FlowerEye Skrevet 24. mai 2008 Skrevet 24. mai 2008 Jeg vil lage en liten dokumentarfilm, og har per dags dato ikke et godt filmkamera til jobben. Jeg trenger ikke noe helproffe greier, bare noe som gjerne gir noenlunde god kvalitet og som egner seg til litt hobbyfilming. Tips til egnet redigeringsprogram tas også i mot med stor takk. Jeg vet ikke helt hva pris på kamera er nå til dags, men det må ikke gå over 10.000 for så "mye" penger har jeg ikke å fare med for tiden. 5000 er ærlig talt mye nok det, men jeg regner med jeg kanskje må gå noe høyere for å få litt kvalitet på filmen? Og hva med prisen på redigeringsprogrammer?
Jannekake Skrevet 24. mai 2008 Skrevet 24. mai 2008 Vi bruker Final Cut Pro på skolen, som er et av de aller beste programmene. Det er dessverre også et av de dyreste, og koster mange tusen. Et alternativ kan da være Final Cut Express. Det er en enklere versjon av programmer, som er mye billigere. Har aldri prøvd det, men så lenge det fortsatt ikk er snakk om storfilmer, tror jeg det vil være mer enn godt nok. Usikker på hva det koster, men du kan jo sjekke det ut hvertfall
ET! Skrevet 24. mai 2008 Skrevet 24. mai 2008 minner om at final cut er mac only. Express versjonen er full av bugs og fungerer dårlig (bruker det på skolen. Ville annbefalt Adobe Premiere CS3 hvis du vurderer Final Cut express. Selv ville jeg kun vurdert semipro kamera men da må en opp i 20-40 tusen. Kanskje et brukt kamera hadde vært tingen? (hater konsument videokamera pga. altfor mye automatikk)
FlowerEye Skrevet 24. mai 2008 Forfatter Skrevet 24. mai 2008 Jeg har windows, så da er final cut uaktuelt. Men hva med Pinacle? Er det helt på trynet det eller? Har sett litt på bruktkameraer, men finner bare vanlige, små.
bb79 Skrevet 24. mai 2008 Skrevet 24. mai 2008 Det høres ut som du vil trives med et kamera til rundt 3-4000 kr med automatiske innstillinger. Dyrere kamera med manuelle innstillinger vil gi bedre kontroll og bedre resultat, men krever også at brukeren har mer erfaring. Jeg ville tittet litt på for eksempel www.komplett.no for å finne noen kameraer i den prisklassen og deretter lest mer om dem på www.camcorderinfo.com. For å få bedre resultat bør du også inkludere stativ og ekstra mikrofon. Før du fordyper deg i noen modeller bør du bestemme deg for noen absolutte krav. Det vil si egenskaper med kameraet som du må eller helst vil ha. Da jeg skulle lete etter kamera hadde jeg disse kravene: - Må ha søker - Må være high definition - Må ha mikrofonuttak - Må ha harddisk (jeg endte faktisk opp med et kamera med bånd) Det gjorde valget enklere fordi jeg kunne eliminere mange kameraer som ikke oppfylte punktene.
FlowerEye Skrevet 24. mai 2008 Forfatter Skrevet 24. mai 2008 Jeg har sett litt på dette, kan det være noe å satse på kanskje? http://www.elprice.no/Product/ProductInfo....22&cid=5555 Jeg har ikke helt bestemt meg for krav, i og med at jeg ikke er så flink med dette, men jeg ønsker bunn i grunn et godt nybegynnerkamera.
bb79 Skrevet 24. mai 2008 Skrevet 24. mai 2008 Det virker som et bra kamera. 3CCD gir bedre fargegengivelse. 10x zoom virker fornuftig. Kameraer med 20-30x optisk zoom krever mer optikk som går ut over bildekvaliteten. Den bruker MiniDV kassetter. Det kan være både en ulempe og fordel. Det krever litt mer jobb og tid å overføre videoene til PCen. Men så skal kvaliteten være bedre enn harddisk-/minnekortkameraer. Husk at du må ha firewireport på PCen. Ellers kan du kjøpe et firewire PCI kort. Harddisk-/minnekortkameraer overfører videoene via USB2. Kanskje du kan få lånt et kamera for noen dager eller en uke? Da får du tid til å finne ut hva du er ute etter. Hvis du aldri har brukt et videoredigeringsprogram før vil jeg anbefale Windows Movie Maker. Den er veldig lett å lære seg. Programmet følger med Windows eller kan lastes ned gratis.
FlowerEye Skrevet 24. mai 2008 Forfatter Skrevet 24. mai 2008 Moviemaker er ikke aktuelt i det heletatt. Altfor lite muligheter, jeg trenger noe litt mer kraftig Hm, ja, jeg får se hva jeg kommer opp med.
oddmanil Skrevet 25. mai 2008 Skrevet 25. mai 2008 Moviemaker er ikke aktuelt i det heletatt. Altfor lite muligheter, jeg trenger noe litt mer kraftig Hm, ja, jeg får se hva jeg kommer opp med. Du kan laste ned 30 dagers prøveversjoner av Sony Vegas fra http://www.sonycreativesoftware.com/download/trials/vegaspro HD kamera har den fordel at du kan bruke digital zoom under redigeringen uten å miste DVD kvalitet.
oddmanil Skrevet 25. mai 2008 Skrevet 25. mai 2008 Jeg vet ikke helt hva pris på kamera er nå til dags, men det må ikke gå over 10.000 for så "mye" penger har jeg ikke å fare med for tiden. 5000 er ærlig talt mye nok det, men jeg regner med jeg kanskje må gå noe høyere for å få litt kvalitet på filmen? Og hva med prisen på redigeringsprogrammer? Du får nytt Sony SR11 på finn.no for 7500. Canon HV20/30 er oxo tilsalgs av og til for 5500-6500. HV20/30 kjøpt i USA koster omtrent 4000, SR11 og Canon HF10 litt under 5000.
FlowerEye Skrevet 25. mai 2008 Forfatter Skrevet 25. mai 2008 Takk for svar Fant ikke det på finn, men kanskje det er solgt? Skal vi se, jeg har noen kvalifikasjoner som jeg ønsker. Skriver opp jeg. God bildekvalitet Lett å overføre til data, gjerne med usb/firewire Lang filmetid stabilisator? God mikrofon Ikke for dyrt
bb79 Skrevet 25. mai 2008 Skrevet 25. mai 2008 Bildekvalitet De fleste kameraer har god bildekvalitet. Forskjellen mellom god og dårlig kan av og til kun være hvor godt de filmer i dårlig lys. Du må vurdere hvor viktig dette er for ditt bruk. Overføre data Valg av lagringsmedie kan ha stor betydning for det praktiske. Før jeg kjøpte Canon HV30 som er et videokamera med MiniDV, brukte jeg videofunksjonen i Canon S2 IS. S2 er et stillbildekamera med et SD-kort med innebygd USB (ekstrautstyr). Da jeg filmet før kunne jeg veldig raskt overføre filene over til PCen umiddelbart etter at jeg hadde filmet. SD-kortet dukket opp som en ekstra drive. Filene var i avi-format og kunne umiddelbart brukes i redigeringsprogrammet. Overgangen til MiniDV var derfor stor. For det første måtte jeg ha firewire for å overføre videoen. Og når jeg koblet det til dukket det ikke opp noe drive. Jeg måtte via et program styre kameraet og starte "recording" som da spilte videoen i realtime over til PCen. Dataene ble overført digitalt, så det var ingen kvalitetstap her. Uansett tar en time video en time å overføre. Jeg regner med at harddisk- og minnebaserte kameraer kun krever 1/10 av tida. Jeg mener å ha lest et sted at det faktisk går an å overføre med høyere enn 1:1 hastighet med MiniDV. Standardmetoden er altså 1:1. Et annet problem jeg støtte på var at kassettene må spole. Før var jeg vant med at jeg kunne titte gjennom klippet mitt, også fortsette å filme uten å gjøre noe spesielt. Med kassett må jeg først spole tilbake, se på klippet og deretter spole frem til enden igjen. Ellers vil jeg ta over det jeg nettopp tok opp. Den feilen gjorde jeg et par gangen før jeg ble vant med det. Med harddisk- og minnebaserte kameraer trenger man ikke å tenke på sånt fordi hvert videoklipp lagres som en fil. Lang filmetid Det får du uansett. Har du en harddiskbasert får du gjerne 5-10 timer på beste kvalitet før disken er full. Minnebaserte har mindre, men du kan kjøpe flere minnekort eller ta med deg en laptop og eventuelt en ekstern disk. Med MiniDV kjøper du bare nok kassetter. En kassett holder til en time. En sixpack koster ca. 200 kr. Stabilisator Alle kameraer nå om dagen har stabilisator. Den billige typen er elektronisk/digital stabilisator. Den korrigerer ustabilitet ved å forskyve hele bildet. Den litt dyrere, men mye bedre, er optisk stabilisator. Her er det bevegelig optikk som kompenserer for risting. God mikrofon Jeg tviler på at kan finne et kamera med god lyd. Skal du ha god lyd må du kjøpe ekstern mic. Hvis du må velge bør du gå for et der mikrofonen er på fronten og ikke på toppen av kameraet.
Jannekake Skrevet 25. mai 2008 Skrevet 25. mai 2008 En grei mikrofon får du kjøpt billig, så jeg vil mye heller anbefale deg å heller ha det i tillegg.
SirEmanon Skrevet 25. mai 2008 Skrevet 25. mai 2008 Alt er avhengig av hvordan og hvor du skal bruke et kamera. Vil anbefale deg å se sidene til NVA: http://nva.no/ Her kan det ligge mange tips og anbefalinger på kamera og redigeringsprogram.
oddmanil Skrevet 25. mai 2008 Skrevet 25. mai 2008 Takk for svar Fant ikke det på finn, men kanskje det er solgt? http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...amp;WT.svl=Link
FlowerEye Skrevet 25. mai 2008 Forfatter Skrevet 25. mai 2008 Hmmm, jeg har sett litt på Panasonic MX-500 3ccd, kan det være idèelt kanskje?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå