Gå til innhold

BK: Flies all over me, make'em stop...


Anbefalte innlegg

Her er flueportrett fra dagens makroshoot. Lite miljø, mye flue, slik vi liker det.

 

Nikon D300 m/Sigma 150mm f/2.8 Makro

 

post-93156-1214931669_thumb.jpg

 

f/8

1/40

ISO 500

 

 

Mulig en smule for mørk, men jeg liker det slik. Den satt under blar, og da er det en slik look man bør vise.

 

post-93156-1214931696_thumb.jpg

 

f/11

1/30

ISO 800

 

 

Ingen av bildene er redigert noe spesielt mye, litt oppskarping og et par hakk i hue/saturation, and that's is, sett bort i fra det som trengs når man komponerer/cropper bildet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som vanlig veldig gode macrobilder synes jeg :) Strået danner en fin diagonal og fluen er jo skarp og riktig plasert samt fin dof!

 

Du har nok skrevet det før, men har ikke set det: Hvordan er framgangsmåten din/utstyr på fluefotografering? Vet at du har D300,150mm og stativ, men utover det ? : )

 

Forøvrig er bildet feilpostet.. Ligger bare under "fotografering", ikke i underkategorien "bildekritikk".

 

edit:skrivefeil

Endret av VegardSK
Lenke til kommentar
Lukter du så vondt at det ikke er plass til alle fluene rundt deg i BK lenger? :tease:

 

Hehe, du aner ikke hvor mange som på død og liv skal sette seg på meg og på solblenderen, faen meg mer på meg enn forran meg!

 

Som vanlig veldig gode macrbilder synes jeg :) Strået danner en fn diagonal og fluen er jo skarp og fin samt fin dof!

 

Du har nok skrevet det før, men har ikke set det: Hvordan er framgangsmåten din/utstyr på fluefotografering? Vet at du har D300,150mm og stativ, men utover det ? : )

 

Forøvrig er bildet feilpostet.. Ligger bare under "fotografering", ikke underkategorien "bildekritikk".

 

Takk! Har rapportert den, bare en liten glipp ;)

 

Hva fremgangsmåte er så er det ganske logisk. Når det er sol er kameraet mitt med makroen på, avslått.

Jeg bruker to ben som vippepunkt, og om mulig, det 3. benet som støtte rett bakover. jeg leter opp fluene, og nærmer meg de. Tenker over vinkel og bakgrunn før jeg knipser, og jobber mye med å time pusting og vindblås.

Lenke til kommentar
Lukter du så vondt at det ikke er plass til alle fluene rundt deg i BK lenger? :tease:

 

Hehe, du aner ikke hvor mange som på død og liv skal sette seg på meg og på solblenderen, faen meg mer på meg enn forran meg!

 

Hva fremgangsmåte er så er det ganske logisk. Når det er sol er kameraet mitt med makroen på, avslått.

Jeg bruker to ben som vippepunkt, og om mulig, det 3. benet som støtte rett bakover. jeg leter opp fluene, og nærmer meg de. Tenker over vinkel og bakgrunn før jeg knipser, og jobber mye med å time pusting og vindblås.

Jævlig bra fluebilder; og det var alt om den saken.

Men du kan få et annet tips med på kjøpet:

Ta bildene med ræva bar; så holder du sikkert fluene borte fra ansiktet ))

Endret av Napoleon XIV
Lenke til kommentar
Da viser jeg reva til alle som går på stien xD

Jo, og elgen hadde antagelig tatt med seg slekta og flykta til sverige...nok om det))

 

Veldig imponerende bra jobbet med alle disse fluebildene dine.

Du må være en veldig tålmodig kar når det gjelder fotografering...

Men når det gjelder forumet og noen av deltakerne her fremstår du med en nesten "eksplosiv utålmodighet"...som har skaffe deg et par tre ufrivillige pauser her :!:

En artig kombinasjon; men dyktig med macrofoto; ja virkelig.

Lenke til kommentar
Hehe, takk! ;)
Jeg har en aldri så liten macro-utfordring til deg:

Ta et sylskarpt macrobilde av en mygg som suger...

Det burde la seg gjøre å finne godvillige modeller til begge rollene?

Det hadde vært interessant å få sett en serie av slike macrobilder; hvor myggens kropp og buk svulmer opp og blir lyserød...

 

;o)

Lenke til kommentar
Må bare få mellomringene mine som jeg sendte til USA for noen dager siden.

 

Tror det kan bli kjedelig med 1:1

Jo du har sikkert rett; myggen er ikke store skapningen.

Det kan bli en del spennende bilder fremover fra deg når du får disse mellomringene til å fungere.

Men nok avsporing fra meg...))

Lenke til kommentar

Jeg har kikket på mange av de siste fluebildene du har lagt ut og synes du leverer varene. Masse flotte bilder, men hva med litt større varasjon i perspektiv/synsvinkel? De fleste bildene er tatt fra siden med litt variasjon i synsvinkel. Hva med å prøve ovenfra, forfra og fra undersiden?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...