EmilieZH Skrevet 6. juni 2008 Skrevet 6. juni 2008 hvem er det som kaller sjakk en sport, f.eks. man sitter på en stol. man fyltter noen brikker og trykker på en klokke.. -ikke sport? men er bowling en sport? (alltid de med størst mage som vinner store mesterskap) ? riktig å kalle det en sport? hav skal egentlig til?
Leeroymonster Skrevet 7. juni 2008 Skrevet 7. juni 2008 Jeg mener at hele kroppen må være i en form for aktivitet før det kan kalles en sport.
jonna123 Skrevet 11. juni 2008 Skrevet 11. juni 2008 Jeg mener det meste kan kalles en sport, men det kan ikke kalles en idrett. Å kjøre Formel 1 er en sport, men ikke en idrett. Kan det stemme?
Leeroymonster Skrevet 12. juni 2008 Skrevet 12. juni 2008 Jeg mener det meste kan kalles en sport, men det kan ikke kalles en idrett. Å kjøre Formel 1 er en sport, men ikke en idrett. Kan det stemme? Vet ikke, men det kan jo høres logisk ut.
Leeroymonster Skrevet 13. juni 2008 Skrevet 13. juni 2008 Kanskje at man er svett når man er ferdig? Ganske enig i det ja.
Zapticon Skrevet 14. juni 2008 Skrevet 14. juni 2008 Å kalla sjakk for ein idrett blir rett og slett for dumt. Eg tok eit kjapt søk på google og fann dette: Når idrett som et internasjonalt fenomen skal defineres, skaper språket visse problemer. Således finner en i angloamerikansk språktradisjon både "Sport", "Games" og "Play" som overlappende uttrykk for det vi på norsk kaller idrett. På tilsvarende måte gjør tyskspråklige miljøer bruk av betegnelsene "Sport", "Leibesübungen" og "Körperkultur". At vi her i Norden ofte bruker betegnelsene "sport" og "idrett" ved siden av hverandre, understreker disse vanskene. Også mangfoldet av aktiviteter kan det være problematisk å takle når idrett skal defineres (Tangen, l985). I forbindelse mangfoldet i idretten har bl.a. Slusher (l967) innsett problemet med å definere idrett på en altomfattende måte. Han er således sikker på at "no formulation could encompass the many divergent activities commonly located within the province of sport" (s. 45). At idrett som fenomen er vanskelig å definere er, ifølge Vinnai, et uttrykk for at idretten ikke blir forstått i en historisk og samfunnsmessig sammenheng (ref. i Rafoss, l982). I samsvar med dette hevder Eichberg (l983) at idretten er å betrakte som et historisk dynamisk fenomen. Link: http://www-bib.hive.no/tekster/hveskrift/r...app9801-02.html
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå