Gå til innhold

hjelp til valg av anlegg og forsterker


Anbefalte innlegg

tenkte jeg skulle kjøpe meg nytt surroundanlegg,

og har nesten bestemt meg for dette : DALI concept 6

kanskje jeg burde gå for en litt kraftigere sub? eller holder den i massevis med dette anlegget?

 

er det andre anlegg jeg burde kikke litt nærmere på istedenfor?

 

og så trenger jeg en forsterker , her har jeg lite peiling, så trenger hjelp her..

 

har egentlig en grense på 10K for alt, men ser nok det at jeg må ut med 12K , men det er også max

 

skulle gjerne hatt noe litt billigere

 

skal bruke dette anlegget i stua, se film, spille musikk, osv.

så jeg skulle jo egentlig hatt meg en blue ray spiller også

kjøpt meg et plastikk anlegg på elkjøp

men da får jeg kanskje ikke lydkvaliteten jeg vil ha

 

har også sett litt på noen dynavoice pakker, men som sagt har jeg egentlig null peiling..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal være rimelig god lyd i Dynavoice F6 høyttalerene, og de utgjør et godt "begynneranlegg" etter min mening.

 

En Dynavoice F6 pakke i calvados farge koster under 3000,- inkl. frakt, og snaue 3300,- for samme høyttalere i sort pianolakk finish.

Legg til en XTZ 99 W10.16 i sort matt farge for 3300,-, eller en i sort pianolakk til samme prisen.

 

Da er du oppe i 6300/6600,- og du har nå maks 5700,- igjen å bruke på forsterker, og jeg anbefaler at du bruker minst dette om du har planer om BluRay.

En forsterker med mulighet for dekoding av HD-lyd er fortsatt relativt stiv i pris, og den billigste jeg finner er Sony STR-DA3300, som koster ca 5750,-.

Den jeg vil anbefale er imidlertid hakket dyrere, men etter min mening verdt hvert øre mer, (Sony er ikke like bra som det en gang var, selv om det begynner å bli "bra" igjen).

Harman/Kardon AVR 255 skal levere krefter så det holder i bøttevis, har mulighet for dekoding av HD-lyd og har veldig god kvalitet, men krever at du hever budgettet ditt til 13000,-, noe jeg mener du absolutt bør ta deg råd til.

 

Dynavoice pakken i pianolakk sammen med en XTZ sub i samme finish og den H/K forsterkeren tar seg fryktelig godt ut i stua, særlig om du har en TV i sort pianolakk. Bor du i Oslo-området kan du dessuten hente varene fra Surround.no og på den maten spare nesten 800kr, som gjør at du bare sprenger budgettet med drøyt 250kr.

 

Ved å heller velge Dynavoice og XTZ fremfor Dali betyr at du får råd til forsterker med HD-lydprosessering, muligens litt mindre detaljert lyd men også muligens endel bedre bassgjengivelse.

En høyttalerløsning billigere enn den fra dynavoice er ikke verdt å kjøpe, men Dynavoice pakken er så god at den til den prisen er et kupp. XTZ leverer subber som spiller mye penere enn andre konkurrenter i samme prisklasse, og Harman/Kardon er et solid kvalitetsprodukt. Det eneste jeg "tillater deg" å spare inn på er subben, og da på betingelsen at du kjøper XTZ's 8" subwoofer, som kommer deg på 1300,- mindre, men 10"en er absolutt å heller anbefale.

 

Håper det var hjelp i den retningen du hadde håpt på.

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

ble ikke akuratt jubel i stua når jeg sa hva dette koster til kjerringa.. :(

 

men tusen takk for hjelpen, tar kanskje å gjør som du anbefaler, hadde ikke tenkt på forsterker med dekoding av hd lyd.. , så her va det mye hjelp... igjen.. tusen takk

 

trodde dynavoice var et dritt merke siden de solgte dem en gang i tiden på netthandelen.no til en billig penge..

Lenke til kommentar

Vær klar over at det er litt inspillingstid på nye høyttalere. Regn med en del titalls timer før alt av oppheng er orentlig myke.

Du vil nok merke forskjellen spesiellt godt på bassen.

 

Gratulerer i alle fall; kal bli spennende å se hva du synes om anlegget ;)

 

Vær klar over at det er litt inspillingstid på nye høyttalere. Regn med en del titalls timer før alt av oppheng er orentlig myke.

Du vil nok merke forskjellen spesiellt godt på bassen.

 

Gratulerer i alle fall; kal bli spennende å se hva du synes om anlegget ;)

Lenke til kommentar

ikke fått alt enda , men hørte de samme høytalerne uten sub , og med en annen forsterker..

helt enorm lyd.. gleder meg som en unge til jeg får mitt ....

 

eltax 500 høytalerne mine blåste jeg i filler på lørdag, så nå kan de nye høytalerne komme i posten synes jeg :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Vær klar over at det er litt inspillingstid på nye høyttalere. Regn med en del titalls timer før alt av oppheng er orentlig myke.

Du vil nok merke forskjellen spesiellt godt på bassen.

 

Gratulerer i alle fall; kal bli spennende å se hva du synes om anlegget ;)

 

Vær klar over at det er litt inspillingstid på nye høyttalere. Regn med en del titalls timer før alt av oppheng er orentlig myke.

Du vil nok merke forskjellen spesiellt godt på bassen.

 

Gratulerer i alle fall; kal bli spennende å se hva du synes om anlegget ;)

Jeg har nå erfart at det tar flere hundre timer før en høyttaler er innspilt, så litt tålmodighet kreves der.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

joda.. har hatt anlegget mitt i godt over 1 uke nå ja..

 

men har en kompis som skal kjøpe seg akuratt det samme , men så kom jeg over den pakken der med store bakhøytalere også.. tenkte kanskje det hadde vært noe for han ..

 

så lurte jeg på om det vil være noe merkbar forkjell eller om det er bortkasta penger..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...