Gå til innhold

Blits for Pentax K10D: Sigma 530 super versus Pentax 540


Anbefalte innlegg

Hva er de store forskjellene mellom Sigma Blitz EF-530 DG Super Pentax og Pentax AF-540FGZ egentlig.

 

Prismessig er det 1500,- mellom de. På meg virker det som man får mer "bang for buck" med Sigmaen. Men det må jo være noe som forklarer prisforskjellene. Byggkvalitet, lysstyrke, fjernstyring, firmware osv osv...

 

Jeg er i utgangspunktet helt grønn når det gjelder blitser. Men har nå i alle fall identifisert ett visst behov for noe bedre enn den innebygde. Pentax sin 360 ser også interessant ut, men den kan ikke vippes til siden, noe som kanskje kan bli ett irritasjonsmoment.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sigmaen er i utgangspunktet en helt grei blitz. Den har stort sett de samme funksjonene som 540. Pentaxen har kankje en noe bedre byggekvavilitet, men den har en mekanisk svakhet, nemlig at låsepinnen kan sette seg fast.

Så, kortsiktig tenkt er nok Sigmaen det beste kjøpet. Men, du bør våre forberedt på å måtte sende den inn til en oppdatering, hvis du bytter kamera.

Så jeg for min del satsa på orginalen.

Lenke til kommentar

Aye, var omtrent som jeg trodde.

 

Fant forøvrig en sammenligning av ledetall av forskjellige P-TTL blitser for Pentax her. Det var flere kompatible blitser enn eg hadde trodd. Ser ut som Metz 58'ern også kan være ett helt ok alternativ.

 

Nå får en bare vente til skatt og feriepengene kommer... :)

Lenke til kommentar
... Pentaxen har kankje en noe bedre byggekvavilitet, men den har en mekanisk svakhet, nemlig at låsepinnen kan sette seg fast ...

 

Kan du si noe mer om det? Er det et problem på alle eksemplarene? Hva gjør denne låsepinnen? Og når den setter seg fast, må den "repareres"?

Lenke til kommentar
... Pentaxen har kankje en noe bedre byggekvavilitet, men den har en mekanisk svakhet, nemlig at låsepinnen kan sette seg fast ...

 

Kan du si noe mer om det? Er det et problem på alle eksemplarene? Hva gjør denne låsepinnen? Og når den setter seg fast, må den "repareres"?

Der er en fjærbelasta låsepinne som går nedi eit hol i blitzskoen på kamerahuset, som blir aktivert ved låsing av blits til blitzsko. I nokre få tilfeller (WorldWide) har då denne pinnen vorte ståande fast, og ein har måtte ty til kraftigare midler for å få av blitsen.

Både 360 og 540 blitzen har same løysingane på låsing, og eg har aldri opplevd noko problem ned låsing på nokon av dei.

Lenke til kommentar

Som Kaffilars sier, så er ikke dette et vanlig problem. Men siden det ble spurt om kjente problemer, tenkte jeg at det var greit å nevne det.

 

La meg og føye til at det går an å gardere seg mot det, ved rett og slett fyllet hullet i blitzskoen som låsepinnen går ned i, med etter eller annet materiale som hindrer pinnen i å trenge ned i hullet. Jeg har hørt om folk som har brukt epoksy.

 

Jeg har valgt å ikke gjøre det, siden jeg oppfatter det som om problemet er sjeldent.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Som Kaffilars sier, så er ikke dette et vanlig problem. Men siden det ble spurt om kjente problemer, tenkte jeg at det var greit å nevne det.

 

La meg og føye til at det går an å gardere seg mot det, ved rett og slett fyllet hullet i blitzskoen som låsepinnen går ned i, med etter eller annet materiale som hindrer pinnen i å trenge ned i hullet. Jeg har hørt om folk som har brukt epoksy.

 

Jeg har valgt å ikke gjøre det, siden jeg oppfatter det som om problemet er sjeldent.

 

Ok. Det høres altså ikke ut som noen man bør legge vekt på i valget mellom Pentax- og 3. partsprodukter.

 

Utover det. Hva er deres erfaringer med 540-blitsen?

Lenke til kommentar
Ok. Det høres altså ikke ut som noen man bør legge vekt på i valget mellom Pentax- og 3. partsprodukter.

 

Utover det. Hva er deres erfaringer med 540-blitsen?

De få gangene jeg har brukt en selv, så har jeg lånt Kaffilars sin :) Så han er nok best kvalifisert til å svare. Men spør meg igjen om tre fire uker, på onsdag får jeg post nemlig :) Endret av fototim
Lenke til kommentar
Som Kaffilars sier, så er ikke dette et vanlig problem. Men siden det ble spurt om kjente problemer, tenkte jeg at det var greit å nevne det.

 

La meg og føye til at det går an å gardere seg mot det, ved rett og slett fyllet hullet i blitzskoen som låsepinnen går ned i, med etter eller annet materiale som hindrer pinnen i å trenge ned i hullet. Jeg har hørt om folk som har brukt epoksy.

 

Jeg har valgt å ikke gjøre det, siden jeg oppfatter det som om problemet er sjeldent.

 

Ok. Det høres altså ikke ut som noen man bør legge vekt på i valget mellom Pentax- og 3. partsprodukter.

 

Utover det. Hva er deres erfaringer med 540-blitsen?

Eg har både 360 og 540 blitzen, og skulle eg ha kvitta meg med en av dei, hadde det nok blitt 360 en. 540 en er meir anvendeleg, iogmed at du får vri blitzhode i alle retningar. Kjøpte begge blitsan til *istDS en for å få trådlaus styring, men har nå lånt vekk 360 en til bror min, sidan en no kan kjøre trådlaust frå K10D/K20D, med den innebygde kamerablitzen som Master eller Controller.

På 540 blitsen følger der med ei ekstern festeplate, slik at en kan plassere denne blitzen på eit bord el. ved trådlaus drift, denne plata følger ikkje med på 360 blitsen, og må kjøpast separat. Elles er der og tilkopling til kabel direkte i blitzen, slik at ein kan sløyfe adapteret (F-adapter) under blitsen, om en ynskjer å bruke kabel for å få blitzen vekk frå kamera, samt kjøre P-TTL styring på den, samtidig med at den interne blitsen kan avfyres om ynskjeleg. (FG adapter + F5P kabel)

 

540 en er nok eit nummer større, har meir moderne med belysning på displayet, og korrekt vising av brennvidde. 360 en viser FF verdiane i displayet.

360 en er ikkje nokon dårlig blits, og er eit greit valg om ein ikkje fotograferer mykje ståande bilder, dei har eksakt samme funksjonanen utenom det vribare hodet, lysstyrke og tilkoplingspunkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...