøler godt nok, samtidig som det ikke bråker alt for mye. Jeg har ikke klart å bestemme meg enda, men en stor kjøler som feks TRUE er jo naturligvis noe jeg har tenkt på. Dessverre så er den ca 16 cm høy, kabinettet du har valgt er ca 17 cm høyt. Det er med andre ord ikke plass til kjøleren. Jeg har halvveis endt på Antec P 182. Dette er dessverre et litt vel stort tower, men det har plass til en del vifter, en stor kjøler, og samtidig syntes dama det så fint ut.

 

Jeg hadde satt veldig stor pris på om du la inn erfaringene dine her etter at du har kjøpt, montert, og satt i drift. Lykke til!

Lenke til kommentar
Bygget en maskin for en stund siden, med omtrent samme utgangspunkt. Endte opp med følgende:

 

E6750, hk med passiv kjøling, HD4850 med en Arctic Cooling Accelero (4850 bråker fint lite i utgangspunktet, men det slår fremdeles ikke passiv) og en WD GreenPower disk. PSUen jeg endte opp med var en Corsair HX modell. Jeg hadde koblet power og hd activity led feil, måtte faktisk åpne opp og koble de til igjen, for med minimalt med bakgrunnstøy hørte jeg faktisk ikke om maskinen kjørte.

 

Ellers vil jeg anbefale Silentpcreview for tips.

 

Hva slags kjøler har du på CPU? Hvilket kabinett valgte du? Er du fornøyd med kjøleren til skjermkortet? Er ytelsen bra nok til alle mulig spill? Kanskje du kan si litt mer om din erfaring og legge ved et bilde eller to?

Lenke til kommentar
Bygget en maskin for en stund siden, med omtrent samme utgangspunkt. Endte opp med følgende:

 

E6750, hk med passiv kjøling, HD4850 med en Arctic Cooling Accelero (4850 bråker fint lite i utgangspunktet, men det slår fremdeles ikke passiv) og en WD GreenPower disk. PSUen jeg endte opp med var en Corsair HX modell. Jeg hadde koblet power og hd activity led feil, måtte faktisk åpne opp og koble de til igjen, for med minimalt med bakgrunnstøy hørte jeg faktisk ikke om maskinen kjørte.

 

Ellers vil jeg anbefale Silentpcreview for tips.

 

Hva slags kjøler har du på CPU? Hvilket kabinett valgte du? Er du fornøyd med kjøleren til skjermkortet? Er ytelsen bra nok til alle mulig spill? Kanskje du kan si litt mer om din erfaring og legge ved et bilde eller to?

 

CPU kjøler er en NH-U9, denne ble som sagt valgt fordi den passet på GA-P35-DQ6 hovedkortet (rev. 1.0). Kabinettet er et LianLi PC7BSCANDV3. Angrer litt på at jeg valgte et alu kabinett (mulig dette er bedre på andre kabinett) pga. den tidligere nevnte resonansen. Ser for meg dette hadde vært bedre med tykkere stålvegger. Kommer nok til å gå over til et HTPC kabinett etterhvert, men jeg har uansett ikke plass i tv-benken for øyeblikket, og fruen har vært veldig medgjørlig så langt, så det haster ikke ;)

 

Skjermkortkjøleren er jeg veldig godt fornøyd med, kan kjøre kortet overklokket til 700mhz på passiv, da ligger tempen på +/-80 grader (load), samme som jeg lå på med original kjøler (uten overklokk). Har nå ghettomoddet den med en 120mm vifte, da ligger temperaturen på 40 idle/55 load, da hører jeg såvidt kjøleren. Kommer nok til å kjøre den passivt til 24/7 bruk.

 

Drar de spillene jeg har testet på den, som Age of Conan, Call of Duty 4, Bioshock osv. En mulighet er jo å sette inn et 4870 kort, skjermkortkjøleren skal passe fint der også.

 

Specs er som følger:

 

E6750 ~3.2GHz

8gb DDR2 PC6400

HD4850 700/1150

3x1TB WD GP

Corsair HX520

 

Skal se om jeg får tatt noen bilder av det når jeg kommer hjem. :)

 

EDIT: Kikket på HR-03 jeg også, ser ut til at den skal være minst like god som Accelero'en, men den koster vesentlig mer. Derfor ble valget mitt som det ble.

Endret av josh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...