Gå til innhold

Nikon D40 med SB-800 blits og røde øyne. Hva gjør jeg feil?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har aldri hatt problemer med røde øyne etter at jeg gikk over til speilreflekskamera, men etter en photoshoot i et selskap for noen dager siden fikk jeg mange bilder av røde øyne. Dette var bilder tatt med kit objektiv innendørs og dårlig lys, så jeg tenkte jeg kunne prøve den nye SB-800 blitsen min :cool: Så JA, jeg er n00b med blits, men et sted må man jo begynne.

 

Men til min store skuffelse når jeg så bildene på pcen i går kveld, ble mange av bildene ødelagt av røde øyne.

 

Har jeg køddet med innstillingen på blitsen? Er det ikke plug & play? Bildene ble utrolig bra for å være tatt av en "amatør", men hvorfor får jeg røde øyne, og hva gjør jeg i framtiden for å unngå dette?

 

Håper noen kan hjelpe meg, så jeg kan unngå dette neste gang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som oftest hjelper det å sette blitsmodus til

"røde-øyne reduksjon".

 

Hold inn knappen med "lynet" foran på venstre side

av kamerahuset og drei kommandohjulet.

 

Nå kjenner jeg ikke displayet i D40, men du skal

sikkert få fram et symbol som inneholder et øye.

 

Denne modusen gjør at fokus-lampa på kameraet

lyser opp rett før blitsen avfyres.

 

PIMPIM

Lenke til kommentar

Det er tre løsninger på dette:

 

1. Få blitsen bort fra kameraet, trådløst eller med kabel.

 

2. Bounce blitsen i tak eller vegg. Her finnes også en del gode løsninger i form av diffusere som kan påmonteres blitsen og som sender littegrann diffust lys fremover i tilegg.

 

3. Ikke bruk blits. :)

 

 

Blits avfyrt rett frem påmontert kamera git uansett grusomt stygt lys som må unngås som pesten, det er bare en aller, aller siste nødløsning om man har et unikt motiv så MÅ fotograferes. :)

Lenke til kommentar

What Amund said.

 

Ut over det, så kan det legges til at det er lettere å få røde øyne når

 

a) det er alkohol med i bildet (selskap) siden berusede personer får større pupiller

 

b) det er veldig mørkt (større pupiller igjen)

 

c) du har stor avstand til motivet (= mindre relativ avstand/vinkel mellom objektiv og blits)

 

Men som Amund sa: direkte blitslys må ungås som pesten

Lenke til kommentar

Som Pim sier aktiverer du "reduksjon av rød øyerefleks" fra kameraet. Når du har gjort dette vil også symbolet av et øye dukke opp på skjermen til SB-800 blitsen.

På mitt kamera blinker blitsen tre ganger før bildet blir tatt med denne instillingen.

 

Uansett er det et glimrende tips å bruke indirekte blitsbelysning. Vipp opp blitshodet for å reflektere lyset fra taket, så får du mere naturlig belysning også.

Evt. prøv deg frem med å reflektere lyset fra andre flater etterhvert.

 

Ellers vil jeg anbefale deg å lese manualen og heftet "Et utvalg bildeeksempler" som begge vil hjelpe deg med å utnytte blitsen din best mulig.

Lenke til kommentar
1. Få blitsen bort fra kameraet, trådløst eller med kabel.

 

2. Bounce blitsen i tak eller vegg. Her finnes også en del gode løsninger i form av diffusere som kan påmonteres blitsen og som sender littegrann diffust lys fremover i tilegg.

 

Ok, takk for tips. Må lære meg å bounce blitsen. Når du sier det, visste jeg egentlig om det, men glemte det når jeg tok bilder.

 

Blits avfyrt rett frem påmontert kamera git uansett grusomt stygt lys som må unngås som pesten, det er bare en aller, aller siste nødløsning om man har et unikt motiv så MÅ fotograferes. :)

 

Vel, siden jeg ikke har noe super fancy lyssterkt objektiv, ble blits eneste løsning fant jeg ut, siden hele seansen befant seg i et mørkt lokale.

 

 

a) det er alkohol med i bildet (selskap) siden berusede personer får større pupiller

b) det er veldig mørkt (større pupiller igjen)

c) du har stor avstand til motivet (= mindre relativ avstand/vinkel mellom objektiv og blits)

 

Hmm... Dette traff spikeren på hodet. Blink på alle 3 punktene. Masse alkohol, ganske mørkt og ganske store avstander da jeg ikke alltid hadde mulighet til å gå nært motivet.

 

 

Jaja, da har jeg hvertfall fått noen verdifulle tips. Får øve meg litt med blitsen. Er helt n00b :p

 

 

Som oftest hjelper det å sette blitsmodus til

"røde-øyne reduksjon".

 

 

Har dårlig erfaring med sånn pre-flash. Lurer jo alle, slik at man ender opp med lukkede øyne på bildene?

Lenke til kommentar
Har dårlig erfaring med sånn pre-flash. Lurer jo alle, slik at man ender opp med lukkede øyne på bildene?

Kanskje dette nettopp er løsningen? Ta to-tre bilder med 3 sekunders mellomrom?

Dersom det er mange personer på bildet, vil sjansen være stor for at du uansett får med noen som blunker, selv uten "røde-øyne"-funksjon. Jeg ser at bilde nr 2 ofte er best, men nr 3 er også bedre enn det første bildet.

Det koster jo ikke noe å ta mange bilder tett etter hverandre, i motsetning til før når jeg brukte dias...

Lenke til kommentar
jeg har aldri fått røde øyne med SB600/800 og med diffuser foran. Skulle heller vært artig å se kordan det er mulig å få dette til. Med PS kamera derimot, er det noe helt annet.

 

 

Hehe... Har klart det umulige jeg da. Skulle gjerne lagt ut et av de skrekklige eksempelbildene, men tror ikke at jeg får lov av de som er på bildene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...