Gå til innhold

Forskjellige religioner forskjellige syn?


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg sitter her med lekser...

Jeg har nå fått i oppgave å fortelle litt om de fem store religionenes ulike syn på gud.

Her er min oppgave ordrett: Sammenlign synet på Gud i de fem religionene. Skriv min. 1 A4 sider.

 

Og jeg står helt fast, og har ingen peiling på hva jeg skal skrive.

 

Kan noen hjelpe meg med dette? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er fortsatt snakk om man kan kalle Budhisme en religion da man ikke tror på at det finnes noen allmektig skaper eller noe sånt. Buddha, er ikke en gud for budhister, men et forbilde i motsetning til hvordan Gud er den man tilber i Kristendommen. (Dårlig formulert setning!)

Lenke til kommentar
Det er fortsatt snakk om man kan kalle Budhisme en religion da man ikke tror på at det finnes noen allmektig skaper eller noe sånt. Buddha, er ikke en gud for budhister, men et forbilde i motsetning til hvordan Gud er den man tilber i Kristendommen. (Dårlig formulert setning!)

 

Buddhister opererer jo med metafysiske begreper sånn som f.eks. gjenfødelse og de tror også på djevelen, eller Mara som holder menneskene fanget i en evig sirkel av illusjoner.

Lenke til kommentar
Man burde få bestemme selv om man vil lære om religion i skolen. Siden all religion er bullshit.

 

 

Haha, så enig. Jeg er ikke enig fordi skolefaget KRL er kjedelig, men fordi jeg faktisk ikke har bruk for det. Jeg tror ikke på gud, og skal derfor ikke få noen tvang av påvirkning heller, noe KRL-faget gir.

Lenke til kommentar
Man burde få bestemme selv om man vil lære om religion i skolen. Siden all religion er bullshit.

Det er strengt tatt en subjektiv mening. Selv mener jeg at religioner er løgner også videre. Men det er viktig å kunne om andre kulturer enn din egen for å kunne hanskes med livet og andre personer. Å treffe på en muslim uten å kunne litt om islam kan være katastrofalt da du kan si noe som fornærmer vedkommende. Selv om man mener at religion ikke burde eksistert, så betyr ikke det at man ikke skal få kunnskaper om det.

 

Man burde få bestemme selv om man vil lære om religion i skolen. Siden all religion er bullshit.

 

 

Haha, så enig. Jeg er ikke enig fordi skolefaget KRL er kjedelig, men fordi jeg faktisk ikke har bruk for det. Jeg tror ikke på gud, og skal derfor ikke få noen tvang av påvirkning heller, noe KRL-faget gir.

Du misforstår nok meningen med denne undervisningen. Det er ikke snakk om å indoktrinere eller om å overbevise deg til å tro på verken Gud, Buddha eller Allah. Det er et fag som skal lære deg å håndtere og forstå andre kulturer ut i fra deres forutsetninger og ikke din egen.

Lenke til kommentar
DeNile: Hehe, nei, jeg missforstår ikke mine KRL-timer. Læreren sier rett ut: Noe annet enn å tro på gud/jesus er feil.

Ja da er det snakk om indoktrinering. Du kan anmelde læreren for brudd på Grunnloven § 1 som handler om religionsfrihet. :p Men man har faktisk ikke lov å drive med slike utsagn i religionstimene da det faktisk strider med læreplan også videre.

Lenke til kommentar
DeNile: Hehe, nei, jeg missforstår ikke mine KRL-timer. Læreren sier rett ut: Noe annet enn å tro på gud/jesus er feil.

 

 

Da er det jo læreren din som er idiotisk, ikke faget.

 

 

Litt begge deler fra min side. xD

 

Men hva de tror på er greit å vite, men å få meg til å tro er ikke greit!

Lenke til kommentar

En ting som du også burde nevne er at Allah/Jahve/Faderen-Sønnen-Hellige ånd anses generelt som samme gud, i alle fall fra et kristent standpunkt. Jødene og muslimene har noen innvendinger mot dette, hhv. at jødene ikke anser Jesus som guddommelig, og at muslimene ikke godtar den kristne oppdelingen av gud i en treenighet (og sidestiller dette med polyteisme). Derimot anses konseptet "gud" som helhet til å henvise til samme vesen i alle tre religioner.

Og en liten off-topic: litt morsomt egentlig at jødedom kalles en av de store religionene, da de representerer et svært lite antall på verdensbasis (har hørt mellom 20 og 30 millioner, Wikipedia sier rundt 14), noe som er betydelig mindre enn f.eks sikhisme og shintoisme, og et veldig lite antall i forhold til de fire store, som har flere hundre millioner tilhengere). Dog er det slik at jødedom er såpass tett knyttet til kristendom at det er relevant i en slik sammenheng uansett.

Lenke til kommentar
Det er fortsatt snakk om man kan kalle Budhisme en religion da man ikke tror på at det finnes noen allmektig skaper eller noe sånt. Buddha, er ikke en gud for budhister, men et forbilde i motsetning til hvordan Gud er den man tilber i Kristendommen. (Dårlig formulert setning!)

Det kommer an på buddhistene. Noen mener at Buddha var en gud, noen mener han var dels gud, dels menneske, mens atter andre mener han var et menneske på linje med resten av oss (men uforskammet vis :p). Aner ikke hvilket syn de har på dette med en (allmektig) skaper, men jeg antar det menes litt av hvert der også. På den andre siden er de fleste buddhister svært åndelige av seg.

 

Vil også legge til at alle de tre monoteistiske, abrahamittiske religionene (jødedom, kristendom og islam) baserer seg på Det gamle testamentet, så det er i utgangspunktet snakk om den samme guden (den abrahamittiske guden, den israelske guden, Jahve/Jehova/Yahweh, alt etter som) – selv om de i dag prater om «min gud vs. din gud».

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...