Gå til innhold

Beste redigerings program


Anbefalte innlegg

Hei. Satt og lurte litt på hva de beste programmene til film-redigering/effekter er. Hva bruker TV selskapene? Hvis jeg vinner en 5 millioner kroner, og vil kjøpe alt det beste av programvare, hva skulle jeg å såfall kjøpe?

 

f.eks: FastStudio Purple, Lightworks, Premiere, Hollywood FX gold.. (eh?) BigFX?

 

- janicz

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har ærlig talt ikke brukt så veldig mye forskjellig, jeg har som oftest klart meg med Adobe Premiere. (Og du kommer til å høre at "premiere er best" 2531 ganger nedover).

 

jeg vet at folka bak storbritannias første DV-film (husker ikke navnet) var misfornøyd med premiere og kjøpte Lightworks i stedet, men mer veit jeg ikke.

 

Til spesialeffekter er det vel Boris FX og Adobe After Effects som er mest vanlig. Selvfølgelig må du lære deg 3D Studio Max, Lightwave eller et annet 3D-program.

 

For filmeffekter er det vel BigFXs FilmFX som er det beste alternativet. Jeg har selv brukt det lenge (versjon 2.31) og er veldig, veldig godt fornøyd.

 

Men jeg sier som jeg prøver å gjøre oftere: Du kommer ikke langt med et 100000-kroners kamera og programvare til en million. Det er faktisk det enkleste du kan gjøre. Video/film-laging er mye mer, for eksempel manusskriving, lys (ikke MINST), lyd, musikk, regissering, gode skuespiller-finning, redigering, landskap-finning, filmsett-bygging. Og som du kanskje skjønner, vil 5 millioner fort være et pust i havet (eller hva det nå heter :smile:

 

Lykke til!

 

 

[ Denne Melding var redigert av: ursa81 på 2002-01-13 13:29 ]

Lenke til kommentar

Innen prof. fjernsyn og også stor del av filmbransjen:

De fleste jobber med Avid. Det er et dyrt verktøy som er meget kraftig, men som finnes i flere prisklasser. Avid express DV - ca 15000, Avid Composer, ca 150 000, og Avid Symphony 1 500 000. Alle priser er veldig ca.....

 

Spesialeffekt program finnes stort sett i to kategorier. Slike man kan få tak i som forbruker, og slike som man ikke får tak i. De bruker stort sett de man ikke kan få tak i. Unntak er After effects, commotionDV, 3Dstudio, Lightwave, Maya osv.

 

Ingen bruker forresten Premiere til film.

Lenke til kommentar

Takk for gode svar! Men hvordan kan jeg f.eks bruke 3d studio max til effekter i film? Jeg sitter med en tanke i hodet...heh, jeg kan gjette meg frem til at det til slutt blir bilde for bilde "spesial effekt".. jeg skal sjekke ut de programmene dere nevnte, se om jeg kan skaffe dem på en eller annen måte. Når jeg er ferdig med effekten skriver jeg sikkert en link her på forumet.

 

Hassan: for meg var d ikke så viktig å si rett ting... altså Film/video.. ville bare vite om de beste programmene.

 

Enda en ting.. prøvde BigFX.. men når jeg setter på en effekt, klikker premiere, og hopper ut i windows uten feilmelding. Noen som vett ka feile?

 

- Janicz

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...