Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Bør barn/ungdommer få ukelønn?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes det er greit at barn/ungdommer får ukelønn/mnd ''lønn'', så dem får lært seg å håndtere sine egne penger, og kjøpt eventuelle saker dem selv mener dem vil/må ha. Da må man velge sine prioriteringer av hva man skan bruke økonomien sin på. Dette vil bli en fin ''øvelse'' inn mot tiden da man begynner å tjene større summer for eksempel i arbeidsliv og lignende.

 

Hvor stor summen bør være er jeg usikker på. Den bør reguleres ihvertfall med forhold til priser ute på markedet og det familien selv mener dem har råd til å dele ut i form av ukelønn/md ''lønn''.

Jeg synes også man skal kunne jobbe litt for pengene i form av lette arbeidsoppgaver, litt husarbeid eller andre ting, som igjen vil bli en øvelse mot arbeidslivet som dem (fleste) skal i, med mindre det er andre grunner for at man ikke kan i arbeidslivet.

Dessuten vil man få oppleve en mestringsfølelse av arbeidet man gjør, noe som er bra for egen utvikling og selvtillit videre. Når man har gjort en god jobb, mener jeg også at barn/ungdom skal få ros og oppmuntring for arbeidet man har gjort, slik at man kan vokse litt på selvfølelsen av å ha gjort en god jobb noen er fornøyd med.

Endret av BehindGreenEyes
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Du kan jo bare si at du skal ha en avgift på 100000000kr siden de fødte deg uten og spørre deg:) Neida, tullet. Men jeg mener man burde gi ukelønn om barnet gjør noe, men syntes ikke man skal bli sur vis faren din f.eks, spør deg om og sette inn i oppvasken eller noe sånt.

Jeg får ike ukelønn, men gidder ikke mase om det siden jeg ikke gjør noe i huset uansett:)

Lenke til kommentar

Jeg har alltid måtte jobbe for pengene hjemme når jeg bodde hjemme med foreldrene mine.

og det har nok bare gjort meg godt.

når jeg ble så gammel at jeg fikk meg jobb etter skoletid, så måtte jeg begynne og betale mine egne telefonregninger og andre regninger, og jeg måtte bruke av de pengene til vanlig bruk også.

jeg lærte nok og være økonomisk..for jeg måtte hele tiden regne ut om jeg hadde råd til det og det, og regne på hvor mye lønn jeg fikk da og da for å få råd til diverse.

og det har nok gjort at jeg er flink med pengene den dag i dag! lærte og ta ansvar for økonomien ganske tidlig, og det er jeg litt stolt av.

så mine barn skal få jobbe hjemme for penger, og etterhvert betale sine egne regninger etterhvert som han/hun får jobb.

 

husker jeg var missunnelig på de som fikk alt de pekte på, alltid fikk penger til klær o.l. når de ba om det.

men jeg tror jeg har fått en større verdi i og lære hvordan jeg skal håndtere økonomien og tjene egne penger, enn de som fikk alt de pekte på! stakkars dem!

Lenke til kommentar

Jeg har aldri hatt tanken på å kreve penger fra mine foreldre. Kanskje fordi jeg tenker annerledes der jeg mener, at foreldrene gav deg et liv, oppdro deg, tok vare og stellte deg helt til du klarte å gå og ta vare på deg selv. Men at siden du fortsatt bodde hjemme, er det deres mat du spiser og deres strøm du bruker. Tenk hvor mye tid de har ofret bare for deg.

Jeg føler det slik at det er min plikt å rydde i huset og hjelpe til. Ta ansvar for mitt eget rot og mine problemer. Uten å kreve noen form for penger, for de pengene har du brukt gjennom mat og strømmen du eter og bruker. Ikke minst, tenk på barnehagebidraget de brukte på deg.

Klær de har kjøpt for å holde deg varm og tid de har brukt for å gjøre deg glad. Jeg er mer enn nok fornøyd for det de har ofret og gjort for meg enn det jeg har gjort for dem.

Jeg har skaffet jobb og tjener penger selv, i tillegg har jeg stipend. Ellers har de alltid sagt at jeg må si ifra hvis jeg trengte penger. Men jeg har aldri brukt penger til annet enn bare mat egentlig og bøker.

 

Mamma elsker å kjøpe klær til meg, pluss at jeg hater å kjøpe klær så like greit.

Lærte nok også tidlig å tenke fornuftig på pengebruk og økonomisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...