Gå til innhold

Installasjon av XP finner ikke satadrivere


Anbefalte innlegg

Jeg må legge inn 3.parts satadrivere på diskett når jeg installerer XP på mitt AsusM3A32-MVP.

Jeg trykker F6 og senere A/enter. Disketten tikker og går og jeg ser nede på oppgavelinja at det står ahcix86s.sys.

Det er en slags startupfil : http://www.runscanner.net/files/sys/ahcix8...cix86s.sys.aspx

 

Litt senere stopper installasjonen opp for den finner ikke den sys-fila.

Jeg har sett på disketten i en annen maskin og fila er der den.

 

Min Raptor fra 04 takka for seg og jeg har satt inn en ny.

 

Setter stor pros på om noe har et forslag til løsning - jeg er helt blank.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Last ned et program som heter nLite. Med det kan du tilpasse en XP cd etter ditt behov, deriblant legge inn drivere, forhåndssette innstillinger, legge inn service packs osv.

Så bare integrerer du SATA AHCI driverne, så blir de lastet inn automatisk når du booter på cd'en.

Har gjort dette mange ganger, og det funker veldig bra. Jeg fikk det heller ikke til ved å putte inn diskett :p

Lenke til kommentar

Uansett hvordan du gjør det, så vær oppmerksomt på følgende:

 

--ahci drivere trenger du bare hvis du justerer Onchip SATA type as [ahci] i Biosen.

Det er justering som du har under Main---Storage Configuration.

-i tillegg må du ha ..tror jeg xp sp1 eller sp2.

 

Hvis du velger as [iDE] så trenger du ikke ahci drivere.

 

 

Når det gjelder Asus. Du har rett, de er ikke friske, og de kommer aldri til å bli.

Men poenget her er følgende:

 

-Floppy disketten som du har, må ha en del info inn.

Det burde være slik, hvis du har 32 bit (for x64 blir en folder til)

\ahcix86, txtsetup.oem (eller ahcix86s)

\x86\ahcix86.sys, ahcix86.inf, ahcix86.cat (eller ahcix86s)

 

Det som er litt rart er at:

-hvis du laster ned denne http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/misc/util...00_MakeDisk.zip

og lager diskett vil du få:

- ahcix86s.sys hvor den kun ahcix86s fil henviser til sb600 kontrolller.

 

-hvis du laster ned denne http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/misc/util...00_RAIDAHCI.zip

og ekspanderer vil du få Disk folder og Raid.

I Disk folder vil du finne en x86_x64_WinXP folder. I den folder vil du finne

Ahcix86 filen og ikke ahcix86s. Den ahcix86 henviser til en fastsx og ikke til en sb600.

(du må kopiere alt du finner i den x86_x64_WinXP folder i den floppy, om ikke du sorterer det du vil selvfølgelig)

 

Jeg vet ikke hva dette betyr. Derfor må du prøve med begge varianter, uansett om du bruker nLite eller ikke.

Lenke til kommentar

Jeg lagde diskett med nye drivere og da fikk jeg andre valg også, så nå er nok det iorden.

MEN.....

Jeg kommer akkurat så langt som jeg gjorde med den defekte raptoren,

Like før Windowsskjermen kommer opp er det en liten pause der det er svart skjerm med et blinkende skrivemerke oppe i v.hjørne - så skal Widows starte installasjonen, men isteden får jeg blåskjerm.

Den prater om defekt HD og foreslår chkdsk. Jeg tok å formaterte den nye raptoren i en annen maskin uten å feste stasjonsbokstav.

Samme blå skjermen.

 

Og det er noe tull med den gamle raptoren når jeg setter den som lagerdisk i den gamle Pc-en. Det går å lese, men ikke skrive.

 

Burte lage ny tråd ?

Jeg håper på dere - byner å bli desperat......

er det HK ?????

Lenke til kommentar

Blåskjermen :

Det er oppdaget et problem, og windows er avsluttet for å hindre skade på datamaskinen.

 

hvis det er første gang du ser denne stoppfeilmeldingen,

starter du datamaskinen på nytt. hvis feilmeldingen vises på nytt, gjør du følgende:

utfør virussjekk på datamaskinen fjernalle nylige installerte harddiskstasjoner eller drivere for harddiskstasjonen. kotroller at harddiskstasjonen er riktig konfigurert og avsluttet.

kjør CHKDSK /F for å se etter skader på harddiskstasjonen, og start datamaskinen på nytt

teknisk informasjon:

 

 

STOP: 0x0000007B (0xF78D2524, 0xC0000034, 0x00000000, 0x00000000)

 

7B peker vel på Hardisken, men den er ny og testet i den gamle maskinen

Lenke til kommentar

Får du den samme feilmeldning hvis du kjører i IDE mode, eller bare i ahci mode?

 

Men siden du har en annen maskin, du kan prøve litt med det her for å teste:

 

-montere Raptoren på den gamle

-lage en partition på ca 20GB og formatere. Vi sier at den blir bokstav H:\

 

Ha Win cdplate i cd rom. (cd rom er feks E:\

Åpne cmd.

 

Her skal du komme ned til Cd-rom bokstaven og til i386 folder.

Da blir det slik:

E:\i386>

Skrive da : winnt32 /syspart:H /tempdrive:H /makelocalsource /noreboot og tast enter.

 

Det skal starte en windows installasjon. Velg New installasjon og ikke oppgradering, og tast enter dvs gå videre til den starte å kopiere filene.

Etter kopiering vil det gå tilbake til cmd (det er /noreboot som gjør det).

 

Slå av, kople fra disken og montere i den nye maskin.

 

Kontollere at du bruke enten sata port 1 eller 3 (ikke 2 eller 4) for den ati kontroller.

Kople fra DVD eller CD rom, du skal ikke ha tilkoplet den under installasjonen.

 

Om du skal bruke ahci mode, så må du laste inn drivere med F6, siden installasjon blir den samme, bare at du har ikke CD plate i.

 

Slik vil du fjerne Dvd rom eller eventuelt plate årsak til feilmeldningen på grunn av kontrolleren.

Bare prøve litt på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...