Gå til innhold

PC til AVCHD redigering - billig så mulig


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal kjøpe nytt AVCHD kamera, og trenger en mye kraftigere PC enn min nåværende 4-år gamle Dell. Jeg er dog interessert i å ikke bruke mer penger på dette enn hva jeg er nødt til.

 

Bygger gjerne PC-en selv, men vet ikke hvilke komponenter jeg trenger. Det må være DVI-D eller HDMI utgang, slik at jeg får koblet til en 24" skjerm via digital inngang. Jeg vet ikke hva maks pris er, da jeg har lite anelse på hva det vil koste meg. Men som sagt, så billig så overhudet mulig - samtidig som jeg vil kunne slippe hakking. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo bruke et ATI Radeon HD 3870 skjermkort, de er rimelige men kraftige kort til videoredigering og avspilling og har DVI (samt HDMI-støtte med lyd innebygget). Ca 1100 kr.

 

Ellers så er Intel Q6600 en svært kraftig og rimelig CPU i forhold til ytelsen du får. Ca 1400 kr

 

En rask harddisk på 750 GB eller 1 TB er ellers å anbefale. Samsung Spinpoint F1 serien er fin til slik bruk. Ca 700-1000 kr.

 

Hovedkort kan vel være hvilken som helst LGA 775 av nyere type, som P35 eller X38. Ca 700 kr.

 

RAM: gjerne 3 GB eller mer DDR2 av rask type, f.eks. DDR2 800 med timings på 4-4-4-10 e.l. Skal du bruke 64-bit operativsystem kan du gå for 4 GB, ellers 3 eller 2. Pris: 250 til 800 kr avhengig av mengde og type.

Endret av tommyms
Lenke til kommentar

til pinnacle studio er Minimum

 

Intel® Pentium® or AMD® Athlon® 1.8 GHz or higher (2.4 GHz recommended) - Intel® Pentium® HT or AMD® Athlon® 2.4 GHz or 1.6 GHz Dual core required for Windows Vista

Intel® Core™2 Duo 2.4 GHz or higher required for 1440x1080 AVCHD editing; Intel® Core™2 Quad 2.66 GHz or higher required for 1920x1080 AVCHD editing.

 

512 MB RAM (1 GB recommended) - 1 GB required for HD and/or Windows Vista (2 GB recommended)

1.5 GB required for AVCHD (2 GB required on Windows Vista) DirectX® 9 or higher compatible graphics card with 64 MB (128 MB recommended) - 128 MB required on Windows Vista (256 MB ATI® Radeon®9600+ or NVIDIA® GeForce™ 6 or higher recommended)

256 MB required for HD and AVCHD editing (ATI® Radeon®9600+ or NVIDIA® GeForce™ 6 or higher recommended)

Lenke til kommentar
Hei!

 

Jeg skal kjøpe nytt AVCHD kamera, og trenger en mye kraftigere PC enn min nåværende 4-år gamle Dell. Jeg er dog interessert i å ikke bruke mer penger på dette enn hva jeg er nødt til.

 

Bygger gjerne PC-en selv, men vet ikke hvilke komponenter jeg trenger. Det må være DVI-D eller HDMI utgang, slik at jeg får koblet til en 24" skjerm via digital inngang. Jeg vet ikke hva maks pris er, da jeg har lite anelse på hva det vil koste meg. Men som sagt, så billig så overhudet mulig - samtidig som jeg vil kunne slippe hakking. :)

 

Hei,

 

Hvis du har en oppløsning på 1920x1200 på skjermen så trenger du minimum 8600GS fra Nvidia for å kunne bruke digital utgang på denne oppløsningen. Brukes VGA signal kan du bruke enda rimeligere kort.

Vet ikke hvor grensa går for ATI kort.

 

For prosessoren er det kjappeste det beste. Nå er det vel Intel som for tiden er best på ytelse.

 

Har du 32 bits OS holder det med 3GB. Har du 64bits OS kan du ha mye mere.

Jo mere jo bedre. Men husk at 3GB på 32bits OS og 4GB på 64bits OS har omtrent like mye

ledig minne pga at 64bits OS trenger mere minne.

 

Når det gjelder HD ville jeg definitivt ikke gå for en stor HD. Jeg ville valg 2stk på 500GB

framfor en på 750GB eller 1TB.

Ved videoredigering så går det mye kjappere når man har sourcefiles på egen disk og resultatet lagres på en annen. Da kan det leses og skrives på samme tid og ting går en del kjappere.

Det hjelper ikke å bruke 2 partisjoner fra samme disk. Man har da fredeles bare ett lese og

skrive hode.

 

Husk at videoredigering trenger massevis av lagringsplass. Harddiskplassen spises fort opp.

 

Lykke til.

 

/Ildhesten

Lenke til kommentar

Med de minimumskravene er kanskje en Q9450 et bedre valg, og etter Ildhestens råd er det nok lurt å ha mer enn én disk. Når det gjelder ytelse så er de fleste 750 og 1 TB disker raskere enn 500 GB disker, dog litt dyrere. Men med HD-materiale er det greit å ha litt ekstra plass. Personlig ville jeg vurdert 2 1TB disker, eller 4 500GB disker fordelt på 2 RAID array i RAID 0 eller ett RAID array 2x500GB i RAID0 for systemdisk, og en single 1TB disk for lagring...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...