Gå til innhold

Compal JFL92+ idle GFX temperatur

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp skaffet meg en Multicom Compal JFL92+ (2dager gammel) med følgende specs:

- INTEL Core2Duo T8300 2400MHz

- Multicom JFL92+ WSXGA+

- 200GB SATA 7200RPM 2.5"

- 2 X TRANSCEND Jetram 2GB 667MHz SO-DIMM

- Multicom Compal Batteri til Multicom Compal bærbare PC, 9-celler

- INTEL 1GB W/R PCIE MINICARD FOR INTEL TURBO MEMORY

- MICROSOFT Windows Vista Home Premium 32-bit

- NVIDIA® GeForce® 8600M GT skjermkort 512MB

Jeg må si jeg ble litt sjokkert over å se (og føle på tastaturoverflaten!) at GFX Temperaturen lå på 74-78 grader C idle. Etter å ha søkt rundt på dette forumet og med google virker det som om dette er designvalg. Likevel syns jeg dette virket helt sykt, spesielt fordi det er ubehagelig å ha hånden på tastaturet når du surfer, så jeg tok en telefon til Multicom support og spurte om dette, og svaret var (løst sitert) "dette er vanlig for bærbare pcer, og idle temperaturer på rundt 60 grader [som jeg trodde var mer standard for bærbare] var forbeholdt stasjonære pcer med slike "heftige" skjermkort.".

Noen andre som har (hatt) samme problem og funnet noen god løsning? Noen som har funnet noen drivere som senker idle temperaturen betraktelig eller har brukt Rivatuner til å klokke ned kortet for å senke idle temp? Hvis ja, hvilken driver brukte/bruker du? Jeg syns ærlig talt det er uakseptabelt at en bærbar skal gi deg 1. grads forbrenning ved å bruke tastaturet når du surfer eller lignende.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har nettopp skaffet meg en Multicom Compal JFL92+ (2dager gammel) med følgende specs:

- INTEL Core2Duo T8300 2400MHz

- Multicom JFL92+ WSXGA+

- 200GB SATA 7200RPM 2.5"

- 2 X TRANSCEND Jetram 2GB 667MHz SO-DIMM

- Multicom Compal Batteri til Multicom Compal bærbare PC, 9-celler

- INTEL 1GB W/R PCIE MINICARD FOR INTEL TURBO MEMORY

- MICROSOFT Windows Vista Home Premium 32-bit

- NVIDIA® GeForce® 8600M GT skjermkort 512MB

Jeg må si jeg ble litt sjokkert over å se (og føle på tastaturoverflaten!) at GFX Temperaturen lå på 74-78 grader C idle. Etter å ha søkt rundt på dette forumet og med google virker det som om dette er designvalg. Likevel syns jeg dette virket helt sykt, spesielt fordi det er ubehagelig å ha hånden på tastaturet når du surfer, så jeg tok en telefon til Multicom support og spurte om dette, og svaret var (løst sitert) "dette er vanlig for bærbare pcer, og idle temperaturer på rundt 60 grader [som jeg trodde var mer standard for bærbare] var forbeholdt stasjonære pcer med slike "heftige" skjermkort.".

Noen andre som har (hatt) samme problem og funnet noen god løsning? Noen som har funnet noen drivere som senker idle temperaturen betraktelig eller har brukt Rivatuner til å klokke ned kortet for å senke idle temp? Hvis ja, hvilken driver brukte/bruker du? Jeg syns ærlig talt det er uakseptabelt at en bærbar skal gi deg 1. grads forbrenning ved å bruke tastaturet når du surfer eller lignende.

Åpenbart for høyt med mindre kjøling og konstruksjonen er av verste kvalitet. Jeg har hatt problemer med min XPS 1730, GPU idlet på 75-59 grader. Tekniker kom i går og tok ut GPU og det var synlige varmeskader på kortet, så rett og slett svidd ut. Den nye GPU går fra 69-75 grader, men under belastning kjøles det ned til 52 grader, det skjedde ikke med det forrige kortet. Med det forrige kortet var overflaten også ekstremt varm, så varm at jeg fikk en nummen følelse i venstre armen. Det var uakseptabelt for meg så tekniker kom dagen etter og byttet (yay, XPS support). Skulle ikke mer til for å få en meget kjøligere overflate.

Og her snakker vi to 8800GTX kort mot et 8600 GT som ikke er noe i nærheten av ytelse, da er tempen helt vill. Må klages på, man kan ikke akseptere et svar som at det der er ok på et 8600 kort, det er helt latterlig.

Skrevet (endret)

Takk for svaret, og det er fint å se at du mener det samme som meg, at det er totalt uakseptabelt med en bærbar hvor det er direkte ubehagelig å bruke tastaturet til surfing og epost grunnet varmeutvikling.

Jeg vil nok bruke angrefristen på denne laptopen.

Endret av Flammie

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...