Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen skrur seg av av seg selv, vcore problem ?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Jeg har en gammel pc, AMD64 3200+, ASUS k8n-e deluxe (nforce 3 250gb), 1 gig OCZ ddr, ASUS gf6800gt, OCZ Powerstream 420w psu. Her en dag startet den å reboote av seg selv. Etter å ha startet opp igjen fungerte pcen fint ett par timer, så rebootet den av seg selv igjen. Deretter startet den å reboote oftere og oftere, til slutt rebootet den med en gang den kom inn i Windows (xp sp3).

Det var ganske lenge siden jeg hadde formatert, så jeg bestemte meg for å gjøre det for å se om det hjalp noe, men dessverre fortsatte de samme problemene etter formatering og reinstallering av xp. Så startet jeg å feilsøke hardware, jeg tok ut en og en ram brikke, prøvde med noen andre ram brikker, prøvde med ett annet skjermkort og ett annet lydkort, men ingenting hjalp. dessverre har jeg ikke ett annet hovedkort som cpuen passer i, så jeg måtte prøve med ett gammelt nforce2 kort jeg hadde liggende, med en amd 2200+. Dette fungerer fint. Etter å ha fiklet litt rundt med dette systemet la jeg merke til å vcoren varierte ganske mye, fra 1.34v til 1.65v(se bilde), under samme system load. Jeg fikk dessverre ikke sjekket ut vcoren på nforce3 / amd64 systemet, så jeg vet ikke om den varierer slik også, men jeg går ut ifra det.

Kan denne varierende vcoren være årsaken til at pcen min spontant rebooter, eller er det normalt at vcore går opp og ned med gjevne mellomrum (ett par sekunders mellomrum, ihvertfall med CPUID hardware monitor)?

-Wim

EDIT: ved nermere undersøkelse ser jeg også at 3.3v railen ligger på ca. 2.7v !!! dette må da være alt for lavt?

206916.jpeg

Endret av wim
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...