Gå til innhold

fritak fra militæret?


Anbefalte innlegg

Hei..

 

var på sesjon i 2005 å var den gangen veldig gira på å dra i militæret men skulle bare bli ferdig med skolegangen min, så ble utsatt til 1jan. 2008, søkte da før den tid om nu utsettelse som da ble godkjent og ny innkalling er da 1jan. 2009.

 

men hvordan er oddsa mine for å få helt fritak, jeg har ingen planer om å dra inn i militæret nå lenger, da livssituasjonen min har endret seg slik at jeg har fått barn(kona har ei fra før også,så i følge kommunen er jeg da forsørger for 2), nettopp kjøpt hus, og jobben min har fortsatt ikke klart å finne en fagprøve til meg(skulle vært ferdig for et halvt år siden). kona er sykepleier å jobber da skift så jeg er jo da dønn nødt til å være hjemme de kveldene hu jobber.samt at jeg vil jo ikke dra fra barna et år, jeg vil jo selsagt ha med meg oppveksten og hva det måtte føre med seg, samt kostnader ved alt mulig, vi har ikke råd til at hu skal tjene nok til alt hjemme mens jeg er bort(lønna hennes dekker jo så vidt bare huslånet).. så med andre ord så "skal" ikke jeg inn, nekter det..

 

noen som har meninger om hvordan mulighetene mine er for å slippe helt?

erfaringer fra samme situasjoner?

 

takk på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel.. siden du er i den situasjonen du er i, så er det en mulighet som kanskje er mest effektiv. Du drar inn i militæret, du blir da SYKT deprimert pga du savner kone og barn, du blir dimmitert pga fare for alvorlig depresjon. Var flere som gjorde dette da jeg selv var inne. du kan også prøve og få bli dimmitert når du er på opptaket, der du tar prøver og spørringer ang fysisk og psykisk helse.

Lenke til kommentar

Angående den økonomiske situasjonen så er ikke det noe å være redd for. Forsvaret betaler deg en viss sum i måneden for å være gift + en viss summ for barn nr 1 + en viss sum for barn nummer 2 + betaler renta på huslån + fryser jobben så de ikke kan gjør noe med den.

 

Men det er det økonomiske. Det andre er en helt annen sak.

 

Jeg foreslår at du ringer Vernepliktsverket på tlf 03003. Har gode erfaringer derfra. Fortell om situasjonen din og spør hva du kan gjøre. Det er de som har orden på det. Man er offisielt ikke fritatt fra førstegangstjeneste før man har gjennomført det eller fått et brev fra Vernepliktsverket om at du er fritatt.

Lenke til kommentar
Angående den økonomiske situasjonen så er ikke det noe å være redd for. Forsvaret betaler deg en viss sum i måneden for å være gift + en viss summ for barn nr 1 + en viss sum for barn nummer 2 + betaler renta på huslån + fryser jobben så de ikke kan gjør noe med den.

 

Men det er det økonomiske. Det andre er en helt annen sak.

 

Jeg foreslår at du ringer Vernepliktsverket på tlf 03003. Har gode erfaringer derfra. Fortell om situasjonen din og spør hva du kan gjøre. Det er de som har orden på det. Man er offisielt ikke fritatt fra førstegangstjeneste før man har gjennomført det eller fått et brev fra Vernepliktsverket om at du er fritatt.

 

ja ringte dem istad, der fikk jeg bare beskjed om å sende inn en ny søknad.. så må nok gjøre det.

 

ellers har jeg hørt et par tilfeller av folk som har møtt opp, og da har de kommet i vanlige klær, ikke noe mer, ikke bager eller no, de har da bare sagt at de absolutt ikke vil inn pga at de har barn hjemme som de ikke vil være borte fra(kanskje de blir spørt om ossen de vil føle det psykisk å være borte fra barna?) , så det er jo siste muligheten min, men er liten risk å drøye helt til da, så får vel bare prøve å få sendt av gårde et brev(eller fler om de sender avslag) om fritak.

Lenke til kommentar

Ja, send brev og forklar situasjonen. Min erfaring er som sagt veldig gode med Vernepliktsverket.

 

Veldig usikkert å bare møte opp å håpe på at man blir sendt hjem. Er man uheldig får man et befal som har troa på at "du får det bedre etter hvert". Det er klart at noen ikke burde være i Forvaret pga livssituasjon, men det er dessverre noen som ikke forstår.

 

Prøv å gjøre det på den ordentlige måten er mitt forslag!

Men går det ikke må man jo prøve det man kan. Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...