Gå til innhold

Nye innkjøp fremover


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er blitt nylig blitt utrolig ivrig fotograf. Jeg kjøpte 400D for et år siden, men startet å ta bilder for ca 2 måneder siden.

 

Jeg lurer på hva folk vil anbefale at jeg kjøper fremover, av tilbehør og kamera.

Nå har jeg jo 400D med standard 18-55 objt.

Jeg har lyst til å kjøpe Canon EF 70-200 mm f/4.0 USM

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=309464

 

En venn av meg sier jeg heller burde kjøpe et normal objt. og ikke et zoom, men jeg syns det er mer spennende å bruke zoom objt. I tillegg vet jeg ikke om jeg burde kjøpe noe ekstra tilbehør til kameraet jeg nå har (filtere, batteripakker), siden dere kanskje anbefaler meg å kjøpe nytt kamera i neste omgang...

 

Flickr galleri:

http://flickr.com/photos/26122469@N08/show/

 

Mvh MadS :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel.. Hva skal du ta bilder av?

 

Kitobjektivet har klart sine begrensninger - det fungerer helt greit, men heller ikke noe særlig mer.

 

70-200 F4 er definitivt bra, meget skarpt. Men - det har jo helt andre bruksområder enn normalzoomen.

 

Lettere å gi konkrete råd hvis du sier noe om bruksområde. Føler du at du sliter i situasjoner med lite tilgjengelig lys? Skulle du ofte ønske du kom nærmere objektene du fotograferer? (For lite tele?)

 

Til generelt bruk (walkaround-objektiv) vil nok de fleste anbefale en bedre, mer lyssterk normalzoom.

 

Vanlige valg er Sigmas eller Tamrons 18-50 F2.8 (der mange mener Tamron er noe bedre). Disse koster rundt 3000 kroner.

Ønsker du originaloptikk er Canons egen 17-55 F2.8 IS også meget god. Har den selv, og kan varmt anbefale den. Riktignok er den vesentlig dyrere, rundt 8000 kroner.

 

Ellers har du jo L-optikk, 17-40, eller 24-70 for eksempel.

Endret av Knuty
Lenke til kommentar

Jeg tar en god del natur bilder. Drar av og til på turer bare for å ta bilder. 18-55 objt er morsom å ta bilder med, men har et veldig gammelt 70-200mm fra et gammelt filmkamera som passer. Syns det er mye morsommere og mer kreativt å ta bilder med.

 

Eneste litt kiipe med det objt som jeg er på, er at jeg ofte er på konserter, og ofte tar med kameraet på fester osv, og da er det jo litt mye zoom og f/4 er jo litt høyt til mørke konsertlokaler..

 

Men kjøper sikkert en normal zoom etter den isåfall

Lenke til kommentar

Jepp.

 

Til konsertbruk trenger du nok MYE bedre lysstyrke enn du har fra før ja. Vil nok anbefale fastoptikk. (Et objektiv uten mulighet til zoom.) Disse har typisk mye bedre lysstyrke uten å koste skjorta.

 

Canons EF 50mm F1.4 skal visstnok være meget godt, uten at jeg har testet det selv. Koster vel 2.500 til 3.000 kroner et sted.

 

Det er dette som er skummelt med interesse for foto..

.. handlelista bilr fort veldig lang! :no:

 

Foreløpig har jeg 40D med 17-55 F2.8 IS, og 100mm F2.8 makro.

 

Jeg sikler selv på en 70-200, forhåpentligvis F4 IS, i tillegg til Canons vidvinkel 10-22.

Endret av Knuty
Lenke til kommentar

Canon EF 70-200 mm f/4.0 USM er et nydelig objektiv. Det leverer virkelig varene for pengene du bruker, selv om kanskje ikke komplett er det billigste stede og hande linsen. Dette objektivet står på kamera mitt mye av tiden. Kan i utgangspunktet brukes det til det meste, en av stedene jeg ikke liker det er på "by vandringer", her blir det for mye tele.

 

Dette med objektiver er en veldig personlig sak, når det gjelder kreative bilder liker jeg meg best på yterkantene, ”mye” tele eller mye vindvinkel.

 

200mm på 1.2 meter gir ok forstørrelse også, fint til blomster og andre ”større en insekter” ting.

 

Er overbevist om at dette objektivet kommer til og bringe deg mye foto glede, akkurat som den har gjort for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...