Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[LØST] - Problem med PC - Blåskjerm


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skrev om ett eller annet på Word på PC-en min, men plutselig klikket det for den. Den sto plutselig helt i ro, og START meny-baren bare forsvant. Så jeg bestemte meg for å restarte dataen.

 

Problemet:

Slår PC-en på igjen, men det kommer opp en blåskjerm. Har sett den før, og den pleier å gå vekk, så jeg restartet PC-en igjen. Men blåskjermen kommer igjen og igjen. Får følgende beskjed:

Det er oppdaget et problem, og windows er avsluttet for å hindre skade på datamaskinen.

 

Hvis det er første gang du ser denne stopfeilmeldingen, starter du datamaskinen på nytt. Hvis feilmeldingen vises på nytt, gjør du følgende:

 

Deaktiver eventuelle verktøy for virussjekk, diskfragmentering eller sikkerhetskopiering. Kontroller konfigurasjonen av harddisken, og se etter eventuelle oppdaterte drivere. Kjør CHKDSK /F for å se etter harddiskskader, og start deretter datamaskinen på nytt.

 

Teknisk informasjon:

*** STOP: 0x00000024 (0x00190203, 0x86DA57F8, 0XC0000102, 0X00000000)

 

Håper på hjelp, takker på forhånd. :thumbup:

 

Hilsen en frustrert data-taper.

 

(Den kommer opp hele tiden, går aldri vekk. Slått av-og-på drit mange ganger nå)

Endret av Me_Here
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er som sagt en taper, så vet ikke hva både NTFS & Chkdsk /R er. :(

Hva mener du med å starte windows cd? Før jeg får blåskjermen, kan jeg starte opp dataen på 5 måter.

 

Jeg kan starte i:

Sikkermodus

Sikkermodus med nettverk

Sikkermodus med bare kommandolinjen

Siste fungerene konfigurasjon (siste innstillinger som virket)

Start Window på vanlig måte

 

(Ingen funker)

 

Takker for svar! :)

Lenke til kommentar

Å starte fra Windows CD-en mener jeg da å konfigurere BIOS slik at den starter opp fra Cd-rom istedetfor å starte fra harddisken.

 

Deretter kan man da sette inn en gyldig Windows-installasjonsplate slik at man kan starte opp fra denne istedet.

Først vil den laste inn drivere og deretter kan man velge å gå inn i Gjenopprettingskonsollet ved å trykke E (Instrukser om dette skal stå på skjermen)

 

Her kan man da kjøre kommandoen Chkdsk /R som vil skanne harddisken for feil og vil også rette opp feil i filsystemet.

 

NTFS er rett og slett et filsystem som gjør det mulig for Winodws å lese og skrive filer til disk.

 

Førvrig kan dette problemet - slik du beskriver det, være et tegn på en sviktende harddisk-ha dette i bakhodet! :)

Lenke til kommentar

Oisann, skjønner lite av hva du sier nå. Hvordan konfigurerer du BIOS?

Blir litt mye spm her. Tror du at en data-ekspert (som deg :p) greier å fikse problemet hvis jeg legger den inn til reparasjon?

 

Kjørte en test på gøy. "PSA+ Pre-boot System Assessment" Etter litt venting fikk jeg følgende beskjed.

 

"No problems have been found with this system so far. Do you want to run the remaining memory rest? This will take about 30 minutes or more. Do you want to continue (Recommended) [YES] [NO]"

 

Tror du dette funker?

 

Tusen takk for hjelpen! :)

Lenke til kommentar

BIOS er den mekanismen som får datamaskinen til å starte opp aller først i oppstarten. Derfor burde det komme opp en beskjed aller først i oppstarten over hvilken tast man kan trykke for å komme inn i BIOS og konfigurere denne. (Vanligvis F2 eller DEL eller lignende)

 

Det er BIOS som bla avgjør om starter fra operativsystemet på harddisken eller om du skal starte fra en Cd-rom plate som ligger i Cd-rom stasjonen.

Har du noen slik Windows cd-plate?

 

Og forøvrig ser jeg det som litt unødvendig å legge den inn til reperasjon når problemet kan være relativt enkelt å fikse.

 

Ellers sier Windows at problemet ligger i NTFS-filsystemet derfor blir første prioritet å få kjørt CHKDSK som er et program som har muligheten til å kontrollere NTFS-filsystemet og fikse eventuelle feil.

 

Så derfor tror jeg den minne-testen blir litt unødvendig da den egentlig ikke er relatert til problemet.

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar
BIOS er den mekanismen som får datamaskinen til å starte opp aller først i oppstarten. Derfor burde det komme opp en beskjed aller først i oppstarten over hvilken tast man kan trykke for å komme inn i BIOS og konfigurere denne. (Vanligvis F2 eller DEL eller lignende)

Så ikke edit'en din. Takk. :) Skal gi beskjed etter jeg har gjordt dette.

Lenke til kommentar

Uten Windows cd-plate blir det litt kinkigere da du trenger en form for Cd-plate som har oppstartsmuligheter og har Chkdsk (Eller lignende) innebygd.

 

Du kan jo prøve å få tak i Windows cd-plate eller bruke Hirens boot-cd som har NTFS-DOS som har innebygd CHKDSK.

 

For å konfigurere BIOS bør du først komme inn i Setup-menyen til BIOS. Normalt sett står det i oppstarten hvilken tast man skal trykke for å komme inn i BIOS-setup.

Deretter bør det stå noe om BOOT-prioritet eller lignende der skal altså Cd-rom drevet stå først.

Lenke til kommentar

Poenget med å gå inn i BIOS er nettopp det at man skal sette oppstartsrekkefølgen slik at CD-rom blir først slik at man kan bruke en Oppstartsbar cd plate. Så før du har fått tak i cd platen er det egentlig ikke noe poeng å gå inn i BIOS.

 

Du kjennner ingen som kunne ha en slik CD-plate som du kan låne?

 

Eventuellt trenger du en annen CD-plate som har CHKDSK på---som feks hirens boot cd.

 

Man kan også ta ut harddisken og sette denne i en annen datamaskin slik at AUTOCHK kjøres.

Lenke til kommentar

Å kjøre minnetest sjekker ram, noe som tvilsomt berører ditt problem, nemlig filsystemet på harddisken. Fenderebest sine forslag er absolutt verdt å følge. BIOS menyene varierer en del, men ordinært så finnes valg for boot devices i BIOS boot/startup meny. (vanlivis med piltaster, + - og page up/down) Formatering fremstår for mange som en lettvint løsning, men å legge inn operativsystem på nytt krever ofte mer tid og arbeid enn å gjenopprette et filsystem. For ikke å nevne hvor ekstremt kjedelig det er. :yucky:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...