Gå til innhold

Ny PC - Tema: Blu-R, Spill og lav pris


Anbefalte innlegg

Hei igjen!

 

Etter et godt og laaaangt opphold fra komponentverden er jeg nå tilbake i jungelen på jakt etter en ny sliter. Min gamle stasjonære har for lengst passert akseptabel alder (GeForce 4 ti4200 64mb, bare sånn for å nevne noe ;) ), og jeg er på utkikk etter en pc som kan stille mine strenge krav.

 

De er som følger:

 

- BILLIG kabinett (Jeg trenger ikke noe flashy lenger. Herre, tar gjerne et som er direkte stygg!)

- Meget god CPU som takler det meste

- Godt med ram (er det vits med 4gb?)

- Skjermkort som fikser alt fra HD-DVD til bra ytelse i spill.

- Hovedkort, æsj her har jeg faktisk aldri brydd meg om, men lydkort integrert er greit

- Trenger ikke mer enn 250 GB-HDD

- Ok Blu-ray spiller. Kan jeg få en som kan skrive CD'er som ikke koster skjorta?

- Et OS jeg kan leve med med tanke på funksjonalitet. (Har XP nuh selvfølgelig)

 

Pris = Klarer vi rundt 5-6000?

 

 

Setter utrolig pris på svar da jeg har falt helt av "stæsjkjøret" innen pc-komponenter. Hvordan vil forresten bildet på en sånn herlighet som dette bli på en si 32 tommer flatskjerm? Vil vanlige spill fungere her eller ser det dynge ut?

 

 

Takker igjen for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I og med at det er mange som leser, men ikke svarer regner jeg med at tråden er litt kjedelig og noe dere sikkert har sett før... Slenger derfor opp en rask liste over ting jeg har sett på til nå:

 

Kabinett: Acase Qubic -- 255,- (Datakjeden)

PowSup: Chill Innovation CP-450A4 450W -- 644,- (shg)

Hovedkort: ??? Veldig usikker her

Skjermkort: PowerColor Radeon HD 3870 X2 1024 MB -- 2506,- (Meeter)

CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz s775 -- 1290,- (NetOnNet)

Minne: Usikker på de forskjellige formatene som er ute nå. Da jeg holdt på var DDR2 nytt...

Harddisk: Seagate Barracuda 250GB SATA2 16MB -- 350,- (XD)

 

Sum: Blir vel rundt 6000 som er noe jeg kan leve med.

 

 

Vil disse komponentene kunne kjøre det meste i dag eller blir jeg nødt til å oppgradere alt om litt? Er det noen steder jeg kan spare litt?

Skjermkortet skal vel fikse det meste og CPUen er vel ok. Var alltid AMD-mann før, men har skjønt at Intel har dratt litt fra. Har AMD noe til ca. samme ytelse men lavere pris kanskje? Phenom ser jo flotte og billige ut. Noe å hente her?

Kjøler er en av tingene jeg ikke har satt opp. Bør jeg gå for en litt god vifteløs kloss eller finnes det noen fine, billige og støysvake løsninger der ute?

Endret av stektfisk
Lenke til kommentar

Med tanke på hvor sjelden jeg brenner lyd-cd'er, så tror jeg at jeg kanskje heller går for en ren Blu-ray-spiller.

 

Er denne ok?

Pioneer BDC-202

 

Er det foresten mulig å koble til min "gamle" DVD-brenner? Den har dessverre ikke SATA kobling.

Endret av stektfisk
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

du klarer jo helt fint selv og holde liv i denne tråden :p

men PSUen holder sikkert til det der...

blir litt mer en 6000kr da en Blu.ray koster rundt 2000kr tror jeg.

HK, kjøp et med x38 intel, veldig bra..

Lenke til kommentar

Hehe, må jo trå til selv når ingen andre er med ;)

 

Angående Blu-ray så ligger jo Pioneer-spilleren til 995 kroner.

HK til 1421 kroner? Må vel finnes noen rimeligere løsninger...

 

tror nok alle hovedkort har ata tilkobling ennå. så å koble den gamle dvd-brenner skal nok få leve enda etpar år til hos deg :)

 

Hurra! Da blir tingene litt vakrere :D

Lenke til kommentar

Her en en grei pakke fra komplett til 5752 uten dvd/b-ray.

 

 

ABIT IP35, P35, Socket-775, ATX, Silent Otes, GbLAN, DDR2, PCI-Ex16 760kr

 

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5, Kit w/two matched CM2X2048-6400 Dimm's 679kr

 

Samsung SpinPoint T166 250GB SATA2 16MB 7200RPM 395kr

 

Chieftec UNI Miditower Black, w/USB/Audio (Without PSU) 499kr

 

Intel Core™ 2 Duo E8400 3.0GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz BOXED w/fan 1495kr

 

Sapphire Radeon HD 3870 512MB GDDR4, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDMI, blue PCB 1145kr

 

Fortron Source Blue Storm II 500W,Active PFC, 4xSATA, ATX, 2xPCI-E, 20/24pin 779kr

(Burde muligens gå for noe kraftigere hvis du velger Radeon 3870 X2 f.eks

Thermaltake Toughpower 750W, 6xSATA, ATX/EPS, 2xPCI-E, 20/24pin 1198kr)

 

Valgte Radeon 3870 for å få prisen under 6000 men du kan sikkert finne noe lavere priser i prisguiden og bytte til noe billigere kabinett.

Lenke til kommentar

Trenger jeg en bedre kjøler til CPU'en? Har hørt at orginal-kjøleren bråker veldig og ikke er spesielt effektiv.

Kan sikkert legge litt ekstra penger for å få tingene helt i orden.

 

 

Trenger faktisk ikke kabinett når jeg tenker meg om... Har jo det gamle!

 

Da er vi oppe i:

 

- ABIT IP35, P35, Socket-775, ATX, Silent Otes, GbLAN, DDR2, PCI-Ex16 760kr

- Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5, Kit w/two matched CM2X2048-6400 Dimm's 679kr

- Samsung SpinPoint T166 250GB SATA2 16MB 7200RPM 395kr

Intel Core™ 2 Duo E8400 3.0GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz BOXED

w/fan 1495kr

- Pioneer BDC-202 995kr

- Sapphire Radeon HD 3870 512MB GDDR4, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDMI, blue PCB 1145kr

- Fortron Source Blue Storm II 500W,Active PFC, 4xSATA, ATX, 2xPCI-E, 20/24pin 779kr

 

Dette vil sette meg tilbake 5853kr.

 

 

Hvordan er ytelsesforskjellen mellom HD 3870 og samme kort i X2? Enorm forskjell ved vanlig bruk pluss krevende spilling? Skal ikke redigere film eller rendre.

Er disse minnebrikkene bra og rimelige eller kun rimelige? Kan legge på litt ekstra for å få systemet opp på et fint nivå, men moderasjon er fortsatt inne i bildet.

 

Takker igjen for all hjelp! ;)

Endret av stektfisk
Lenke til kommentar

Bør jeg forresten gå fo 64bit Vista? regner med at dette systemet skal kunne kjøre det helt uten problemer. Uff, Hvilken versjon trenger en som skal på nette, sette opp maskinen mot et par kompiser og liknende? Trenger vel ikke den dyreste da? Er dessverre fullstendig blank på OS om dagen. Sitter På XP, men skjønner at tidene forandrer seg ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...