femftifem Skrevet 19. juni 2008 Skrevet 19. juni 2008 (endret) Fant ut her en dag at det visstnok fantes multiplayer for Elast Mania. Prøvde det ut og det fungerte kjempefint! Derfor tenkte jeg å dele gleden med resten og lage en guide på hvordan man får spillt Ballelma (som multiplayern heter) over nett eller med venner. Det første du trenger er Elasto Mania versjon 1.2. Har du det ikke selv, kan det kjøpes fra Elasto Mania sine hjemmesider. Også trenger du Ballelma som gjør det mulig å spille mot andre som kan finnes her: http://zworqy.com/belma/belma_full.zip Som vist på bildet under, har jeg samlet begge filene hos en spesifikk mappe: Det første du gjør, er å installere Elasto Mania, plassen hvor spillet installeres bestemmer du selv. Deretter pakker du ut Ballelma-filene i Elasto Mania mappen. Da vil det se slik ut i Elasto Mania mappen: Etter det, så trykker du på ResEdit.exe. Da kommer det et lite vindu med en rekke muligheter. Trykk på "Import Pack"-knappen nederst til venstre, og deretter trykk Ok. Du vil da få opp et spørsmål om du vil ta backup av de eldre filene, trykk Ja/Yes. Her kommer den viktige delen for at du skal få det til å fungere. Det er veldig viktig at du forwarder port 4460 (TCP), 4461 (UDP ned), 4462 (UDP opp). Grunnen til dette er fordi det skal gi deg muligheten til å se andre spillere. Har du forwarda de portene, så trykker du på belmaServerConf.exe. Da vil du igjen få opp et lite vindu med en rekke muligheter. Sett nickname til hva du kaller deg til vanlig, eller vil kalle deg. på IP vil det stå "194.169.192.102", men fjern den og erstatt den med "213.64.95.157". Åpne BelmaConf12.exe for å tilpasse dine egne instillinger. Jeg vil anbefale å redusere på zoomen under oppløsningen på spillet. Kjøre Belma.exe, skriv inn navnet ditt og kjør første bane. Kjør villt og ha det gøy! ;-) Ofte stilte spørsmål: Spørsmål: Jeg får "tcp connect error" på skjermen på Elma. Hva er galt? Svar: Da har du nok ikke endret IPen på belmaServerConf.exe. skriv inn "213.64.95.157" og det vil fungere. Spørsmål: Jeg kan ikke se andre spillere? Svar: Det kan være to løsninger på dette hvor et av de er mest logisk. Den minst sannsynige løsningen er at selve banen har disabla "View other bikers". Den mest sannsynige er at du ikke har forwarda portene dine riktig, det vil si åpna portene på ditt adsl modem, eller så er det en brannmur som blokkerer trafikken for ballelma. Mer informasjon og guider om port forwarding kan du finne på www.portforwarding.com Spørsmål: Kan jeg starte en egen server og spille med mine venner? Svar: Desverre kan du ikke hoste din egen server. Grunnen til det er at det kjøres via P2P (Peer2Peer), og derfor er det viktig at du har åpner porter på ADSL-modemet ditt. MEN, dere kan spille på hvilken som helst bane sammen, og dere vil fremdeles se hverandre. Dere kan til og med klare baner sammen. Jeg har også skrevet tastene dere har bruk for å spille online (kan endres selv i BelmaServerConf.exe) F1 - Vis/skjul andre spillere, stopper også observing F2 - Observer neste spiller F3 - Observer forrige spiller F4 - Last ned banen som spilles F5 - Vis/skjul listen over påloggede spillere F6 - Vis/skjul hvem som har fått tak i flest epler, klart banen eller resultatene etter at kampen er over. F7 - Vis fullførte tidspunkt på alle baner siden sist du trykket F7 F8 - Tøm listen over fullførte tidspunkt F9 - Skriv i chatboksen F10 - Skrur observering av, bare teammates ser deg eller at alle ser deg. F11 - Last opp eller ned replay av vinneren av banen F12 - Koble til serveren på nytt. (Tast ikke bundet) - Skjul chatvinduet (Tast ikke bundet) - Skjul kamp status (Tast ikke bundet) - Skjul teksten hvor det vises hvem som leder Det er det jeg kommer på fra nå av. Jeg beklager store bilder, men laget denne guiden i full fart, så orka ikke bruke tid på skjermdumpene. Spørsmål stilles her dersom dere har noe på hjertet. :-) Endret 19. juni 2008 av Redusert
Rescue me Skrevet 27. november 2008 Skrevet 27. november 2008 Tusen takk for denne guiden! Skal testes i løpet av helga .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå