Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

HJELP! Gir og klutsj på GPZ 1000 rx 1987mod


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har et spm vedr min første nye og brukte mc Kawasaki GPZ 1000rx 1987 mod.

Nå er det slik at jeg har bestillt manual, men det går vel noen dager før jeg får den.

 

Dette problemet er sikkert noe som er generelt:

Nå jeg setter den i fra fri til 1 gir så får den et slags lite slag sliok at det kan virke som at klutsjen ikke virker helt som den skal.

Tenker det kan være noe enkelt som at den kan stilles på en eller annen måte??

 

Jeg har dessverre ikke så veldig greie på sykkel så derfor vil jeg forhøre meg :)

 

Det er også av og til litt strev å få den fra 1 til 2 gir.

 

Noen som kan hjelpe meg her? :blush:

Endret av tomlan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke uvanlig at det slår og smeller litt når du tar den fra fri til 1 gir. Har vært sånn på de syklene jeg har hatt. Synker den mye på tomgang når du setter den i gir eller dør den ut?

Er det fri mellom 1 og 2 gir på den?Kan være derfor den er litt vansklig fra 1 til 2.

Endret av NoEvo
Lenke til kommentar

Det er normalt å få et lite slag når du setter den fra fri til første. Hvis du har litt høy tomgang kan slaget virke ganske sterkt.

 

Ang. å gire fra 1. til 2. så er dette en vanesak. Kjør mye så blir du mer sikker i giringa så blir ikke dette noe problem :)

Lenke til kommentar
Det er ikke uvanlig at det slår og smeller litt når du tar den fra fri til 1 gir. Har vært sånn på de syklene jeg har hatt. Synker den mye på tomgang når du setter den i gir eller dør den ut?

Er det fri mellom 1 og 2 gir på den?Kan være derfor den er litt vansklig fra 1 til 2.

 

Synker vel egentlig ikke mht turtall når den settes i gir.

Det er fri mellom 1 og 2 gir.

Det jeg er bekymret for er om jeg kan ødelegge noe i girkassen??

Lenke til kommentar
Det er normalt å få et lite slag når du setter den fra fri til første. Hvis du har litt høy tomgang kan slaget virke ganske sterkt.

 

Ang. å gire fra 1. til 2. så er dette en vanesak. Kjør mye så blir du mer sikker i giringa så blir ikke dette noe problem :)

 

Skal se om det er noe vesentlig forskjell på hvor kraftig "slaget" er mht hvor mye turtall det er.

 

Ang. å gire fra 1. til 2. så er det ikke alltid knotete, men hvis jeg tenker etter så er det vel som oftest om morgenen.

Kan det være mht at den er kald, høyt turtall, nedoverbakke??

Kan selvfølgelig være at jeg ikke er helt komfortabel med sykkelen enda.

Det jeg er bekymret for er selvsagt at girkassen blir ødelagt av dette??

Lenke til kommentar

Er ekstra hard å få i gir når girolja er kald. Prøv å stå i første gir en stund med clutchen inne. Så prøver du litt.

Høyt turtall er uansett ikke lurt når den er kald, så det ville jeg prøvd å unngå.

 

Å sette sykkelen fra fri til første med høyt turtall gjør skade ja. Men om du har normal tomgang (1-2000rpm) går det fint.

noen gir-kasser gir mer slag og lyd fra seg enn andre. dette er jo en nokså gammel sykkel, så helt unaturlig er det nok ikke. prøv en moto guzzi og du vil merke en god del forskjell. :p

Lenke til kommentar

Litt klonkelyd er normal fra fri til 1.

Men du skal ikke ha problemer med 1-2 gir i fart, det kan tyde på at sjaltegaflene/deler kan være slitt.

 

Men du har vel en form for linkoverføring på girpedalen?, altså noen endeledd som overfører kraften på girpedalen. Mener å huske det på disse syklene.

Sjekk at ikke noe der er slitt, at det ikke er unormal vandring sidelengs eller slakk som er unormal stor.

 

MEN: så det viktigste, motoroljen, hva olje har du, når er den skiftet og er oljefilter skiftet samtidig?

 

Visst du ikke vet dette, så skifter du sporenstreks til en god MC olje, jeg er veldig glad i Castrol. Og oljefilter samtidig. Jeg kan ikke understreke hvor viktig dette er.

 

En dårlig olje kan utmerket godt være skyld i disse klonkene og problemene dine!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...