Gå til innhold

Vista og Ubuntu 8.04


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har lett litt rundt om kring på forumet etter svar på mine spørsmål, men finner ikke det jeg leter etter. Så beklager på forhånd om disse spørsmålene er stilt før og jeg burde ha funnet dem.

 

Jeg har en Acer Aspire 7520G med AMD Turion 64 x2, 2GB RAM, NVIDIA GeForce 8400 G, og to 160GB Harddisker. Fikk den med Vista Home Basic innstallert, men vil legge inn Ubuntu 8.04 i tillegg.

 

Vista er altså innstallert på harddisk 1. Det samme er en gjennopprettingspartisjon (Acer-greier) som jeg IKKE vil slette. Kan jeg da innstallere Ubuntu på harddisk 2 uten at det vil påvirke Vistainnstallasjonen og gjennopprettingspartisjonen?

 

Finnes det noen gode guider til innstallasjon av nyeste Ubuntu på VistaPCer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tjaa, tror du må endre boot oppsett i bios til andre disken vis det skal funke, bruker selv "install inside windows" på samme partisjon som vista er på og det funker fint. Må bare velge Ubuntu eller vista når jeg booter opp maskinen.

Lenke til kommentar
Tjaa, tror du må endre boot oppsett i bios til andre disken vis det skal funke, bruker selv "install inside windows" på samme partisjon som vista er på og det funker fint. Må bare velge Ubuntu eller vista når jeg booter opp maskinen.

 

Men hvordan unngår jeg å slette gjennopprettingspartisjonen?

Lenke til kommentar

Tror ikke den sletter noe som helst, installere ubuntu i windows er som å installere en program. Om du ikke liker den så kan du bare slette den i "Avinstaller eller endre et program"

 

Vis du får trøbbel i boot menu så bruker du bare EasyBCD til å fjerne ubuntu boot.

Lenke til kommentar

Hvis du installerer med wubi (install inside windows) opprettes et virtuelt filsystem inne i en stor fil på windowspartisjonen din. Ubuntu blir så installert på dette filsystemet. Det er altså ingen partisjonering involvert.

 

Du kan også installere på harddisk 2, og ubuntu vil ikke røre disk 1 uten at du ber den om det. (vær veldig sikker på hvilken disk du velger å bruke). Om du har partisjoner på harddisk 2 fra før, kan du enten partisjonere manuelt eller la installasjonsprogrammet frigjøre plass eller eventuelt bare overskrive hele disken automatisk.

 

Det beste med tanke på ytelse er å installere ubuntu på disk 2, men husk backup før du partisjonerer!

Lenke til kommentar

Takk for hjelpa hittil!

 

Innstallerte Ubuntu via Wubi, men får ikke startet opp. Datamaskinen slår seg av etter en liten stund med Ubuntu-oppstartsskjerm. Det samme skjer om jeg prøver å boote fra CDen. Jeg innstallerte 64-bitsversjonen, og håper det var riktig versjon:P Datamaskinen slår seg også av når jeg starter Windows rett etter forsøkene på Ubuntuoppstart, men Windows funker fint etter et par minutters avslått PC. Men, jeg aner ikke hva som er feil...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...