Gå til innhold

BK: Nå også i sorthvitt: Ein skikkelig sjømann ...


Anbefalte innlegg

... ber ikkje om medvind. Han lære seg å seila. (Svein Tang Wa)

 

Med denne sjømannen så avslutter jeg serien fra Jernanger. Trur eg. Men man kan aldri være sikker. Jeg har jo også sagt at jeg skal slutte år drikke, røyke og pu.., men det har jeg også gitt opp å få til ;)

 

Det er Ståle som eier båten som poserer for meg her. Som dere ser i bakgrunnen var restaureringen av båten fra den tilsynelatende slitte tilstand den fremstår i under innspillingen. Lukten av nymalt båt reiv litt i nesen da jeg tok bildet.

 

Nok en gang har jeg ansett 28mm som rette objektiv, Dette får stå som et eksempel på hvor flott den er til dokumentasjon og reportasje. På 2,8 er den slettes ikke verst. God nok til å tilfredsstille mine krav om skarphet.

 

Er dette for normalt til å komme fra PMnormal, mon tro?

 

Edit: Jeg glemte visst å opplyse om at dette ikke er kunst. Det er journalistikk.

 

Edit Edit: Ny versjon i sorthvitt lenger ned i tråden.

post-76334-1213045564_thumb.jpg

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flott portrett i seg selv, enig med DOF og uttrykket du har fanget er herlig....men kan ikke unngå lysten på en serie...vil vite mer om ham...andre situasjoner...andre uttrykk...

 

Det jeg prøver å si er vel at du har klart å fange interessen min - Well done!

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke mye om komposisjon og den slags, men hva har du tatt i bruk her?

Jeg ser en trekant, i alle fall. Tommelen med maling på, blikket, og malingspannene i bakgrunnen. Det er de tre ting jeg legger merke til i første omgang.

Lett å se på hendene hans at han jobber mye fysisk.

 

Ellers har brainware allerde satt ord på resten..

Lenke til kommentar

Du finner litt tredjepartsregel både i horisontal (øyne) og vertikal (rommet til høyre for Ståle) retning. Det finnes også litt mer uklare tredjeparter, men det holder med to punkter synes jeg. Det er en litt uklar triangel, som du nevner. Den var ikke tilsiktet. Det trenger ikke være så avansert, for fungerer det så fungerer det. Å fremstille den man portretterer slik personen er i virkeligheten er viktigst for meg.

Lenke til kommentar
Du finner litt tredjepartsregel både i horisontal (øyne) og vertikal (rommet til høyre for Ståle) retning. Det finnes også litt mer uklare tredjeparter, men det holder med to punkter synes jeg. Det er en litt uklar triangel, som du nevner. Den var ikke tilsiktet. Det trenger ikke være så avansert, for fungerer det så fungerer det. Å fremstille den man portretterer slik personen er i virkeligheten er viktigst for meg.

 

Jo, det er nok det viktigste det. I alle fall til dette bruksområdet.

Men jeg vil tro at en som har jobbet med foto i flere år, som virkelig kan komposisjon av forskjellige slag og har kunnskap om det tekniske, alltid vil se disse tingene.

Hmm...men bevisst kan man nok klare å velge hva man vil se og hva man ser etter.

Lenke til kommentar
Du finner litt tredjepartsregel både i horisontal (øyne) og vertikal (rommet til høyre for Ståle) retning. Det finnes også litt mer uklare tredjeparter, men det holder med to punkter synes jeg. Det er en litt uklar triangel, som du nevner. Den var ikke tilsiktet. Det trenger ikke være så avansert, for fungerer det så fungerer det. Å fremstille den man portretterer slik personen er i virkeligheten er viktigst for meg.

Det fine med å kunne komposisjonsregler, er at en veit hva en bryter ;)

Hvis det å fotografere mennesker kommer til å handle mer om form enn om uttrykk, så kanskje en bør gå over til å fotografere noe annet? Formen må bare ikke komme i veien for uttrykket, men hjelpe det.

Det fungerer som bare det PMnormal! 28mm og virkelighet som virker.

Lenke til kommentar

Det er ikke alle bildene dine jeg helt skjønner. For meg havner du ofte et sted mellom det dokumetaristiske med et islett av grafisk presentasjon og med mulighet for tolkning som jeg ikke helt klarer å gripe. (Har bare bladd meg et par uker tilbake, og baserer uttalelsen på det) Men dette er et enkelt og deilig portrett som selv jeg skjønner. Her har du fanget både person, øyeblikk og omgivelser på en beskrivende måte.

Lenke til kommentar
Fint bildet.

Lite vits å kommentere posering osv her, så jeg tror nesten jeg lar det være med det..

Kanskje vært fint i S/H, og kanskje du kan hente fram litt mere øyne med shadow/highlights =)

Takk for den,cruelphotography. Jeg kan ta bildet inn i ps, og se om jeg får noe til med shadow/highlights. Og det med sorthvitt skal jeg tenke litt på. Jeg kommer kanskje tilbake med noe slik i kveld, eller en annen kveld :hmm:

Eller kanskje ikke....

 

andersj: Let tilbake til 2006-7, så finner du garantert mange fler som du liker. Jeg jobbet mer i forskjellige stilarter på den tiden enn nå, og jeg tror en del av det kan passe deg bedre.

Lenke til kommentar

Ta heller og sett på et lag med curves for å fremheve øynene. Trykk alt+i. Mal over øynene med en hvit farge, men ha disse instillingene: Flow på rundt 8% og hardness på 0.

 

Ellers så liker jeg at du har din egen stil, man kjenner den liksom igjen.

Endret av Zettec
Lenke til kommentar
Ta heller og sett på et lag med curves for å fremheve lynene. Trykk alt+i. Mal over øynene med en hvit farge, men ha disse instillingene: Flow på rundt 8% og hardness på 0.

 

Ellers så liker jeg at du har din egen stil, man kjenner den liksom igjen.

Wow. Sakte i svingene nå. Jeg forstår hva du mener, men slikt får i beste fall ligge til senere.

Lenke til kommentar
andersj: Let tilbake til 2006-7, så finner du garantert mange fler som du liker. Jeg jobbet mer i forskjellige stilarter på den tiden enn nå, og jeg tror en del av det kan passe deg bedre.

 

Hvordan gjør jeg det uten å bla en uke?

 

Men ikke misforstå, sier ikke at jeg ikke liker dem. Men jeg har problemer med hvor jeg skal plassere dem. I en tradisjonell kunstanalyse ville man nok kunne forsvare å kalle bildene dine for en slags urban neokubisme med tidvise innslag av determinisme.(igjen ut fra hva jeg har sett de siste ukene) Ut fra et slikt synspunkt kunne man anvende tradisjonelle analyseverktøy og sette dem inn i historiske og samfunnsmessige perspektiver.

 

Men,- så er det dette sterke innslaget av skildring, som leder tanken over på det dokumentaristiske.

 

og,- så er det et sterkt grafisk preg over en del av bildene.

 

Da vet jeg plutselig ikke hva jeg skal gjøre. Som du selv vet blir det bare tull om man bruker kunstanalytiske verktøy på journalistikk, eller et journalistisk blikk på grafikk. Og dermed er jeg tilbake til utgangspunktet. Jeg klarer ikke helt å gripe prosjektet, jeg vet ikke fra hvilken vinkel jeg skal ta tak

 

Så, som en oppsummering, og nå er det seint: De gir meg motstand, men det betyr ikke at jeg ikke liker dem.

 

Vet ikke om det ga noen mening, men nå må jeg sove.

Lenke til kommentar

I såfall en myk determenisme ;)

 

Det gav stor mening for meg, andersj. Og det forteller meg at jeg er på riktig vei - nemlig veien til å skape et litt uvanlig livsverk. Jeg nekter jo å la meg plassere i bås, siden jeg ønsker å skape mitt eget uttrykk. Det er ambisiøst, men ditt innlegg har gitt meg ny tro på at slikt er mulig.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...