JayCamino Skrevet 6. juni 2008 Skrevet 6. juni 2008 (endret) Hallo. Jeg har en oppgave hvor vi skal selge noen gamle PC-deler osv. Og hvis totalsum blir over 4000,- så skal kjøperen få 10% rabatt, hvis sum blir over 6000, så 15% og 10.000, 20% rabatt. Problemet er at jeg ikke skjønner hvordan jeg skal få excel til å regne ut hvor mye summen etter prosenten blir. Jeg får bare sum uten prosent. Se arket her Legger til at F24 er den summen som skal ha avslag hvis sum er over de jeg nevnte. En ting til ;D Jeg vet hvordan man regner ut prosenten, er bare jeg ikke skjønner hvordan jeg skal få den inn der. Heh. For man tar bare, i dette tilfeldet; 6070 * 0,85, og da får man svaret, som blir 5159,50 Endret 6. juni 2008 av JayCamino
Ekko Skrevet 6. juni 2008 Skrevet 6. juni 2008 (endret) Se eksempel: Om jeg skjønte deg rett så kan du bruke dette. Du må selvsagt byyte ut IF med HVIS om du har norsk excell. EDIT:Feil attatchment Endret 6. juni 2008 av Ekko
JayCamino Skrevet 6. juni 2008 Forfatter Skrevet 6. juni 2008 Se eksempel: Om jeg skjønte deg rett så kan du bruke dette. Du må selvsagt byyte ut IF med HVIS om du har norsk excell. EDIT:Feil attatchment Skal prøve den. Thanks
JayCamino Skrevet 6. juni 2008 Forfatter Skrevet 6. juni 2008 Se eksempel: Om jeg skjønte deg rett så kan du bruke dette. Du må selvsagt byyte ut IF med HVIS om du har norsk excell. EDIT:Feil attatchment Hmm, der fikk jeg bare 10 kr avslag på 15% :s
JayCamino Skrevet 6. juni 2008 Forfatter Skrevet 6. juni 2008 Se eksempel: Om jeg skjønte deg rett så kan du bruke dette. Du må selvsagt byyte ut IF med HVIS om du har norsk excell. EDIT:Feil attatchment den virker hos deg ser jeg, men den vil ikke helt hos meg.. Hmm.
Ekko Skrevet 6. juni 2008 Skrevet 6. juni 2008 Skjønner du formelen jeg skrev? =IF(C5>40;IF(C5>50;10;5);0) Denne formelen er ikke hele løsningen, bare noe du kan bygge videre på. Den sier at hvis c5 er større en 50 skal cellen være 10 Hvis c5 er størren enn 40, men ikke størren enn 50 skal cellen være 5. Hvis c5 er 40 eller mindre skal cellen være 0 I ditt tilfelle må du bytte ut med dine summer og dine prosenter.
JayCamino Skrevet 6. juni 2008 Forfatter Skrevet 6. juni 2008 Skjønner du formelen jeg skrev? =IF(C5>40;IF(C5>50;10;5);0) Denne formelen er ikke hele løsningen, bare noe du kan bygge videre på. Den sier at hvis c5 er større en 50 skal cellen være 10 Hvis c5 er størren enn 40, men ikke størren enn 50 skal cellen være 5. Hvis c5 er 40 eller mindre skal cellen være 0 I ditt tilfelle må du bytte ut med dine summer og dine prosenter. aaah. prøve
JayCamino Skrevet 6. juni 2008 Forfatter Skrevet 6. juni 2008 (endret) Skjønner du formelen jeg skrev? =IF(C5>40;IF(C5>50;10;5);0) Denne formelen er ikke hele løsningen, bare noe du kan bygge videre på. Den sier at hvis c5 er større en 50 skal cellen være 10 Hvis c5 er størren enn 40, men ikke størren enn 50 skal cellen være 5. Hvis c5 er 40 eller mindre skal cellen være 0 I ditt tilfelle må du bytte ut med dine summer og dine prosenter. Men den HVIS jeg hadde, den virker.. Sånn nesten. Jeg får lissom ikke den Sum Totalt til å bli sånn den egentlig skal bli. Og, prosenten min endrer seg sånn den skal. Det er bare at summen ikke blir det den skal bli. Alt annet funker. ;p Endret 6. juni 2008 av JayCamino
Ekko Skrevet 6. juni 2008 Skrevet 6. juni 2008 Jeg kan sikkert hjelpe deg om du forklarer litt bedre akkurat hva du er ute etter, jeg hadde litt problemer med å skjønne akkurat hva du spør etter.
JayCamino Skrevet 6. juni 2008 Forfatter Skrevet 6. juni 2008 Jeg kan sikkert hjelpe deg om du forklarer litt bedre akkurat hva du er ute etter, jeg hadde litt problemer med å skjønne akkurat hva du spør etter. Hehe, okei Da starter jeg pånytt. Som du ser, så er F24 summen fra de 4 andre rutene. (PC, Skjerm, Skriver, Løse enheter). G24 viser hvor mye rabatt kunden skal få hvis F24 blir over summene du ser til venstre. (C20-C22). Det jeg ikke får til, er at jeg skal ha en celle som regner ut summen, ETTER avdrag på prosent. Jeg hadde tenkt til å ha dette på F24, men så at lønte seg å ha egen celle. Så nå har jeg en egen celle som heter "Endelig Sum", og den skal da få summen inkludert rabatt. Så hvis du ser på screenshot, så skal endelig sum bli 5159,90,- men jeg får den ikke til å bli det. Vet ikke om du skjønte problemet mitt mer nå jeg. xD
Ekko Skrevet 6. juni 2008 Skrevet 6. juni 2008 Som du ser, så er F24 summen fra de 4 andre rutene. (PC, Skjerm, Skriver, Løse enheter). Denne gjør vi ingenting med. G24 viser hvor mye rabatt kunden skal få hvis F24 blir over summene du ser til venstre. (C20-C22). Dette er greit Det jeg ikke får til, er at jeg skal ha en celle som regner ut summen, ETTER avdrag på prosent. Jeg hadde tenkt til å ha dette på F24, men så at lønte seg å ha egen celle. Så nå har jeg en egen celle som heter "Endelig Sum", og den skal da få summen inkludert rabatt. Så hvis du ser på screenshot, så skal endelig sum bli 5159,90,- men jeg får den ikke til å bli det. Vet ikke om du skjønte problemet mitt mer nå jeg. xD Slik ville jeg gjort: I celle G24 skriver du denne formelen: =HVIS(F24>C22;HVIS(F24>C21;HVIS(F24>C20;D20;D21);D22);0) I celle F26 Skriver du "Total rabbatert pris" og merker med rødt I celle F27 skriver du =F24*(1-G24) Var det slik du hadde tenkt?
JayCamino Skrevet 6. juni 2008 Forfatter Skrevet 6. juni 2008 Som du ser, så er F24 summen fra de 4 andre rutene. (PC, Skjerm, Skriver, Løse enheter). Denne gjør vi ingenting med. G24 viser hvor mye rabatt kunden skal få hvis F24 blir over summene du ser til venstre. (C20-C22). Dette er greit Det jeg ikke får til, er at jeg skal ha en celle som regner ut summen, ETTER avdrag på prosent. Jeg hadde tenkt til å ha dette på F24, men så at lønte seg å ha egen celle. Så nå har jeg en egen celle som heter "Endelig Sum", og den skal da få summen inkludert rabatt. Så hvis du ser på screenshot, så skal endelig sum bli 5159,90,- men jeg får den ikke til å bli det. Vet ikke om du skjønte problemet mitt mer nå jeg. xD Slik ville jeg gjort: I celle G24 skriver du denne formelen: =HVIS(F24>C22;HVIS(F24>C21;HVIS(F24>C20;D20;D21);D22);0) I celle F26 Skriver du "Total rabbatert pris" og merker med rødt I celle F27 skriver du =F24*(1-G24) Var det slik du hadde tenkt? Ja! Nå redda du dagen min Tusen takk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå