Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fins det gode FM-sendere?


duda

Anbefalte innlegg

Hei,

 

har nettopp kjøpt meg ny bil med innebygd anlegg. Siden bilen er 7 år gammel, så er den ikke mp3 kompatibel. Og jeg har ikke lyst til å bytte ut det innebygde anlegget. Da er FM-sender den eneste muligheten. Men utover det jeg har lest sålangt så er det ikke så bra lyd på dem.

Derfor lurer jeg på om det fins noen bra FM-sendere ute på markedet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Det blir selvfølgelig verre enn CD-kvalitet ja. Man bruker jo FM-båndet på radioen, så frekvensområdet blir fra 50-16000 Hz, samt sus og skurr må man regne med. Blir som sagt ikke bedre enn radiokvaliteten du har nå.

 

En AUX-kabel/-adapter til original-anlegget kan være rimeligere enn en FM-sender, og da blir det en helt annen kvalitet på lyden. Hva slags radio er du har?

Lenke til kommentar

er ikke sikker på det enda. har nylig fått bilen.

 

foreløpig så bare "låner" jeg den. tenkte og ikke styre for mye enda. (selvom det kanskje ender med at jeg kjøper den i løpet av høsten)

 

men skal se etterhvert, da blir det nok noe ordentlig saker :p

kanskje jeg får nøye meg med CD og radio foreløpig ;)

Lenke til kommentar

Det finnes regler for maks. sendestyrke på FM i de fleste land.

Løsningen er som regel å trikse litt med senderen slik at den sender et sterkere signal.

Kan google guider hvor man bare trenger å bytte en liten motstand, skal ikke være så veldig heft.

 

FM-sendere fungerer ulikt utifra hvilken bil man har, og det hjelper veldig å være på et sted med lite radiosignaler. Fungerer drittdårlig i Bergen og Oslo.

Lenke til kommentar

Har selv forsøkt FM senderen på en Tomtom 520 og en Garmin 660. Begge med håpløst resultat. Lydkvaliteten er av en karakter som gjør det hele helt ubrukelig, rett og slett. ...og da mener jeg det bokstavelig. Tror jeg og skal undersøke muligheten for å koble til noe med kabel, for det hadde vært veldig "kjekt" å få kobla til mp3 spilleren. Upraktisk med en haug med cd'er

Lenke til kommentar
AUX-kabel er å anbefale. Du kan enten se i instruksjonsboken til CDspilleren din, eller dra ut spilleren og se om du ser noen phono-innganger på baksiden.

 

Kjøpte bilen brukt (med spiller i), så det blir nok til å dra ut å kikke på mulighetene ja... Så får vi bare håpe det er noe så kjent som phonoplugger bak der ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...