Gå til innhold

Amatør med nikon d40, manuelle innstilliger.


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har tatt en del bilder nå med Auto. Så jeg har bestemt meg for å gå over til manuell.

Kan noen fortelle meg hvordan jeg får et godt sammen spill mellom lukker of blender,

jeg klarer heller ikke å stille på ISO, hadde vart fint om noen kunne fortelle meg litt om det ?

 

På forhånd takk !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blender = En "sluse" som regulerer hvor mye lys som slipper igjennom objektivet.

Lukker = den dingsen som åpner for lys til "filmen".

ISO = lysfølsomheten.

 

 

Det er "alt" du trenger å vite. Eller så enkelt forklart som mulig.

 

 

EDIT: Hvordan kamera har du? Finner du ikke ISO innstillingene? ISO bør være på det laveste som er mulig... Er det mye lys, bør ISO'n være lav, er det lite lys, bør ISO'n være høyere hvis du ikke har et stativ som gjør at du kan ha lenger lukkertid.

Endret av victoryseieren
Lenke til kommentar

Tar utgangspunkt i at du har satt kameraet på M og ikke lukker- eller blenderprioritet.

 

Kameraet ditt har en innebygd lysmåler som måler hvor mye lys som reflekteres fra det motivet du skal ta bilde av, og hvor mye direkte lys du får inn gjennom linsa. Det foreslår deretter en eksponering som det mener vil gi best mulig gjengivelse av det du skal ta bilde av. Dette vises som en skala med et nullpunkt(kameraets foreslåtte eksponering) i søkeren. Prikkene på hver side av nullpunktet i denne skalaen viser grad av over/undereksponering. Du justerer eksponeringen enten ved å åpne/lukke blender eller ha høyere/lavere lukkertid. Dette justerer du med multivelgerhjulet på kameraet ditt.

 

Er nybegynner selv så jeg er litt usikker på akkurat dette. Hadde satt pris på om noen med mere erfaring enn meg selv kan korrigere hvis det er noe jeg har misforstått i det ovennevnte.

Lenke til kommentar
Er nybegynner selv så jeg er litt usikker på akkurat dette. Hadde satt pris på om noen med mere erfaring enn meg selv kan korrigere hvis det er noe jeg har misforstått i det ovennevnte.

Du har forstått det rett, men er det ikke litt meningsløst å plage seg selv med M, bare for å vri på hjulene (eller hjulet i D40s tilfelle) til lysmåleren er fornøyd? På en D40 så er det jo ikke så enkelt å justere både blender og lukker heller, siden man bar har ett hjul.

 

Man bør absolutt forstå forholdet mellom blender og lukker, og man bør absolutt være i stand til å bruke M i et knipetak (som, IMHO, er hva det moduset er til for), men til daglig mener jeg man er best tjent med å fotografere i A. Jeg kjørte manuell måned i April (se linken til Aprilfesten i signaturen min), og hatet det.

Lenke til kommentar

Joda, jeg bruker også A og S en del, men det er ikke alltid man er fornøyd med den eksponeringen lysmåleren foreslår på valgt lukker eller blender og da er det greit å kunne justere enten det ene eller andre. Synes heller ikke at det er noe stress å holde inn blenderknappen samtidig som man skrur på hjulet. :) Men det er som du sier viktig å forstå forholdet mellom blender og lukker, og da mener jeg at det er ingen vei utenom å sette kameraet på M og begynne å eksperimentere.

 

Anbefaler forøvrig trådstarter å sette seg nærmere inn, og eksperimentere med, de ulike lysmålingsmodusene i kamereaet hvis han ikke allerede har gjort det, da dette også kan gi store utslag på eksponeringen.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med Lynx i at det ikke er noe stress å holde inne den knappen når man bruker M en sjelden gang. Jeg har tidligere lovet å skrive et forsvarskrift for D40, bare jeg får ånden over meg. Det er et ypperlig kamera som har fått for mye pepper her på forumet. Jeg mener til og med at man kan vokse fullt ut med den modellen, fordi man har tross alt alle muligheter til manuell styring som alle andre kameraer har. Man må bare holde inne en knapp av og til. Og det er stor forskjell på å vokse som fotograf, og å vokse som utstyrshamster.

Lenke til kommentar
Jeg er enig med Lynx i at det ikke er noe stress å holde inne den knappen når man bruker M en sjelden gang. Jeg har tidligere lovet å skrive et forsvarskrift for D40, bare jeg får ånden over meg. Det er et ypperlig kamera som har fått for mye pepper her på forumet. Jeg mener til og med at man kan vokse fullt ut med den modellen, fordi man har tross alt alle muligheter til manuell styring som alle andre kameraer har. Man må bare holde inne en knapp av og til. Og det er stor forskjell på å vokse som fotograf, og å vokse som utstyrshamster.

 

D40 er et ypelig kamera helt til man oppdager og forstår at den ikkje har AF motor innebyget, og man har lyst på flere objektiver. Men da har man plutselig fått et fest og morro kamera man ikkje er så redd for. Og det duger svært bra som et kamera nummer 2. Prisen no for tiden er et steal.

Lenke til kommentar

Problemet jeg har med kritikken av D40 er at det settes likhetstegn mellom lens lust og det å vokse som fotograf. Jeg hadde vokst til samme "proporsjoner" som fotograf med en D40 med den optikken som er tilgjengelig i dag. Jeg ville ønsket meg en fast normal, men ellers er alt på plass. Jeg ville faktisk fått annerledes, men like bra utnyttelse av fastoptikken jeg bruker sett bort fra 28mm.

 

For en nybegynner er ikke det så interessant. Jeg brukte min 20D i tre år før jeg fikk meg fast 28mm. Med en god normalzoom og en rask 50mm ville jeg klart meg i tre år til, men jeg hadde ventet på den dagen da Nikon eller Sigma hadde levert en av sine FX-vidvinkler med AF-motor. Det betyr ikke at jeg hadde vokst noe mindre av den grunn, så en D40 kan både jeg, og de fleste andre vokse seg grå med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...