Gå til innhold

Heving og bytte av propell


Anbefalte innlegg

Har en with 385 sport med tohatsu 25hk som er gjort om til 30hk.

Kavitasjonsplata står 3-4cm under bunden på båten. Propellen er alu 9.9x11

På 3/5 tiltehakk er turtallet på ca.5600. I 4/5 tiltehakk er det 5900, men da spinner propellen lett hvis jeg svinger brått.

Har tenkt til å heve den litt, slik at kavitasjonsplata ligger parallelt med bunnen. Vil motoren da få høyere turtall?

Vurderer å kjøpe enn ny prop på 9.9x12. kan det være lurt?

 

Propell 9,9x12

Er solas et bra alternativ til standtard forresten?

 

takker for svar og innspill=)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal ikke ha høyere turtall, men lurer på om turtallet går noe særlig opp når jeg hever den? hvis det så lurer jeg på om det kan være smart å kjøpe en propell med 1 høyere stigning.

 

Har ikke turteller, blei målt med sån du setter oppå motorlokket.

Lenke til kommentar

jo mer du hever motoren jo høyere turtall får du fordi det er mer motstand og båten går saktere når motoren er langt nede..

 

her ser du hvor motoren skal stå for optimalt fart! (motoren er kanskje litt høyt oppe men dette må prøves frem)

hvis du skal ha motoren slik MÅ du ha en stålpropell for å få noe grep i sjøen. men en alu propell vil du bare spinne og ikke kommet noe vei ;)

 

noe som også er lurt når du har motoren så høyt er å ha ekstra kjøling som f.eks. water-pickup eller nose-cone for at motoren ikkje skal gå varm.

 

post-114537-1211997346_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hadde aldri giddi wp eller nosecone på en sånn båt tror jeg!

Anbefaler å ha kavitasjonsplata i flukt med bunnen av båten, eller en cm over.

 

Solas anbefales ikke, skal du først kjøpe stål burde du kjøpe en ordentlig. Turbo Hot Shot er en god propell :thumbup:

Lenke til kommentar

Har egentlig alt for lite peiling på dette feltet, men en ting, jeg har montert og fått prøvekjørt båten med den nye motoren (50hk e-tec) Farten var noe skuffende, pga en litt for stor propell (raker 13,5 x 24")Motoren drar greit når den først begynner og få litt turtall, men den sliter og komme i plan med mer en 2stk i båten selv på innerste tilt. Vil det bli bedre eller værre hvis jeg hever motoren et hakk?

Lenke til kommentar

Har ikke noe særlig grunnlag til å svare på siste spørsmål, men jeg tviler på at det vil hjelpe!

 

Grunnen til at man hever motoren er jo for å få mindre motstand i vannet, den motstanden er da minimal før båten planer? Ikke at jeg vet noe sikkert, men kan vanskelig forestille meg at det vil ha noe som helst å si..

Lenke til kommentar
*snip*

Anbefaler å ha kavitasjonsplata i flukt med bunnen av båten, eller en cm over.

 

Solas anbefales ikke, skal du først kjøpe stål burde du kjøpe en ordentlig. Turbo Hot Shot er en god propell :thumbup:

Normal stålpropell, (ikke overflate propell) så har de fleste vanlige propeller i stål, best resultat på slipp% ved kvaitasjonsplate +20mm over skrogbunn.

Og som Golito sier, anbefaler heller ikke jeg solas. Turbo Hot Shot er en god propell, men noe hardt agressiv på cupping. Ballistic er ikke fult så hardt cuppet. (men godt cuppet den å) En god propell. Begge anbefales.

 

Og ja, turtallet øker ved heving. Jeg har selv hevet fra ca -25mm til ca +25mm turtall øket rundt 200rpm WOT. (kan finnes eksakt i en annen tråd)

 

Hei csViRuS, Det kan og hjelpe deg å heve. Motoren klare å "spinne opp" fortere ved planing.

Men pointet her for dere begge to, er Maks turtall WOT ved normal last man kjører med.

Og maks turtalls område for motorene deres ved valg av riktig propell stigning.

 

Ved riktig heving og en propell som gir så nærme som mulig motorens Maks turtall WOT er viktigst og riktigst.

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar

Disse selger cleaver, men ville ikke anbefale deg cleaver på den båten..

http://www.winracepropellers.no/

De forhandler også turbo hot shot..

 

Importøren for ballistic, har ikke satt meg inn i det så aner ikke hvor du får kjøpt hen:

http://www.progressing.no/

 

 

Imidlertidig så har en amerikanske nettsider hvor de selger til 1/2 til 1/3 av prisen.

Greit hvis en vet hva man skal ha ;)

 

http://www.propline.com/ er en av dem..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...