Gå til innhold

Hjelp til kjøp av server til liten bedrift

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei.

Jeg har tenkt å kjøpe en server til to små bedrifter.

Vår bruk:

Firma 1: Eletrikker firma med 3 ansatte som skal ha et program som heter handyman, et program som skal synkes mot pda er ute i feltet og har et regnskapssystem for fakturering.

Firma 2: import av utendørsbadekar og selger direkte til forhandlere, vi bruker mamut og har behov for å lagre dokumenter og bilder.

Vi jobber også fra andre steder så vi har adsl2 med fast ip og ønsker å bruke eksternt skrivebord for å ha tilgang til server.

5 brukere til eksternskrivebord + office pakken til alle, lagringsplass totalt ca 500 gb og automatisk sikkerhetskopi, holder vel med et raid oppsett.

Trenger ikke noe over kill, men heller ikke det billigeste.

Er det noen som har noe forslag til hva man skal kjøpe?, hva trenger man av hardware og hva trenger man av software?

Endret av Jarmo
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis pris er et issue vil jeg anbefale og se på sidene til Dell (PowerEdge servere). Gå for servergrade hardware og SAS-disker. Hvis dere ikke bryr dere om et par tusenlapper i investering og ønsker bedre service dersom noe går i stykker vil jeg anbefale HP Proliant ML-serie.

Hvis jeg ikke husker helt feil vil 2003/2008 SBS være egnet for dette. Med 5 brukere på eksternt skrivebord må dere bruke terminal services (TS CAL'er og CAL'er).

Skrevet
Hvis pris er et issue vil jeg anbefale og se på sidene til Dell (PowerEdge servere). Gå for servergrade hardware og SAS-disker. Hvis dere ikke bryr dere om et par tusenlapper i investering og ønsker bedre service dersom noe går i stykker vil jeg anbefale HP Proliant ML-serie.

Hvis jeg ikke husker helt feil vil 2003/2008 SBS være egnet for dette. Med 5 brukere på eksternt skrivebord må dere bruke terminal services (TS CAL'er og CAL'er).

Får den disse ferdig satt opp med software fra Dell og HP?

Er det noen som kan komme med forslag til spekk, har prøvd meg inne på dell sin side, men har ikke nok greie på det til å velge det riktige, men har heller ikke budsjett til å sette dette bort og betale enorme summer for en som skal sette dette opp for oss.

Skrevet

HP-servere kommer hvertfall med noe som heter SmartStart som hjelper deg å installere OS. Det vil derimot ikke hjelpe deg med å sette opp terminal services, active directory og hele den pakken der.

Skrevet
HP-servere kommer hvertfall med noe som heter SmartStart som hjelper deg å installere OS. Det vil derimot ikke hjelpe deg med å sette opp terminal services, active directory og hele den pakken der.

Takker for info, jeg har en stor it avdeling der jeg jobber til dagelig, så jeg kan spør om det er en der som vil sette det opp.

Er det noen som kan komme med et ok forslag til komponent utvalg fra hp eller dell?

Skrevet

Nå aner jeg ikke hvilke priser du vil få, men Proliant ML350/ML370 vil nok være det best egna for det bruket der. Siden den skal være terminalserver også, så skader det nok ikke med hvertfall 4GB RAM.

I Dell-verden er jeg ikke spesielt kjent med modeller som ikke går i rack, så der er det enkleste nesten å ringe dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...