Gå til innhold

Er dette for varmt for pcen?


jan89

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Var jeg deg, ville jeg reboota og sjekka temp-info i BIOS-setup. Hos meg stemmer IKKE Speedfan-infoen med det BIOS viser.

 

Forøvrig kan vel pcen kjøre på den tempen, men lurt i lengden er det neppe :p

 

Har sikkert vært sånn hele tiden, cirka ett år :/ Hvordan sjekker jeg temp-info i BIOS?

Lenke til kommentar
Litt i meste laget ja. Har du god luftgjennomstrømning i kabinettet? Kan også være lurt med en ny prosessorkjøler :) .

 

Jeg tok vekk veggen til kabinettet da jeg så temperaturen. Cpu-temperaturen har gått litt ned. Vet ikke om gjennomluftingen er god eller ikke, men kabinettet er i hvert fall litt varmt. Skal reboote og sjekke bios om jeg finner en annen temperatur der.

Lenke til kommentar
Litt i meste laget ja. Har du god luftgjennomstrømning i kabinettet? Kan også være lurt med en ny prosessorkjøler :) .

 

Jeg tok vekk veggen til kabinettet da jeg så temperaturen. Cpu-temperaturen har gått litt ned. Vet ikke om gjennomluftingen er god eller ikke, men kabinettet er i hvert fall litt varmt. Skal reboote og sjekke bios om jeg finner en annen temperatur der.

Har du mange vifter på selve kabinettet?

Lenke til kommentar
Litt i meste laget ja. Har du god luftgjennomstrømning i kabinettet? Kan også være lurt med en ny prosessorkjøler :) .

 

Jeg tok vekk veggen til kabinettet da jeg så temperaturen. Cpu-temperaturen har gått litt ned. Vet ikke om gjennomluftingen er god eller ikke, men kabinettet er i hvert fall litt varmt. Skal reboote og sjekke bios om jeg finner en annen temperatur der.

Har du mange vifter på selve kabinettet?

 

En vifte. Høres ut som den sliter for når den står på 100% i det programmet så høres det ut som den går fort og sakte om en annen.

Lenke til kommentar

Hardware:

 

Kabinett: Rebel R540 350W Strømforsyning, 20/24pin

Hovedkort: Asus P5L-VM 1394, I945G, Socket-775

Ram:Corsair Value S. PC4200 DDR2 2048MB

Prosessor: Intel Pentium D 925 3.0GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte

Harddisk: Samsung SpinPoint S166 160GB SATA2 8MB 7200RPM

Endret av jan89
Lenke til kommentar
Kjøp ny CPU-kjøler og kjølepasta.

 

Når jeg tenker meg om så har jeg ikke noe pasta eller kjølegreier annet enn selve viften :s Det er vel ikke så bra? Hvilken kjølepasta bør jeg kjøpe?

https://prisguiden.no/product.php?product_id=16955, go for it :D.

 

Strålende! Mange takk :) Ett siste spørsmål: Hvordan fester man pastaen? Er det vanskelig når man ikke har gjort noe slikt før?

Lenke til kommentar

Det er som regel bare å legge en liten fjert med pasta på cpu før man klasker nedpå kjøleblokka og vifta. Står som regel i bruksanvisningen til produktet, eller hos microplex.no.

 

Menneh, personlig vil jeg anbefale https://prisguiden.no/product.php?productId=91302 .

 

Senka idletempen på min P4 2.4 fra 70C til 50C. Uten noen andre oppgraderinger. Dog var det en litt luguber klistrelapp med gammelt kjøleklister som satt imellom originalt.

En kamerat lånte samme tuben, og det ble faktisk rundt 20C kaldere hos ham og, dette på noen Xeon-prosessorer.

Lenke til kommentar
Det er som regel bare å legge en liten fjert med pasta på cpu før man klasker nedpå kjøleblokka og vifta. Står som regel i bruksanvisningen til produktet, eller hos microplex.no.

 

Menneh, personlig vil jeg anbefale https://prisguiden.no/product.php?productId=91302 .

 

Senka idletempen på min P4 2.4 fra 70C til 50C. Uten noen andre oppgraderinger. Dog var det en litt luguber klistrelapp med gammelt kjøleklister som satt imellom originalt.

En kamerat lånte samme tuben, og det ble faktisk rundt 20C kaldere hos ham og, dette på noen Xeon-prosessorer.

 

Takk for svar :) Jeg har sendt mail til en lokal databutikk og spurt om de kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...