Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

0 bremser...Woot? Pakning gåen


Anbefalte innlegg

Plutselig igår begynte bremsene å fucke seg. De fungerte rett og slett ikke.

Merker det nå at det knapt er effekt i de, også når jeg slipper foten fra pedalen så går pedalen ikke skikkelig ut igjen.

 

Tok meg en runde under bilen, og oppdaget det at det lekker på høyre side framme, der hvor bremsevesken skal inn på bremsen. Mest sannsynlig en pakkning som er gåen, for så den var løs..

Og bremsevesken rant ut fra bremsene.

 

 

Mye mulig det er det som gjør det at bremsene ikke fungerer, siden de ikke får veske, eller at de har komt veske direkte på bremseskivene?

Noen som vet hvordan dette kan fikses? Uten å måtte gå på en bilverksted?

 

 

Er forøvrig snakk om en Toyota Carine DX II 84 mod....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vet ikke jeg akkurat hvordan det ser ut under bilen din.

Men er det vanlige bremserør? Isåfall er det i enden av røret i nippelen det lekker?

Og det er ikke så rart at bremsene slutter å virke da du mister trykket og kanskje til og med alt av bremsevæska di.

Høres ut på meg som du kun trenger å bytte et bremserør.

Lenke til kommentar
Nå vet ikke jeg akkurat hvordan det ser ut under bilen din.

Men er det vanlige bremserør? Isåfall er det i enden av røret i nippelen det lekker?

Og det er ikke så rart at bremsene slutter å virke da du mister trykket og kanskje til og med alt av bremsevæska di.

Høres ut på meg som du kun trenger å bytte et bremserør.

Ja, det er iallefall et rør som bør byttes. Men det skal være et som går bak til bremsene bak, etter det tidligere eier sa til meg.

Men, etter det jeg ser så er det under den klossen, og inn-under der som det lekker.

Må vel egentlig av med den klossen, også ta ut det røret, og evt. se hva som er problemet?

 

 

Eller er dette stort problem å få til? Med tanke på å få på igjen den klossen?

Er bare en sånn herje bil, så noe stor sak er det ikke. Bare vi får bremser på den igjen.

Lenke til kommentar
Hvis det ikke lekker bak så behøver du jo ikke bytte det for å si det sånn:P

Har du forresten prøvd å bare stramme nippelen på bremserøret? Som du forklarer høres det nesten ut som den bare er dårlig strammet.

 

Eller er det etter festet til røret det lekker?

For å være ærlig så vet jeg ikke helt. Nærmest umulig å se når bremseklossen er på.

Skal prøve å få den av etter jobb, så får vi se om hva det kan være.

 

Men vet du om det er noe stor jobb å få den av og på igjen?

Krever vel endel erfaring? Utfra da jeg tok av bremseklossen på mc'n, krevde det at den var rett vinklet.

Lenke til kommentar
Plutselig igår begynte bremsene å fucke seg. De fungerte rett og slett ikke.

 

Tok meg en runde under bilen, og oppdaget det at det lekker på høyre side framme, der hvor bremsevesken skal inn på bremsen. Mest sannsynlig en pakkning som er gåen, for så den var løs..

Og bremsevesken rant ut fra bremsene.

 

Dersom det lekker der som bremsevesken skal inn på selve bremsen på fremhjulet/bremsecalipteren din så er det vell mere snakk om en slange og ikke ett rør

Denne slangebiten koster ikke allverdens og er heller ikke så store jobben å bytte, dersom du bare vet hva du skal gjøre vell og merke

Det som er det største problemet blir nok å få den gamle slangen av der den er skøtet sammen med røret og inn mot bremsen, dette har en lei tendens til å ruste og sette seg noe fryktelig og du ender som oftest opp med å runde muttteren som holder dette sammen, fastnøkler og slikt vill ofte bare glippe og ødelegge mutteren

Det beste er å bruke en gripp tang "en slik tang som kan låses i ønsket possisjon når den klemmes sammen" eller en liten rørtang

Ett annet problem er luftenippel som sitter på selve bremsecaliptere "bremsen på hjulet"

 

Du er nødt til å lufte bremsene etter du har byttet bremserør/slanger på bilen din

Du har nå tømt bremseveskebeholderen på bilen din på grunn av lekasje og rør og slanger er da tomme for veske og fulle av luft

Derfor virker heller ikke bremsene dine, denne luften må fjernes

Dette gjør du ved å fylle opp beholderen for bremseveske og opne luftenippel på bremsecalipteren, du holder den stengt mens en annen trykker inn bremsepedalen din, mens han holder bremsepedalen inne så løsner du og opner lufteventilen, det kommer da luft og bremseveske ut av nippelen, skru igjen nippelen når det ikke kommer mere trykk ut av luftenippelen (tar bare ca ett secund)

 

DET ER VIKTIG AT HAN SOM SITTER INNI BILEN OG HOLDER INNE BREMSEPEDALEN IKKE SLIPPER DEN FØR DU ER FERDIG MED Å LUFTE OG HAR SKRUDD IGJEN LUFTENIPPEL (ellers suges det luft inn i bremserørene igjen)

 

Når du har strammet til luftenippel så gjentar dere bare flere ganger, han trykker inn pedlen, du åpner og lukker luftenippel, han slipper pedalen og trykker inn igjen og du opner og lukker osv osv

Slik holder dere på til det kommer en ren og grei stråle med bremseveske ut av nippelen, helt fritt for luft

 

VIKTIG sjekk beholderen for bremsevesken slik at denne ikke går tom for veske, dersom denne går tom for veske så må luftinhen gjøres på nytt igjen

Lykke til

 

Mvh support81

Lenke til kommentar

Ok, skjønner. Men vil du tro dette ikke er noe problem for en som ikke har gjort dette før?

Må vel i grunn av med hele bremseklossen, også ta det fra hverandre?

 

Så, gjøre som du sier over.

 

 

Men merket igår at hjulmutterene på dekket var veldig varmt, mye mulig pga bremsene ikke får den væska de skal ha, og når jeg bremser så er det sånn kvinelyd(ikke direkte som om det var en stein der, men noe mer at klossen ikke er skikkelig på skiva).

 

Men sånn del som du sier jeg må bytte, er det bare å stikke på en mek. verksted og kjøpe?

Eller må dette bestilles? Evt, hvilken side?

Lenke til kommentar
Ok, skjønner. Men vil du tro dette ikke er noe problem for en som ikke har gjort dette før?

Må vel i grunn av med hele bremseklossen, også ta det fra hverandre?

 

Så, gjøre som du sier over.

 

 

Men merket igår at hjulmutterene på dekket var veldig varmt, mye mulig pga bremsene ikke får den væska de skal ha, og når jeg bremser så er det sånn kvinelyd(ikke direkte som om det var en stein der, men noe mer at klossen ikke er skikkelig på skiva).

 

Men sånn del som du sier jeg må bytte, er det bare å stikke på en mek. verksted og kjøpe?

Eller må dette bestilles? Evt, hvilken side?

En plass å kjøpe dette er hos mekonomen

http://www.mekonomen.no/?p=butik&k=yes&m=butik

 

Ellers er det jo det billigste allternativet da som oftest er biltema

De fleste forhandlere av deler, som er nevnt over pleier ofte og ha disse varene på lager, dette er standar deler som det går mye av, og en bremseslange til bilen din er gjerne lik på mange andre biler også, derfor er dette oftest lagervare

 

Du trenger ikke ta av bremseklossene dersom det bare er slangen som lekker veske, så sant du ikke skal bytte dem fordi de er utslitte da, det kunne nesten virke slik etter hva du beskrev av ulyder, høres nesten ut som om bremsene dine er utslitte og sliter på stålet direkt på bremseskivene

Da er det faktisk ikke noe lurt å kjøre med det, det ender opp med at du ødelegger bremseskivene dine og må bytte dem også

 

Dersom du har varme i hjulmutterene dine så har ikke det noe med mangel på bremsevæske, bremsevæske har ingenting med kjøling av bremsene å gjøre, men dersom bremsene dine går varme så kan bremsevæsken din begynne å koke "spessielt om den er gammel og full av kondens"

Varmen i hjulmutterene dine kommer mest sannsynlig av at bremseklossene sliter på stålet direkte på bremseskivene dine eller det ksn være at bremsene dine har hengt seg opp dersom calipterene dine går tregt

Da bør du bytte gliderene på calipterene dine, disse selges også på mekonomen og koster under hundrelappen

 

Dette er en jobb du kan klare selv derom du har en viss peiling eller noe teknisk innsikt på bil, eller om du har med deg en som har litt peiling "to repperatører er bedre en ingen repperatører" sitert fra pompel og pilt :D

 

Mvh support81

Lenke til kommentar

Takk for svar og hjelp support81. Skal fikse nye deler så får vi se om det blir noe orden på dette! :)

 

Men tok av dette idag, og fant ut at det var mye rusk rask som ikke var som det skulle.

Så at på den siden hvor det lekker bremseveske, at det var endel slitasje der.

Som dere ser er det slitasje i kantene der, samt gummi pakningen som skal være rundt der er borte.

Gud vet hvorfor, her er iallefall et bilde:2prwsnt.jpg

 

Det kan da være èn grunn til at det lekker? Samt det har kommet olje på bremsene, da vil de jo ikke fungere?

 

 

 

Ser også på andre siden(venstre/der hvor alt fungerer), at det er to klipser;

De er borte på den siden hvor det lekker. Også en grunn til at det ikke fungerer?

2rwnos6.jpg

 

 

Det skal jo i all hovedsak være sånn:

2v8ifyq.jpg

 

 

 

Men et lite spørsmål. Når merker man om bremsene er nedslitte? Selve skiva, eller på klossene først og fremst?

For virker som den på den siden det ikke fungerer, at det ikke er mer av klossene igjen, tar ikke skikkelig.

Lenke til kommentar

Au da :cry:

 

Så ikke helt frisk ut den ene calipteren din gitt :!:

Slettes ikke rart at hjulboltene dine ble varme :!:

 

Var det overhode noen bremseklosser igjen på den siden der calipteren din var gåen?

Ser ut som om du har bremset med stempelet på calipteren rett på bremseskiven, derfor den er slitt antakelig

Den gummien du ser som er slitt i stykker på calipteren din er egntlig bare en støvkappe, denne er ikke det som gjør at det lekker bremseveske, den skal kunn hindre støv, fukt og rust på bremsestempel og sylinder

Det sitter en O-ring/gummipakning på selve bremsestempelet dit, det er denn som tetter for bremseveske og hindrer lekasje

Denne calipteren hadde jeg byttet, regner med den er slitt skjevt og da vil den også presse skjevt på de nye bremseklossene dine, har vert ute for slike (uhell:-)) skader på caliptere selv også, har faktisk bare smurt opp calipter og satt den sammen igjen ett par ganger dersom det er en gammel lortbil som bare skal dingle og gå en liten stund før den skal kasseres, men er selvsagt ikke noe som er lurt å annbefale andre å gjøre

 

Hvordan står det til med bremseskiven på innersiden der denne calipteren stod?

 

Så heller ikke nye ut bremseklossene på den andre siden heller da

 

Da er det nok mest sansynlig ikke noe galt med bremseslanger eller rør på bilen din

er nok rett og slett bremseklossene dine som har slitt seg helt ut og gått på stålet en stund, etter en stund slites stålet på klossene dine seg så tynne at de detter ut av holderen og forsvinner,

Da er det bare stempelet på calipteren som blir presset mot bremseskiven og da blir dette stempelet presset så langt ut av calipteren at det rett og slett hopper ut og det begynner å lekke

 

Gå til en opphugger å kjøp deg en ny calipter og nye klosser på begge sider

eventuelt ny/nye skiver dersom disse ikke er helt blanke og glatte uten masse stygge spor og sår

 

Nyere biler har en varsellampe i bilens instrumenter som gir beskjed en stund før bremsene er utslitte, det sitter da en slitasjevarsler på bremseklossene

på eldre biler finnes ikk dette, da er det bare rett og slett å sjekke bremsene av og til, hver gang du legger om vinter/sommerdekk eller når du har av hjulene, kan også sjekkes fordi om hjulene sitter på men litt verre å komme til å se på enkelte biler

Ett annet sikkert tegn på at bremsene er utslitte er når det kommer ulyd, metall mot metall lyd, skurrelyd, kvinelyder eller når du hører det kommer lyder fra bremsene dine, da er det garantert noe som er galt og som bør sjekkes,

slik som bremsene dine så ut nå og med den lyden som du nevnte tidligere så regner jeg med at denne lyden har vært der en stund :yes:

Da skulle du nok ha sett på dette med en gang disse lydene begynte, da hadde du spart deg for en ødelagt calipter og eventuelle bremseskiver

 

Mvh support81

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...